آزمون IMAT مخفف جمله International Medical Admissions Test است و به آزمون ورودی رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور ایتالیا گفته می شود. آزمون IMAT ایتالیا به زبان انگلیسی برگزار می شود و مخصوص پذیرش در دانشگاههای انگلیسی زبان در کشور ایتالیا برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی است. امروزه داوطلبان آزمون آیمت ایتالیا و همچنین آزمون یوس ترکیه بیشترین مخاطب را در میان ایرانی ها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور را دارد. این آزمون دارای شرط معدل و سن نمی باشد اما داوطلبان برای امور مهاجرت نیاز به مدرک آزمون آیلتس دارند. متقاضیان این آزمون در ادامه مطلب می توانند کلیه نکات آزمون را بر اساس تجارب مشاوران و مدرسان مرکز همراه تحصیلی مشاهده نمایند.

آزمون آیمت چیست و دارای چه مواد درسی می باشد؟

آزمون IMAT دارای 60 سوال است و هر سوال دارای 1.5 نمره است و در مجموع این آزمون دارای 90 نمره می باشد. نمره کل داوطلبان از 90 نمره اعلام می شود. معمولا نمرات بالای 40 با احتمال بسیار بالاتری در این آزمون پذیرفته می شوند.

دروس آزمون آیمت شامل زیست شناسی(18 سوال)، شیمی(12 سوال)، ریاضی و فیزیک(8 سوال)، هوش و منطق(10 سوال) و دانش عمومی(12 سوال) می باشد و داوطلبان مدت زمان 100 دقیقه را برای پاسخگویی به سوالات خواهند داشت.

لازم به ذکر است که این آزمون در سطح A-LEVEL برگزار می شود و سرفصل های هر کدام از دروس آزمون مشخص می باشد

برای ثبت نام در آزمون IMAT 2022 چه شرایطی مورد نیاز است؟

آزمون آیمت دارای شرایط خاصی برای شرکت در آزمون مانند شرایط سنی و معدلی نمی باشد و داوطلبان برای شرکت در این آزمون فقط نیاز به مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی خود و همچنین مدرک زبان B2 انگلیسی مانند نمره آزمون تافل 78 و یا نمره آزمون آیلتس 6  برای تحویل به سفارت دارند.( مدرک زبان را برای سفارت نیاز دارید، نه برای ثبت نام در آزمون آیمت)

نکات مشاوره ای آزمون ایمت ایتالیا

داوطلبان در زمان ثبت نام در آزمون IMAT تنها حق انتخاب یک رشته از یک دانشگاه را دارند و نمی توانند دانشگاههای مختلفی را انتخاب نمایند. پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج متوجه خواهند شد که در آن یک انتخاب قبول شده اند یا خیر.

یکسری از دانشگاههای ایتالیا علاوه بر ثبت نام اصلی در آزمون نیاز به فرایند پیش ثبت نام خواهند داشت که از جمله این دانشگاهها می توان به دانشگاههای مسینا، تورین و پاویا اشاره کرد. برای پیش ثبت نام در این دانشگاهها باید به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و مراحل پیش ثبت نام را تکمیل نمایید. معمولا زمان پیش ثبت نام در آزمون آیمت فروردین ماه و اردیبهشت ماه هر سال می باشد.

در اردیبهشت ماه داوطلبان باید در سایت سفارت ایتالیا تشکیل پرونده دهند و نوبت سفارت بگیرند و مدارکی مانند اصل و ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان ایتالیایی و مدرک زبان و پاسپورت خود را ارائه دهند.

در تیر ماه ثبت نام آزمون آیمت انجام می شود و داوطلبان می توانند با مراجعه به وبسایت https://www.universitaly.it/ نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند. در زمان ثبت نام داوطلبان می توانند حوزه امتحانی خود را انتخاب کنند که با توجه به اینکه حوزه امتحانی آزمون IMAT در ایران وجود ندارد، داوطلبان می توانند حوزه های امتحانی کشورهای ترکیه و امارات و یا خود کشور ایتالیا را انتخاب نمایند.

مدرک زبان مورد نیاز برای تشکیل پرونده در سفارت چیست؟

داوطلبان می توانند مدارک زبان معادل B2 زبان انگلیسی را آماده کنند که از جمله مدارک و نمرات حداقل معادل آن می توان به آیلتس 6 یا تافل 78، تولیمو 600، FCE=169 و یا دولینگو 90 اشاره کرد.

