بدون شک همه ی کسانی که در زمینه ی شبکه فعالیت دارند یا پا به عرصه ی شبکه گذاشته اند، نام سیسکو (ویکی پدیا) را شنیده اند.

سیسکو یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده ی تجهیزات شبکه می باشد و مهم ترین کار آن طراحی ،تولید و فروش سخت افزار شبکه،محصولات نرم افزاری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی می باشد.مقر مرکزی این شرکت واقع در شهر سان خوزه در ایالت کالیفرنیای آمریکا می باشد.

معمولا شرکت سیسکو محصولات خود را با یکی از اسامی زیر نام گذاری می کند:

1.سیسکو Cisco

2.لینکسیس Linksys

3.ساینتیفیک  scientific

این شرکت در ماه دسامبر سال 1984 توسط دو دانشجو به نام های سندی لرنر و لئونارد بوساک تاسیس شد و عمده فعالیت های آن ها اتصال دو شبکه ی داخلی LAN به یکدیگر توسط یک روتر بود.

بررسی دوره های سیسکو:

به طور کلی مدارکی که شرکت سیسکو به دانشجویان خود ارائه می دهد در 5 سطح و در 8 گرایش زیر می باشد:

 

1.Entry

2.Associate

3.Professional

4.Expert

5.Architect

گرایش هایی که شرکت سیسکو به دانشجویان ارائه می دهد به ضورت زیر می باشد:

1.Routing & Switching

2.Network Security

3.Voice

4.Network Wireless

5.Service Provider

6.Storage Networking

7.Design

8.Service provider operation

 

شرکت سیسکو همانند شرکت های بزرگ دیگر مانند مایکروسافت اقدام به تدوین دوره های آموزشی نمود و از این رو برای این که بتوانیم با تجهیزات این شرکت کار کنیم ،گذراندن دوره های آموزشی آن ضروری می باشد.

نخستین سطح از دوره های سیسکو ،Entry می باشد که با دوره ی CCENT آغاز می شود.لازم به ذکر است که در ایران معمولا این دوره برگزار نمی شود و دانشجویان شبکه پیش از دوره ی سیسکو ،با گذراندن دوره ی Network + مقدمات شبکه را می آموزند.

پس از سطح Entry ،دومین سطح از دوره های سیسکو به نام Associate می باشد و با مدرک  CCNA شروع می شود.این سطح شامل دوره های آموزشی زیر می باشد:

1.CCNA Routing and Switching که معمولا نخستین دوره ی آموزشی سیسکو در ایران می باشد و برای آموزش دوره های دیگر سیسکو ،گذراندن این دوره ضروری می باشد.

2.CCNA Security نخستین دوره آموزشی سیسکو در حیطه ی امنیت می باشد.

3.CCNA Wireless اولین دوره در رابطه با تجهیزات بی سیم ساخت سیسکو می باشد.

4.CCNA Voice

5.CCNA Video

6.CCNA Data Center که درباره ی تجهیزات داخل Date Center ها صحبت می کنند.

7.CCDA نخستین دوره از گرایش طراحی Design می باشد.

8.CCNA Service Provider

 

 

پس از سطح Associate ،سطح Professional  یا حرفه ای می باشد و دانشجو پس از گذراندن هر کدام از مدارک این سطح به درجه ی کارشناسی سیسکو نائل می شود.مدارکی که در این سطح ارائه می شوند،عبارت اند از:

1.CCNP Route

2.CCNP Switch

3.Troubleshoot

4.CCNP Security یا CCSP

5.CCNP Voice

6.CCNP Wireless

7.CCNP Service Provider

8.CCNP Data Center

9.CCDP

پس از دوره ی professional ،سطح Expert می باشد که در این دوره دانشجو به عنوان منخصص شرکت سیسکو شناخته شده و این سطح معادل دکترای شبکه در شرکت سیسکو تلقی می گردد.دوره هایی که در این سطح ارائه می شود به شرح زیر می باشد:

1.CCIE Routing & Switching

2.CCIE Data Center

3.CCIE Security

4.CCIE Voice

5.CCIE Wireless

6.CCDE

7.CCIE Service Provider

8.CCIE Storage Networking

9.CCIE Service Provider Operation

آخرین و بالاترین سطح از آموزش های سیسکو،Architect نام دارد که در این سطح دانشجو پس از آن می تواند با توجه به دانشی که در این دوره کسب کرده است،شبکه های با مقیاس بسیار بزرگ و پیچیده را طراحی و پیاده سازی کند.این دوره از دوره های سیسکو اخیرا به سطوح آموزشی سیسکو افزوده شده است و به نوعی نسبت به دوره های قبل جدید تر می باشد.

برای شرکت در این دوره داشتن مدرک CCDE الزامی می باشد.

