این روزها تمام کمپانی‌ها چه بزرگ و چه کوچک به دنبال راهی برای بهبود بخشیدن به روند بازاریابی خود هستند. برای پاسخ به سوال “شبکه اجتماعی یا سوشال مدیا چیست” می‌توان گفت به کلیه وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی گفته می­‌شود که به افراد این اجازه را می‌دهند تا مطالب و محتواهای خود را سریع‌تر و همچنین موثر­تر به اشتراگ بگذارند. این روزها بسیاری از مشاغل در سراسر جهان با فعالیت در رسانه اجتماعی فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، لینکدین ، یوتیوب و …روند شغلی خودشان را بهبود می‌بخشند. در واقع سوشال مدیا و شبکه اجتماعی به نوعی باعث رونق بسیاری از کسب و کارها شده است. در ادامه‌ی این مقاله به شما درمورد چگونگی این کار خواهیم گفت.

سوشیال مدیا چیست

تاثیر سوشال مدیا در کسب و کار

علاوه بر این که از شبکه اجتماعی چون اینستاگرام و یوتیوب و … می‌توان به عنوان یک سرگرمی استفاده کرد بسیاری از افراد این روزها توانسته‌اند، از آن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای بازاریابی بهتر استفاده کنند. نکته‌ای که باید بدانید این است که صرفا ایجاد صفحه در شبکه‌های اجتماعی ذکر شده نمی‌تواند هیچ کمکی به شما بکند. بلکه شما باید توجه کافی به آن‌ها داشته باشید و فعالیت موثر داشته باشید تا بتوانید تجارت، کسب و کار خود را بهبود ببخشید. پس اگر قصد فعالیت در صفحه‌ای را ندارید نماد آن را در صفحه وبسایت خود قرار ندهید. زیرا کاربران با مشاهده‌ی یک صفحه‌ی بدون فعالیت ممکن است حس بی‌اعتمادی نسبت به شما پیدا کنند.

 

برنامه سوشال مدیا چیست

کاربرد و مزایای سوشال مدیا در برند و کسب و کار

با استفاده از سوشال مدیاهای مختلف شما می توانید بازدید کنندگان بیشتری را برای برند خود داشته باشید؛ هرچقدر شما بتوانید محتوای جذاب تری را منتشر کنید، که بتواند به صورت ویروسی در کل رسانه‌ی اجتماعی بین کاربران رد و بدل شود. مسلما برند شما بیشتر دیده خواهد شد و از نظر دیگر بازدیدکنندگان کسب و کار شما دارای ارزش بیشتری خواهد بود. یکی دیگر از مزایای آن این است که شما می‌توانید با افراد در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید و کسب و کار خودتان را توسعه ببخشید.

برندسازی سریع

یکی دیگر از کاربرد ها و مزایای گسترده شبکه های اجتماعی، برند سازی میباشد. وقتی از یک شبکه اجتماعی با 500 میلیون کاربر فعال استفاده میکنیم، یعنی ما در معرض دید میلیون ها نگاه و زبان خواهیم بود. هر یک از این افراد میتوانند خط ارتباطی ما با سایر مشتریان باشند. پس سرمایه گذاری بر روی سوشال مدیا میتواند در کمترین زمان ممکن سبب برند سازی و جذب مشتری هدفمند شود.

حذف محدودیت جغرافیایی

سوشال مدیا محدودیت هارا پشت سر گذاشته و در آن میتوانیم با کل جهان در ارتباط باشیم. کاربرانی که از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام استفاده میکنند، از سراسر جهان میباشند. اینجا محدودیت های جغرافیایی برداشته شده و این یک مزیت بسیار مطلوب برای ارائه خدمات و افزایش فروش خواهد بود.

معایب سوشال مدیا چیست

در کنار تمام جنبه‌های مثبت و مزایایی که رسانه‌­های اجتماعی دارند، معایبی هم دارا هستند که به هرحال باید آن‌ها را پذیرفت. البته نمی‌توان نام آن راعیب گذاشت، زیرا تنها یک حدس و احتمال است به عنوان مثال اگر روزی یکی از این سوشال مدیاها درکشور ایران فیلتر شوند و یا به هر نحوی دسترسی پیدا کردن کاربران به آن سخت شود، ممکن است فرد مخاطبین کسب و کار خودش را از دست بدهد و یا با کاهش بازدیدهای موثر از سودی کاربران هدف روبه رو شود.

ارتباط سوشال مدیا و بازاریابی

بازاریابی یعنی شناسایی مخاطبان هدف یک کسب و کار و نمایش محصولات مدنظر به آنها در جهت افزایش فروش. بازاریابی همواره نیازمند بستر های مناسبی میباشد که کاربران زیادی هم از آن بستر استفاده کنند. سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی دارای تعدادی انبوه از کاربران در دسته بندی های مختلف هستند. از این جهت یک سوشال مدیای خوب نظیر اینستاگرام یا حتی آپارات میتواند در جهت بازاریابی و افزایش فروش، بسیار موثر و مفید باشد. این روزها نمیتوان بازاریابی را بدون سوشال مدیا انجام داد.

در سوشال مدیا از چه چیزی صحبت کنیم؟

فعالیت شما درشبکه‌های اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که مشتری و یا کاربر به نوعی با مطالب شما درگیر شود که علاوه بر این که در خودش نسبت به محصول شما احساس نیاز کند بلکه این نیاز را در اطرافیانش هم ببیند و بخواهد مطالب شما را با آنها به اشتراک بگذارد. که اغلب از این روش با نام وایرال یا همان بازاریابی دهان به دهان یاد می‌شود.

پس شما لازم نیست که صرفا درباره خودتان صحبت کنید، بلکه باید بتوانید مخاطبین را به چالش بکشید و حتی با آن‌ها درباره‌ی محصولاتتان و … مشورت و گفتگو کنید، با این کار می‌توانید تمرکز و فعالیت و هم­چنین سرمایه‌ی خود را بیشتر به مواردی که مورد توجه کاربران است اختصاص دهید.

چرا این روزها افراد زیادی به سوشال مدیاها روی آورده‌اند؟

سوشال مدیا یعنی چی

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، بسیاری از افراد از Social Media صرفا برای سرگرمی استفاده می‌کنند. اما درعین حال آن‌ها به دلیل رایگان بودن تبدیل به بستری مناسب برای بازاریابی شده‌اند، اینکه شما بخواهید برند خود را در قالب یک متن در روزنامه نمایش دهید و مخاطب جذب کنید کار بسیار سختی است. اما مسلما شما با به کارگیری عکس‌ها و ویدیوهای مناسب و جذاب در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید بهتر و موثرتر بازاریابی کنید.

بازخوردها در شبکه‌های اجتماعی

وقتی شما در سوشال مدیاها در خصوص تجارت فعالیت می‌کنید درواقع با مخاطبین خود به صورت مستقیم در ارتباط هستید. اغلب کاربران تجربه‌ها و نظرات شخصیشان را در این برنامه‌ها عنوان می‌کنند که اگر این تجربه خوب و مثبت باشد، باعث می‌شود دیگران هم با مطالعه و بررسی این بازخورد به شما اعتماد کنند و به نوعی جذب برند شما شوند.

حالا عکس این موضوع را هم در نظربگیرید؛ اگر فردی تجربه بدی از برند شما داشته باشد با به اشتراک گذاشتن این موضوع می‌تواند برای دیگر کاربران هم بازخورد منفی داشته باشد، دلیل این امر هم این است که افراد معمولا در سوشال مدیا ها بیشتر از اینکه به شما اعتماد داشته باشند، به نظر یکدیگر اهمیت می‌دهند.

کدام Social Media می‌تواند موثرتر باشد؟

قطعا فعالیت در تمامی شبکه‌های اجتماعی چون Facebook ،Instagram و … برای صاحبان برند امکان پذیر نیست. از این رو افراد تمایل دارند تا در یکی یا دو مورد از این شبکه‌ها فعالیت کنند. اینکه چه پلتفرمی می‌تواند برای شما مفیدتر و کارآمدتر باشد بستگی به کسب و کار شما دارد. یعنی این که شما باید در ابتدا این مسئله را بررسی کنید که مخاطبین شما بیشتر در کدام پلتفرم فعال هستند به عنوان مثال اینستاگرام می‌تواند برای مشاغلی که احتیاج به تبلیغات و محتواهای بصری دارند بسیار مفید باشد.

سوشال مدیا به چه معناست

مسئله‌ی دیگری که وجود دارد و باید به آن اهمیت داده شود این است که موقعیت جغرافیایی شما می‌تواند یکی از فاکتورهایی باشد که بتواند در انتخاب پلتفرم بهتر کمک کند، به عنوان مثال واتساپ در کشور هند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این درحالی است که اگر صاحب کسب و کاری در چین باشد به جای واتساپ بهتر است که از وی چت استفاده کند.

نکته
مقاله پیشنهادی: بهترین شبکه های اجتماعی

رقبا در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که رقبای خود را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر بگیرید. شما با این کار می‌توانید ایده‌های بهتری را برای بهینه‌سازی محتواهای خود پیدا کنید البته هرگز این جمله به این معنا نیست که شما از محتواهای آنها کپی کنید. بلکه باید با در نظر گرفتن عوامل موفقیت و شکست آن‌ها فعالیت خود را بهبود ببخشید و به رشد حرفه‌ی خود بیافزایید.

کاهش هزینه‌ها با سوشال مدیا

به عنوان آخرین مطلب خوب است که بدانید که علاوه بر تمام مزایای گفته شده تبلیغات در Social Media ها یکی از ارزانترین روش‌های بازاریابی است، شما تنها با صرف مبلغ ناچیزی آن هم صرفا برای هزینه‌ی اینترنت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برند خودتان را به مشتری‌ها معرفی کنید. همچنین بستری را مهیا کنید که مشتریان شما بتوانند به صورت مستقیم با شما در ارتیاط باشند.

معرفی 10تا از سوشیال مدیاهای معروف

  1. فیسبوک : شبکه Facebook اولین شبکه اجتماعی پرطرفدار در جهان محسوب میشود که بیش از 2 میلیارد کاربر را به خود اختصاص داده است
  2. لینکدین : شبکه اجتماعی لینکدین یک ابزار قدرتمند برای متخصصان و صاحبان مشاغل در جهت معرفی توانایی هایشان میباشد
  3. اینستاگرام : شبکه اجتماعی Instagram هم یکی دیگر از زیر مجموعه های شرکت فیسبوک میباشد که در حال حاضر حدود 1 میلیارد کاربر را به خود اختصاص داده
  4. توییتر : یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار که اکثر سیاست مداران جهان از آن استفاده میکنند و اخبار و نظرات مهم خود را در آن نشر میدهند
  5. اسنپ چت : این سوشال مدیا یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر بوده که حدود 200 میلیون کاربر را به خود جذب کرده است
  6. کوئرا : شبکه کوئرا یک پلتفرم برای پرسش و پاسخ و بحث با دیگران میباشد که در زمینه های مختلفی امکان پرسش و پاسخ را در اختیار شما میگذارد
  7. پینترست : یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر که در آن نمونه کارهای انبوهی یافت شده و استفاده از آن بر سئوی وبسایت هم تاثیر چشم گیری دارد
  8. تلگرام : شبکه اجتماعی تلگرام دیگر یک پیام رسان ساده نیست، بلکه یک سیستم عامل محبوب و پرطرفدار محسوب میشود که نزدیک 1 میلیارد عضو دارد
  9. گوگل پلاس : شبکه اجتماعی گوگل که تاثیر عمیقی بر سئوی وبسایت دارد. از این شبکه اجتماعی برای افزایش رتبه سئو استفاده میشود
  10. واتس آپ : یکی دیگر از زیر مجموعه های فیسبوک که کاربران بسیار زیادی در سراسر جهان داشته و امکان ایجاد اکانت بیزینسی را به شما میدهد

جمع‌بندی مطالب در مورد شبکه اجتماعی

سعی کردیم به شما راهکارهایی را معرفی کنیم تا با به کارگیری آن‌ها بتوانید به روش موثرتر و بهتری برای برند و کار خود بازاریابی کنید. این روزها بسیاری از افراد هستند که صرفا کسب و کار آن‌ها به صورت مجازی است و از این طریق کسب درآمد می‌کنند و توانسته‌اند بسیار هم موفق باشند. امیدواریم توانسته باشیم اهمیت به کارگیری سوشال مدیا ها را در این عصر به شما فهمانده باشیم، همچنین منتظر نظرات و تجربیات شما عزیزان در این عرصه هستیم.