شما هم می‌توانید یک گرافیست حرفه‌ای شوید! این جمله به همین سادگی و قدرتمندی، حاشیه‌های زیادی دارد. برای اینکه در دنیای طراحان گرافیست بتوانید جای خود را پیدا کنید باید با ابزارهای یک گرافیست، توانمندی‌های او، نرم‌افزارهای جدید دنیای گرافیک و بازار جهانی این زمینه آشنایی داشته باشید. بیشتر از هر زمان دیگری به جرات می‌توان گفت که صرف داشتن ایده‌های جدید برای کارهای گرافیکی کافی نیست. زیباترین ایده‌ها اگر توانایی پیاده شدن در قالب‌های قابل قبول بازار را نداشته باشد، یک ایده‌ی مرده به حساب می‌آید. این مقداری تلخ است، چون حقیقت دارد. به کار بردن نرم افزار فتوشاپ برای عملی کردن ایده‌ها یکی از ابزارهای احیای ایده‌های قدرتمند است. پس اگر شما نیز می‌خواهید گرافیست شوید و به سرعت در دنیای زیبا و رنگارنگ آن پیشرفت کنید، با ما همراه باشید. ما پای حرف طراحان گرافیست نشسته‌ایم و مسائل مهم را از زبان آنها برایتان بازگو خواهیم کرد.

شروع کار یک گرافیست حرفه‌ای
شروع کار یک گرافیست حرفه‌ای

ابزارهای و تجهیزات خاصی را برای کارهای گرافیکی از ساده تا پیشرفته نیاز خواهید داشت. گرافیست شدن در واقع سازش ابزارهای دیجیتالی و گرافیکی با عملکرد مغز و دستان انسان است. یک قلم و کاغذ ابتدایی‌ترین ابزاری است که یک گرافیست حرفه‌ای همیشه با خود به همراه دارد. اما به هیچوجه کافی نیست و جوابگوی سیر عظیم دنیای پرسرعت مدرن امروزی نیست. مثلا برای طراحی لوگو حرفه ای کیفیت کار نهایی و سرعت در انجام کار بسیار مهم است. این دقیقا نقطه اهمیت ابزارهای طراحی گرافیک را نشان می‌دهد. در ادامه چند ابزار ضروری که یک گرافیست بهتر است داشته باشد را لیست کرده‌ایم:

  • سخت افزار جهت اجرای برنامه‌های گرافیکی:

درست است که هرچه سیستم شما گرافیک قدرتمندتر و پردازنده‌ی قوی‌تری داشته باشد، سرعت انجام کارهای شما نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. اما در اوایل کار با سیستم های معمولی نیز می‌توانید کارهای گرافیکی را شروع کنید. این تصور که از همان سطح مبتدی نیاز به سخت‌افزار پیشرفته وجود دارد، تصوری اشتباه است. Macbook/Mac و مایکروسافت سرفیس استودیو دو سیستم محبوب و شناخته شده در زمینه کارهای گرافیکی هستند.

  • پکیج ادوبی کلود

Adobe Creative Cloud یا پکیج نرم افزارهای گرافیکی ادوبی که در دنیا حرف اول را می‌زند نیز دیگر ابزاری است که شما می‌توانید تهیه کنید. البته شما می‌توانید نسخه‌های پیشین و جداگانه نرم افزارهای مختلف این شرکت از جمله فتوشاپ، ایندیزاین، ایلوستریتور، افترافکت و … را دانلود و نصب کنید. از طرفی نیز برای دریافت جدیدترین نسخه‌ها و امکانات این نرم‌افزارها به طور کامل، با پرداخت هزینه‌ی ماهانه 35 تا 65 دلار برای خود حساب باز کنید. این نرم‌افزارها در تمام دنیا برای ساخت لوگو، طراحی کاراکتر، انیمیشن، تدوین کلیپ، ساخت موشن گرافیک، طراحی تیزر و … به کار می‌رود. عالی می‌شود اگر در یکی از این نرم‌افزارها به تسلط برسید. (برای اطلاعات بیشتر در مورد موشن گرافی به آدرس https://parmatik.com/order-motion-graphics/ مراجعه کنید.)

  • قلم یا موس برای طراحی

برای ترسیم ابزارهای مختلفی توسط گرافیست‌ها به کار می‌رود. تبلت‌های طراحی با قلم مخصوص در ابعاد 8.5*13.2 برای آغاز کار مناسب هستند. در کنار اینها، Wacom Intuos Pro نیز توسط بسیاری از گرافیست‌های حرفه‌ای به کار می‌رود.

  • میز و صندلی طراحی

تجهیزات دیگری که محیط کار کارهای گرافیکی نیاز دارد، میز طراحی و صندلی ارگونومیک است. شما ساعت‌ها باید پشت میز خود بنشینید و غرق ایده‌پردازی شوید. یادتان نرود، داشتن یک میز و صندلی مناسب برای حفظ سلامتی جسمی و ذهنی شما بسیار ضروری است. داشتن یک میز Varidesk Pro نیز امکان قرار گرفتن درپوزیشن‌های مختلف را برای شما ممکن می‌کند، برای همین خستگی شما بسیار کمتر و بازدهی شما بسیار بیشتر خواهد شد.

  • هارد اکسترنال و فلش مموری

داشتن یک هارد خارجی 256GB با امکان متصل شدن به اینترنت در سرعت بخشیدن به انتقال فایل‌های شما تاثیرگذار است. به راحتی می‌توانید این هارد را با دیوایس‌های مختلف اندروید، اپل، ویندوز و … متصل کنید. و نیازی به حمل لپ تاپ نخواهید داشت.

  • دوربین دیجیتال

داشتن یک دوربین دیجیتال مناسب برای هنرهای مختلف معماری، گرافیک، طراحی صنعتی، تدوین و … ضروری است. شما می‌توانید عکس‌های مورد نیاز خود را از اینترنت دانلود کنید، آن را سفارش دهید، بخرید. اما داشتن یک دوربین با لنز مناسب این امکان را به شما می‌دهد تا عکس‌های مورد نیاز در کارهای گرافیکی را خودتان تهیه کنید.

  • کالیبراتور نمایشگر

بسیاری از اوقات فایل‌های طراحی شده در زمان چاپ از نظر رنگ‌بندی و وضوح دچار مشکل می‌شوند. این مسئله را با ابزاری به نام کالیبراتور نمایشگر می‌توان کنترل کرد. بخصوص اگر از نمایشگرهای مختلف در انجام کارهای گرافیکی استفاده می‌کنید. ابزار دیگری به نام Datacolor SpyderX Pro وجود دارد که در ایجاد هماهنگی رنگ طرح‌ها در زمان چاپ به کار می‌روند.

  • ابزار کتاب‌‌های کمکی

مجموعه‌های کمکی مانند Pantone Fan Guide پکیجی از 1867 رنگ چاپ شده را در اختیار شما می‌گذارد. مسلما داشتن این ابزار در انتخاب شما بسیار تاثیر خواهد داشت.

سخت افزار مناسب جهت کار یک گرافیست حرفه‌ای
سخت افزار مناسب جهت کار یک گرافیست حرفه‌ای

11 نرم افزار برتر طراحی گرافیک در سال 2021

بسته به نوع کار گرافیکی که انجام می‌دهید، از بستر نرم‌افزاری خاصی باید استفاده کنید. سرعت پیشرفت دنیای تبلیغات و سهم زیاد گرافیک در این زمینه سبب شده است که شاهد تخصصی شدن نرم افزارها برای کارهای گرافیکی مختلف باشیم. برای طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت، طراحی بنر، بیلبورد تبلیغاتی، کاتالوگ و … فتوشاپ یک نرم‌افزار گرافیکی بسیار قدرتمند است. برای این کار کافیست یک دوره آموزش فتوشاپ را بگذرانید تا به راحتی بتوانید گرافیست حرفه‌ای این نرم‌افزار شوید. در حالیکه برای صفحه‌آرایی و طراحی جلد بهتر است از ایندیزاین استفاده کنید. برای ساخت موشن گرافیک و لوگو موشن نیز بهتر است از افترافکت و ایلاستریتور استفاده کنید.

برای طراحی وبلاگ شخصی، برای معرفی محصولات در یک کسب و کار فروشگاهی، برای برندینگ و ایجاد هویت سازمانی یک برند و … به یک یا مجموعه‌ای از این نرم‌افزارها نیاز خواهید داشت. پس ایده‌های جذاب شما به کمک ابزارها و نرم‌افزارهای گرافیکی سریع‌تر و بهتر وارد دنیای زنده خواهند شد و به واقعیت تبدیل خواهند شد. اما بهترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای طراحی گرافیک کدام‌اند؟

دوره آموزش فتوشاپ

  1. Adobe Photoshop:

بهترین قابلیت‌های ادیت و ویرایش عکس در نرم‌افزار فتوشاپ وجود دارد. شما در این نرم‌افزار دسترسی بسیار خوبی به ابزارهای طراحی هوشمند دارید. کیفیت خروجی‌های آن قابل تنظیم و بسیار مناسب صنعت چاپ است. امکان نصب رایگان و آموزش آسان آن وجود دارد. یعنی در مدت کوتاهی می‌تواند با محیط و دستور‌العمل‌های آن آشنا شد.

  1. Adobe InDesign:

اگر در صنعت چاپ و انتشارات مشغول به کار هستید، نرم‌افزار ایندیزاین برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. ایندیزاین برای طراحی مجله‌های جذاب، اینفوشیت‌ها، بروشورها، کاتالوگ‌ها و … بسیار قدرتمند است. به راحتی می‌توانید انواع خروجی پی دی اف، HTML و … را نیز از آن بگیرید. یاد گرفتن و به کار بردن آن آسان است. با این نرم افزار به طور اتوماتیک و خودکار، ریسایز کردن و چینش عکس‌ها انجام می شود. البته این کارها را در word نیز می‌توان انجام داد. اما امکان ترکیب گرافیکی عکس‌ها، متون، پترن‌ها و … و بهینه‌سازی آنها در ایندیزاین به مراتب آسان‌تر و حرفه‌ای‌تر است.

  1. CorelDraw Graphics Suite:

یک نرم‌افزار گرافیکی دیگر برای طراحی در عرصه‌ی چاپ که بهترین تولیدی شرکت کورل نیز به حساب می‌آید. البته این نرم‌افزار برای ویرایش عکس به کار نمی‌رود. از آن در کارهای طراحی آرم، لوگو، تصاویر اختصاصی با رزولوشن و کیفیت بالا استفاده می‌شود. برای چاپ در ابعاد بزرگ، بسیار مناسب است، چرا که شما هرچقدر تصویر را بزرگنمایی کنید، کیفیت آن تغییر محسوسی نخواهد کرد.

  1. Inkscape:

ایک اسکیپ یک نرم‌افزار گرافیکی رایگان و کاربردی است که به طراحان اجازه می‌دهد طرح‌های گرافیکی مقیاس‌پذیر خلق کنند. به‌صورتیکه عکس‌ها و طرح‌ها با کشیده شدن و ریسایز شدن، تغییر کیفیت نخواهند داد. یادگیری این نرم‌افزار آسان است و برای مبتدی‌ها گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

  1. Sketch:

برای ساختن پروتوتایپ‌ها برای اهداف UI/UX به کار می‌رود. یک نرم‌افزار برداری که جهت به کار بردن در اپلیکشن‌ها، وب‌سایت‌ها و … به کار می‌رود.

  1. Adobe Illustrator:

ایلوستریتور نقش بیشتری از صرف یک نرم‌افزار گرافیکی بودن دارد. برای کارهای هنری نمایشی، پیج لایوت ها، لوگوهای شرکتی، مدل‌های سایت و … بهترین گزینه است. بعلاوه خود به تنهایی یک معیار صنعتی در ابزارهای طراحی برداری است.

  1. Affinity Designer:

یک گزینه ارزان‌تر، کاربردی‌تر و راحت‌تر از ایلوستریتور است و حتی کارها با این نرم‌افزار، سریع‌تر نیز پیش می‌رود. در افینیتی دیزاینر می‌توانید آیکون‌های متحرک، بازی‌های ویدئویی و تصاویر ایزومتریک زیبایی خلق کنید.

  1. GIMP (GNU Image Manipulation Program):

بسیاری از قابلیت‌های فتوشاپ در این برنامه نیز قابل استفاده است. قابلیت‌های چندگانه‌ی با کیفیت و حرفه‌ای در آن وجود دارد که امکان ویرایش عکس و ساخت کارهای هنری را فراهم کرده است. برای طراحی منحنی و خطی گزینه بسیار مناسبی است.

  1. Xara Designer Pro X:

این نرم افزار به طور ویژه در طراحی صفحات وب‌سایت، ویرایش عکس‌ها، ساخت عکس‌های واقعی و در زمینه وب و پرینت به کار می‌رود.

  1. Gravit Designer:

یک برنامه‌ی طراحی گرافیکی مبتنی بر HTML است که طرح‌های گرافیکی برداری با کیفیت بالا را ممکن ساخته است. این یک ‌نرم‌افزار قدرتمند برای طراحان وب‌سایت حرفه‌ای، تولیدکنندگان محصول و گرافیست‌های حرفه‌ای است.

  1. Photoscape:

یک نرم‌افزار کاربردی دیگر که برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای قابل استفاده است. به طور رایگان نیز می‌توانید از ابزارها و قابلیت‌های مختلف آن استفاده کنید.

در کنار اینها می‌توان به نرم‌افزارهای محبوب و پرکاربرد دیگر از جمله lightroom، after effect، maya، 3D max و paint اشاره کرد.

مهارت‌های یک گرافیست کدامند؟

یک گرافیست حرفه‌ای برای انجام کارهای هنری و طراحی گرافیکی باید مجهز به دو بال باشد. داشتن قدرت تخیل و ایده‌پردازی خلاقه یکی از این بالها و دیگری ابزارهای مناسب جهت پیاده‌سازی و زنده‌کردن ایده‌های ذهنی است. تنها به کمک این دو بال است که می‌توان در آسمان بیکران هنر گرافیک به پرواز درآمد. پس اگر می‌خواهید طراحی گرافیکی انجام دهید، ابزارهای مناسب، نرم‌افزارهای کاربردی را تهیه کنید و برای نمایش ایده‌ها و طرح‌های خود از آن بهره ببرید. این روزها تقریبا 90 درصد کسب و کارها به یک طراح گرافیک خوش ذوق نیاز دارند. شما می‌توانید یکی از آنها باشید.