لازم به ذکر است که سیسکو همواره در حال تغییر دوره های آموزشی خود می باشد.سیسکو به طور سالانه در همایشی به نام سیسکو لایوcisco live از آخرین تغییرات در دوره های آموزشی خود خبر می دهد.در سال 2019 سیسکو دست به تغییرات بزرگی در دوره های آموزشی خود زد که این تغییرات به شرح زیر می باشد:

یکی از این دگرگونی ها ،مدرک CCNA می باشد.در این تغییر،همه ی مدارک CCNA سابق تحت عنوان یک دوره ی CCNA گردآوری شده و دیگر نیازی به گذراندن دوره های مختلف CCNA نمی باشد.چنین تغییری در تاریخ 24 فوریه سال 2020 اجرا شده است.لازم به ذکر است که کد آزمون این دوره از CCNA 301-200   می باشد و مانند سابق نیازی به گذراندن دوره ی CCENT نمی باشد و دانشجویان کافی است که پیش از آن دوره ی Network+ را گذرانده باشند.مدرک جدید CCNA  جایگزین تمامی مدارک زیر شده است :

CCNA Routing & Switching

CCNA Security

CCNA Service Provider

CCNA Wireless

CCDA

CCNA Data Center

CCNA Collaboration

CCNA Industrial

CCNA Cyber Ops

CCNA Cloud

از دیگر تغییرات بزرگ می توان به تغییرات در دوره های CCNP اشاره کرد که برای شرکت در این دوره ها به گذراندن دوره های قبلی نیاز نخواهید داشت و در واقع برای این که بتوانید در این دوره از دوره های سیسکو موفق به دریافت مدرک شوید باید یکی از دو آزمون زیر را با موفقیت پشت سر بگذارید:

1.آزمون اصلی Core Exam

2.آزمون متمرکز Concentration Exam

مدارک جدیدی که در این دوره از دوره های سیسکو ارائه می شوند به شرح زیر می باشند:

CCNP Security

CCNP Collaboration

CCNP Enterprise

CCNP Service Provider

CCNP Data Center

CCNP Certified DevNet Professional

یکی دیگر از تغییرات اساسی در دوره های سیکو دوره ای جدید به نام Specialist می باشد.در دوره های CCNP اگر در آزمون اصلی نتوانید قبول شوید و به جای آن در آزمون متمرکز موفق به کسب نمره قبولی در ازمون شوید ،مدرکی تحت عنوان Cisco Certified Specialist دریافت خواهید کرد.

دامنه ی این تغییر به سطح Expert هم رسیده است و برای دریافت هر یک از دوره های سطح CCIE باید در آزمونی تحت عنوان Core Exam به علاوه ی آزمون عملی 8 ساعتی که مختص آن دوره می باشد شرکت کنید تا بتوانید مدرک مربوط به آن دوره را کسب کنید.تنها دوره ای که از چنین روندی تبعیت نمی کند،دوره ی CCIE Enterprise می باشد.برای کسب مدرک این دوره باید یا در دوره ی CCIE Enterprise Wireless شرکت کرد و یا در دوره ی CCIE Enterprise Infrastructure .هر دوی این دوره ها آزمون اصلی یکسانی دارند و تنها تفاوت آن ها در آزمون عملی 8 ساعته می باشد که برای هر کدام متفاوت می باشد.

مدارکی که در این دوره ارائه می شود عبارت اند از:

CCIE Security

CCIE Collaboration

CCIE Service Provider

CCIE Data Center

CCIE Enterprise Wireless

CCIE Enterprise Infrastructure

 

سیسکو شرکتی است که در زمینه ی شبکه و دنیای ارتباطات پیش گام می باشد و از این رو با توجه به نیاز های بازار کار ،دست به تغییرات بزرگی در دوره های آموزشی خود می کند.

یکی از مهم ترین تفییرات اساسی که دردوره های سیکو ایجاد شده،افزودن دوره ی جدیدی تحت عنوان DevNet به دوره های خود می باشد. این دوره برای برنامه نویسانی مناسب است که بخواهند از طریق زبان های برنامه نویسی با تجهیزات سیسکو ارتباط برقرار کنند و از طریق برنامه هایی که نوشته اند،تجهیزات سیسکو را کنترل کنند.برای ورود به این دوره باید با زبان برنامه نویسی پایتون آشنایی کامل داشته باشد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه وار تمامی تغییرات مدارک سیسکو را بیان کنیم ،این تغییرات به صورت زیر می باشد:

1.مدرک مقدماتی سیسکو یعنی CCENT حذف شده است.

2.تمامی مدارک CCNA سابق،تحت عنوان یک مدرک CCNA و به صورت یک پکیج کامل ارائه می شود.

3.برای ورود به دوره های CCNP دیگر نیاز به گذراندن دوره ی CCNA  نمی باشد.

4.مدرک جدیدی تحت عنوان Cisco Certified Specialist  به مدارک سیسکو افزوده شده است.

5.مراحل و روند دریافت مدرک CCIE تا حدود زیادی دستخوش تغییرات گردیده است.

  1. کلیه ی گرایش های سیسکو به شرح زیر می باشد:

Security

Service Provider

Collaboration

Data Center

Enterprise

DevNet

در شکل زیر تمامی گرایش ها ی سیسکو به همراه مدارک هر کدام از آن ها نشان داده شده است: