زبان های برنامه نویسی موبایل

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط وبسایت Statista، تعداد گوشی های هوشمند جهان بیش از 7.5 میلیارد گوشی فعال میباشند. یعنی تعداد گوشی های هوشمند با تعداد انسان هایی که بر روی کره زمین هستند برابری میکند. پس معرفی زمینه و زبان های برنامه نویسی موبایل، میتواند برای شروع این حوزه لازم و ضروری باشد.

در جهان کنونی هر فردی روزانه به صورت متوسط 200 دقیقه از زمان مفید خود را صرف استفاده از گوشی موبایل میکند. حال این فرد ممکن است به گشت و گذار در اینترنت و اینستاگرام مشغول شده یا کارهای اداری و مالی خود را رصد میکرده باشد؛ اما این میزان استفاده از گوشی موبایل و این تعداد گوشی هوشمند موجود در جهان نشان دهنده بازار کار بسیار پر رونق و داغ این زمینه است.

وارد شدن به همچین زمینه ای که دارای بازار کار بسیار بزرگ و مطلوبی است، نیازمند دانش های ابتدایی خواهد بود. اولین گامی که شما برای شروع برنامه نویسی موبایل و وارد شدن به این حیطه باید بردارید، انتخاب زبان برنامه نویسی میباشد. تا زمانی که یکی از زبان های برنامه نویسی موبایل را انتخاب نکنید، شروع برنامه نویسی در این حیطه هم امکان پذیر نخواهد بود.

انواع زمینه‌های برنامه‌نویسی موبایل

پیش از انتخاب زبان برنامه نویسی باید بدانید که چه زمینه ها و سیستم عامل هایی در موبایل های هوشمند مورد استفاده قرار میگیرند. همانطور که مردم هر کشوری به زبان اختصاصی خود صحبت میکنند؛ هر کدام از این سیستم عامل ها نیز به یک زبان برنامه نویسی مختص به خود نیاز خواهند داشت.

هرچند تعداد سیستم عامل هایی که برای گوشی های هوشمند طراحی و تولید شده اند بسیار زیاد است؛ اما اکثر این سیستم عامل ها یا منسوخ شده و یا بسیار کم مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع میتوان گفت که بازار موبایل در دست دو سیستم عامل اندروید و IOS میباشد. این دو سیستم عامل آنقدر پیشرفت کرده و بزرگ شده اند که سایر سیستم عامل ها، توان رقابت با این دو قول تکنولوژی را ندارند.

سیستم عامل IOS :

آی‌اواس سیستم عامل گوشی های آیفون میباشد. گوشی هایی که توسط شرکت بزرگ اپل ساخته و ارائه میشوند. این سیستم عامل تجاری بوده و صرفا برای گوشی های آیفون و سایر تجهیزات شرکت اپل ساخته میشود. یعنی شرکت های دیگری مثل سامسونگ و غیره، اجازه استفاده از این سیستم عامل را نخواهند داشت. در حال حاضر حدود 14 درصد گوشی های هوشمند در جهان، از سیستم عامل IOS استفاده میکنند.

سیستم عامل اندروید :

اندروید سیستم عامل محبوب کاربران گوشی های موبایل است. سیستم عاملی که توسط شرکت گوگل معرفی و عرضه میشود. در حال حاضر 85 درصد گوشی های هوشمند جهان از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند. این درصد استفاده از اندروید، نشان دهنده بازار کار به شدت مطلوب این سیستم عامل میباشد.

اندروید یک سیستم عامل open source یا متن باز است که هر شرکتی میتواند برای سخت افزار های خود از آن استفاده کند. پس دلیل تنوع زیاد گوشی های اندروید هم همین مسئله متن باز بودن اندروید است. شاید یکی از مهمترین دلایل محبوبیت زیاد این سیستم عامل، همین تنوع گوشی های ساخته شده و open source بودن آن است.

انواع زبان های برنامه نویسی موبایل

1-Kotlin – زبان برنامه نویسی کاتلین

تا پیش از سال 2017، زبان اول برنامه نویسی اندروید جاوا بود. کاتلین در سال 2012 ساخته شد و آنقدر قدرتمند و حرفه ای بود که گوگل تصمیم گرفت کاتلین را جایگزین جاوا کند. پس در سال 2017 گوگل رسما پشتیبانی خود از زبان برنامه نویسی کاتلین را اعلام کرد. از همان سال تا به الان، کاتلین زبان اول برنامه نویسی اندروید است.