زمان برگزاری آزمون IMAT

هر ساله آزمون آیمت در سپتامبر یا همان شهریور ماه برگزار می شود و در سال 2021 آزمون در تاریخ 9 سپتامبر یا همان 18 شهریور برگزار شد.

معمولا چند روز پس از برگزاری آزمون آیمت نتایج اعلام شده و داوطلبان در صورت قبولی می توانند مراحل نهایی ثبت نام خود در دانشگاه مربوطه را انجام دهند.

راهنمای جامع برای آمادگی برای آزمون IMAT ایتالیا

آزمون IMAT شامل 60 سوال چند گزینه ای است که همه سوالات دارای پنج گزینه هستند که تنها یکی از آنها صحیح است. داوطلبان باید به انواع مختلف سوالات مربوط به دانش عمومی ، استدلال منطقی و چندین رشته علمی پاسخ دهند. برای اینکه بتوانید پاسخ صحیح را در هر یک از بخشها به درستی تشخیص دهید ، دانش آموزان باید دانش عمومی جامعی در زمینه های ادبی ، فلسفی ، تاریخی ، اجتماعی ، سیاسی و نهادی داشته باشند.

توسعه مهارت های استدلال منطقی یکی از ضروریات آمادگی و پاسخگویی به سوالات آزمون آیمت است.

برای موفقیت در دروس مربوط به زیست و شیمی و ریاضی و فیزیک می توانید کتاب های مربوط به کمبریج را که در سطح A-LEVEL هستند را مطالعه نمایید.

به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب ، داوطلبان باید بتوانند در زمان موجود به حداکثر تعداد سوالات پاسخ دهند. بنابراین ، مدیریت زمان بسیار مهم است: به داوطلبان توصیه می شود با سوالات سال های گذشته تحت شرایط زمان بندی شده تمرین کنند تا از زمان به طور مفیدتری استفاده کنند و سعی کنند از پرداختن بیش از حد به برخی سوالات خودداری کنند.

IMAT به گونه ای طراحی شده است که به داوطلبان زمان کافی برای پاسخگویی به تمام سوالات را می دهد.

اگر سوالی دشوار است ، داوطلب می تواند به سوالات دیگر بپردازد و سپس در زمان باقیمانده به سوالات حل نشده بازگردد. داوطلبان محدود به پاسخگویی به سوالات با همان ترتیبی که در دفترچه سوالات آزمون آیمت آمده است، نیستند.

گاهی اوقات ، بهترین استراتژی می تواند تمرکز بر انواع خاصی از سوالات باشد که بستگی به نقاط قوت و ترجیحات فردی دارد. یک نکته مفید در مورد نحوه مدیریت زمان در دسترس این است که بیش از یک دقیقه و نیم برای هر سوال هزینه نکنید. این امر به بهینه سازی زمان کمک می کند ، به طوری که داوطلبان به سوالات سریعتر پاسخ می دهند و زمان بیشتری برای سوالات چالش برانگیز دارند.

ضروری است که داوطلبان به منظور افزایش سرعت پاسخگویی به سوالات ، در همه بخش ها به پاسخگویی به سوالات چند گزینه ای عمل کنند. تنها راه برخورد مطمئن با IMAT این است که تا آنجا که ممکن است با سبک سوالات آزمون IMAT آشنا شوید. این امر به ویژه در مورد سوالات بخش منطق کاربرد دارد که در آن اهمیت مطالعه دقیق هر سوال قبل از پاسخ و در نظر گرفتن هر پنج گزینه ارائه شده وجود دارد. برای نمونه های بیشتر سوالات استدلال منطقی ، مواد آماده سازی برای ارزیابی مهارت های تفکر (TSA) و آزمون پذیرش های پزشکی و پزشکی (BMAT) را می توانید مورد بررسی قرار دهید.

جهت مشاوره و برقراری ارتباط با مشاوران مرکز همراه تحصیلی می توانید به وبسایت مرکز به نشانی www.hamrahetahsili.ir مراجعه کنید و یا با شماره موبایل 09120716037 تماس بگیرید. تمامی سوالات همراه برگزاری دوره آمادگی آزمون را می توانید در این مرکز جستجو کنید.