بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ استفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان برای ایجاد برند، افزایش فروش و افزایش بازدید از وب سایت است. این مورد شامل انتشار محتوای عالی در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی، گوش دادن به مخاطبان و درگیر کردن آن‌ها، تجزیه و تحلیل نتایج و تبلیغات است. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی روشی قدرتمند برای کسب و کارها در هر اندازه است تا بتوانند به مشتری برسند. بسیاری از مردم در حال حاضر از طریق رسانه‌های اجتماعی با مارک‌های تجاری در تعامل هستند و اگر شما از طریق این شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام با مخاطبان خود تعامل برقرار نکنید، یک فرصت عالی را از دست خواهید داد. بازاریابی عالی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موفقیت چشمگیری در کسب و کار شما ایجاد کند.

 

سوشیال مارکتینک یا بازار یابی شبکه اجتماعی چیست؟
تعریف سوشیال مارکتینک یا بازاریابی شبکه اجتماعی

قابلیت‌های موجود در بازاریابی شبکه اجتماعی

بیشتر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی دارای ابزارهای تجزیه و تحلیل داده هستند که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا پیشرفت، موفقیت و تعامل با کمپین‌های تبلیغاتی را ردیابی کنند. شرکت‌ها از طریق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، به طیف وسیعی از مشتریان، کارمندان فعلی و بالقوه، خبرنگاران، وبلاگ نویسان و عموم مخاطبین دسترسی پیدا می‌کنند.

اینستاگرام مارکتینگ

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، 93 درصد از برندهای معتبر در شبکه اجتماعی اینستاگرام، حضوری فعال دارند و در برنامه تبلیغاتی خود از آن استفاده می‌کنند. وقتی صحبت از برندها و مشاغل می‌شود، هدف اصلی اینستاگرام کمک به شرکت‌ها برای دستیابی به مخاطبانشان می‌باشد که این کار از طریق جذاب کردن تصاویر در یک فضای غنی انجام می‌پذیرد. علاوه بر این، اینستاگرام بستری را فراهم می‌سازد تا کاربر و شرکت بتوانند به صورت عمومی و یا مستقیم از طریق دایرکت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اینستاگرام بستری ایده‌آل برای ارتباط شرکت‌ها با مشتریانشان می‌باشد.

کاربرد اینستاگرام در بازاریابی شبکه اجتماعی

برندهای زیادی از این برنامه موبایل برای تقویت استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنند. از اینستاگرام می‌توان برای جلب توجه بخشی از بازار که به ارائه محصول یا خدمت ما علاقه مند هستند، استفاده کرد. از آنجایی که اینستاگرام به عنوان سوشیال مارکتینگ توسط سیستم‌های آی او اسی و اندروید پشتیبانی می‌شود، کاربران گوشی‌های هوشمند می‌توانند به راحتی به این برنامه دسترسی داشته باشند. بنابراین، افراد بازاریاب،‌ اینستاگرام را بستری بالقوه برای گسترش برندهای خود به ویژه گروه هدف جوان‌تر می‌دانند.

اینستاگرام یکی از پلتفرم‌های عالی برای بازاریابی
اینستاگرام یکی از پلتفرم‌های عالی برای بازاریابی

اینستاگرام مارکتینگ و فروش بیشتر

بازاریاب‌ها از این پلتفرم سوشیال مارکتینگ برای خریدهای اجتماعی و به اشتراک گذاری تصاویر محصولات مورد علاقه خود توسط مخاطبینشان استفاده می‌کنند. اینستاگرام به بازاریابان ثابت کرده است تا آنها بتوانند از طریق به اشتراک گذاری تصاویر و پیام های کوتاه به مشتریان و چشم اندازهای خود برسند. هر کسب و کاری می‌تواند از طریق اینستاگرام با ارسال عکس‌هایی مناسب به معرفی محصولات خود بپردازد.

اینستاگرام مارکتینگ و بازاریابی اثربخش

اینستاگرام مارکتینگ این فرصت را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا تصویری واقعی از برندشان را از دیدگاه مشتریان منعکس کنند، برای مثال، محتوای تولید شده توسط کاربر، هشتگ‌ها را تشویق می‌کند. به غیر از عملکردهای فیلترها و هشتگ‌ها، فیلم‌های پانزده ثانیه‌ای اینستاگرام و قابلیت ارسال پیام خصوصی بین کاربرانی که به تازگی اضافه شده است، فرصت‌های جدیدی را برای برندها ایجاد کرده است تا بتوانند ارتباط جدیدی با مشتریان داشته باشند و بازاریابی موثر در اینستاگرام را ارتقا بخشند.

بازاریابی در شبکه ‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ، فعالیت‌های آنلاین مربوط به مشتری و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی ابزاری برای موفقیت در تبلیغات آنلاین است. شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام و توییتر، اطلاعاتی را در مورد پسندیدن و دوست نداشتن مشتریان خود در اختیار تبلیغ کنندگان قرار می‌دهند. این تکنیک بسیار مهم است، زیرا “مخاطب هدف” را برای کسب و کار شما فراهم می‌کند.

درگیر کردن مخاطب در شبکه ‌های اجتماعی

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات مربوط به لایک کردن کاربر در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد تا بر اساس آن به تبلیغ بپردازند. تبلیغات دهان به دهان یک محصول، به دلیل افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند است. بازاریابان متوجه شده‌اند که رفتار افراد تحت تأثیر تعداد زیادی از گروه‌های کوچک قرار دارد.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ

مزایای سوشیال مارکتینگ
مزایای سوشیال مارکتینگ
  • دسترسی حداکثری به مخاطبان
  • احتمال افزایش فروش و یا فروش بیشتر
  • ایجاد شهرت با بازاریابی دهان به دهان و برندسازی
  • داشتن وسیله‌ای برای بازخورد
  • مراجعه دادن مردم به وب سایت یا وبلاگ تجاری کسب و کارتان
  • معرفی محصولات یا خدمات جدید
  • با خبر کردن مخاطبین از رویدادهای خاص
  • ارائه خدمات به مشتری
  • آنالیز رقبا و یادگرفتن از آنها
  • حذف محدودیت‎‌های زمانی و مکانی
  • درک بهتر برای داشتن تبلیغات هدفمند
  • افزایش وفاداری در مشتریان

وبسایت‌های شبکه های اجتماعی

وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی به افراد، مشاغل و سازمان‌ها، این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر به تعامل بپردازند و گروه‌ها یا کانال‌های آنلاین تشکیل دهند. وقتی شرکت‌ها به این کانال‌های اجتماعی می‌پیوندند، مصرف کنندگان می‌توانند به طور مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنند. این تعامل می‌تواند بیشتر از روش‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات خارجی اثر بخش باشد.

تبلیغات دهان به دهان در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات دهان به دهان مجازی عمل می‌کنند. این نوع بازاریابی شبکه‌ اجتماعی برای رساندن صدای تبلیغاتی ما به دست میلیاردها نفر در سراسر جهان بسیار عالی عمل می‌کند. تبلیغات دهان به دهان آنلاین، یک شبکه نفوذ در وبسایت شما ایجاد می‌کند تا بتوانید الگوی فعالیت خود در ارائه خدمات و محصولاتتان را به طور افزاینده‌ای به مشتریانتان ارائه دهید.

قابلیت تبلیغ گسترده در بازاریابی شبکه‌ اجتماعی

سایت‌ها، وبلاگ‌ها و نرم‌افزارهای پیام رسان در شبکه‌های اجتماعی به دنبال کنندگان این امکان را می‌دهند تا بتوانند نظرات دیگران در مورد محصولی که تبلیغ می‌شود را بازتوییت یا بازنشر کنند. این گاری است که به طور پیوسته و مداوم در  برخی از سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. با تکرار پیام، ارتباطات بیشتری حاصل می‌شود و کاربران زیادی قادر به مشاهده پیام هستند. بنابراین، به افراد بیشتری دسترسی پیدا خواهید کرد. از طرفی، این تکرارها سبب بازدید بیشتر محصولات شرکت شما می‌شوند.

بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی و تعامل بیشتر

وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر ایجاد جوامع مجازی است که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا نیازها، خواسته‌ها و ارزش‌های خود را به صورت آنلاین بیان کنند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این مصرف‌کنندگان و مخاطبان را به مشاغلی متصل می‌کنند که نیازها، خواسته‌ها و ارزش‌های یکسانی دارند. بنابراین، شرکت‌ها، از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با اشخاص دنبال کننده، ارتباط برقرار کنند.

اثرات تعامل گسترده در اینستاگرام مارکتینگ

تعامل داشتن و ارتباط برقرار کردن با مخاطبان پیج یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای تشکیل یک گروه از کاربران طرفدار است. این تعامل می‌تواند احساس وفاداری را به دنبال‌کنندگان و مشتریان بالقوه القا کند. به علاوه، با انتخاب این ‌که چه کسی را در این سایت‌ها دنبال کنند، محصولات نیز، می‌توانند مخاطبان مشخصی را هدف قرار دهند. از طرفی، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی در مورد محصولات و خدمات مشتریان احتمالی دارند. پس کار بسیار ساده است. بازاریاب‌ها می‌توانند با استفاده از فنآوری‌های تجزیه و تحلیل معنایی، بازاریابان سیگنال‌های خرید ارسال شده در اینترنت را تشخیص دهند.

بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی و سیگنال‌های خرید

نمونه‌هایی از سیگنال‌های خرید شامل محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط مردم و سوالاتی است که ایشان در رابطه با محصولاتتان پرسیده‌اند. درک سیگنال‌های خرید می‌تواند به فروشندگان کمک کند تا چشم‌اندازهای مرتبط را هدف قرار دهند. همچنین از طریق این سیگنال‌ها می‌توانند کمپین‌های هدفمند کوچکی را برنامه‌ریزی و به اجرا درآورند.

شبکه‌های محبوب جهت بازاریابی

وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فن‌آوری نسبتا جدیدی هستند. به همین دلیل محبوبیت این پلت فرم‌ها نیز تحت تاثیر همین جدید بودن فناوری روز به روز در حال رشد و تغییر است. با این حال، اندازه‌گیری محبوبیت به صورت بازه‌ای می‌تواند یک تصویر روشن‌تری را به ما جهت بازاریابی شبکه‌ اجتماعی ارائه کند.

در زیر نام بعضی از محبوب‌ترین وبسایت‌ها یا رسانه‌های اجتماعی که در سال‌های گذشته فعالیت درخشانی داشته‌اند، آورده شده‌ است:

  • فیس‌بوک
  • اینستاگرام
  • توییتر
  • مای‌اسپیس
  • لینکدین
  • اسنپ‌چت
  • تلگرام
  • پینترست
نکته
مقاله پیشنهادی: بهترین شبکه های اجتماعی

جمع بندی

در این نوشته با مفهوم سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ اجتماعی آشنا شدیم. سپس به بررسی رسانه اینستاگرام پرداختیم و پیرامون بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی توضیحاتی دادیم. در انتها نیز، به مزایایی که سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به ما می‌دهند، اشاره کردیم. آیا شما هم دوست دارید تا کسب و کارتان شناخته شده‌تر باشد و فروش بیشتری کسب کنید؟ سوشیال مارکتینگ را امتحان کنید!