در حال حاضر جامعه برنامه نویسان مسلط به زبان کاتلین به شدت افزایش یافته و بازار کار خوبی هم دارد. کاتلین زبان Native یا بومی سیستم عامل اندروید محسوب میشود. با کاتلین شما قادر به ساختن برنامه هایی با Performance بسیار بالا و بهترین سرعت و عملکرد خواهید بود. پیشنهاد ما برای یادگیری برنامه نویسی اندروید، زبان کاتلین است.

برنامه نویسی موبایل

 

 

2-Python

زبان برنامه‌نویسی پایتون را می‌توان به‌جرئت یکی از برترین زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا نامید، که به‌غیراز برنامه‌نویسی اپلیکیشن های موبایل، در بسیاری از پلتفرم‌ها مورد استفاده است. سادگی در یادگیری این زبان برنامه‌نویسی و کاربرد بالای آن در کنار بازار کار بسیار مناسب در ایران سبب شده است تا این زبان برنامه‌نویسی توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویس‌هایی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند بسیار پرطرفدار باشد.
ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هایی که توسط این زبان تولید شده‌اند می‌توان به برنامه‌ها و اپلیکیشن های DropBox اشاره نمود.

 

پرطرفدارترین زبان برنامه نویسی ,زبان های برنامه نویسی پرطرفدار , برنامه نویسی c , بهترین زبان برنامه نویسی , برنامه نویسی موبایل

مشاهده دوره جامع آموزش پایتون

 

3-Java

زبان برنامه‌نویسی جاوا یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و برای اپلیکیشن های موبایلی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. با توجه به برنامه‌نویسی پلتفرم اندروید با استفاده از زبان جاوا، درصورتی‌که بخواهید برای این سیستم‌عامل برنامه‌های کامل و جامعی را طراحی کنید می‌توانید از این زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید.
مهم‌ترین مزیتی که جاوا نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر دارد، کلیت و جامعیت این زبان است و کاربر درصورتی‌که به این زبان مسلط باشد تقریباً می‌توان گفت که هیچ‌گونه محدودیتی در برنامه‌نویسی نداشته و می‌توانید برنامه‌های کاملی را با استفاده از این زبان برای اندروید بنویسید.

پرطرفدارترین زبان برنامه نویسی ,زبان های برنامه نویسی پرطرفدار , برنامه نویسی c , بهترین زبان برنامه نویسی

 

مشاهده دوره صفر تا صد آموزش جاوا

 

4-C# – زبان برنامه نویسی سی شارپ

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ زبانی شی گرا و جزگرا بوده و توسط مایکروسافت ایجاد شده است. این زبان برنامه‌نویسی توسط Unity3D پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل مناسب برای کسانی است که علاقه‌مند به تولید اپلیکیشن های بازی برای پلتفرم‌های مختلف می‌باشند. همچنین کسانی که به این زبان برنامه‌نویسی مسلط باشند می‌توانند از Xamarin که پلتفرمی برای طراحی اپلیکیشن موبایل است استفاده نمایند.

مشاهده دوره آموزش جامع سی شارپ

 

5-Swift – زبان برنامه نویسی سوئیفت

سوئیفت زبانی شی گرا و تازه کار است که در سال 2014 توسط شرکت اپل جایگزین زبان قدیمی Objective-C شد. این زبان برای توسعه اپلیکیشن های ios مورد استفاده قرار میگیرد. اگر علاقه مند به سیستم عامل ios بوده و قصد برنامه نویسی برای این سیستم عامل را دارید، قطعا بهترین زبان پیش روی شما Swift خواهد بود.

انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری

درصورتی‌که به برنامه‌نویسی اپلیکیشن های موبایل علاقه‌مند هستید ولی در میان زبان‌های برنامه‌نویسی سردرگم شده‌اید، بهتر است با آشنایی بهتر از هر زبان برنامه‌نویسی که در دوره شروع برنامه نویسی معرفی شده، بهترین زبانی که برای شما مفید خواهد بود را انتخاب کرده و استفاده نمایید. علاقه و پیگیری آموزش می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش مهارت شما داشته باشد و بهتر است بجای یادگیری سطحی چند زبان برنامه‌نویسی، به یک زبان برنامه‌نویسی کاملاً مسلط شوید.