بازار کار برنامه‌نویسی چه مهارت‌هایی را نیاز دارد؟

Hackerrank اخیراً فهرستی را منتشر کرده است که مهارت‌های موردنیاز برنامه نویسان برای ورود به بازار کار در سال 2018 را نشان می‌دهد. از جالب‌ترین آماری که توسط این موسسه اعلام‌شده است، عدم توجه مدیران به استخدام صرفاً با توجه به مدرک دانشگاهی است. بیشتر کسانی که می‌خواهند کارمند جدیدی را استخدام کنند، بیشتر به نوع کدنویسی و حل مسائل توجه می‌کنند و همچنین دارای توجه خاصی به نوع حل مشکلات دارند.
مطالعه‌ای که این موسسه انجام داده است درواقع مطالعه 39441 پروژه انجام داده‌شده توسط دانشجویان و افراد حرفه‌ای در زمینه برنامه‌نویسی بوده است که از تاریخ 16 اکتبر تا یک نوامبر به‌صورت آنلاین صورت گرفته است.

نشان دهید که چه کاری می‌توانید انجام دهید…

بر اساس گزارش‌های منتشرشده این موسسه، بیشتر کارفرمایان به نمونه کارها و تجارب یک فرد بیشتر اهمیت می‌دهند تا نمرات و مدارک دانشگاهی یک کارمند. تدوین این گزارش برای ما با این سؤال برای کارفرمایان شروع شد: “شما به چه چیزی بیشتر از همه اهمیت می‌دهید؟” و اکثر کارفرمایان این جواب را دادند: “مهارت‌های قبلی اثبات‌شده، سال‌ها تجربه و یا پروژه‌های قبلی گیت هاب می‌تواند نظر آن‌ها را در استخدام یک کارمند جدید جلب کند.”
بدون در نظر گرفتن اندازه شرکت، 90 درصد از مسئولین استخدام اعلام کرده‌اند که تجربه کاری و پروژه‌هایی که قبلاً یک فرد انجام داده است، برایشان از اهمیت بسیار بیشتری از مدارک دانشگاهی برخوردار می‌باشد.

 

کارفرمایان به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند؟

 

 

کاربرد مدارک تحصیلی

HackerRank با قراردادن کنار هم داده‌های به‌دست‌آمده به این نتیجه رسیده است، کسانی که در سطح C کار می‌کنند مانند مؤسسین شرکت‌های بزرگ، معاونین روسای جمهور در بخش تکنولوژی و غیره در کنار مدرک تحصیلی قوی، سال‌ها تجربه نیز به‌دست‌آمده است. در کل می‌توان گفت که پرستیژ کاری یک کارمند تابعی از مدرک تحصیلی وی در کنار سابقه و تجربه است.
همچنین شورونشاط کاری در کنار توانایی کار گروهی و خسته نشدن از کار می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در جلب‌توجه کارفرما داشته باشد. Hackerrank همچنین اذعان داشت که مدیران سطح C روند اصلی استخدام را در نظر گرفته و هم‌گروهی‌ها می‌توانند در این روند اغلب اظهارنظر داشته باشند.
زمانی که یک توسعه‌دهنده با مدیران سطح C دیدار کاری داشته و مصاحبه می‌شود، فرصت بیشتری برای ارزیابی مهارت‌های فردی و گروهی وی وجود داشته و می‌توان گفت که مصاحبه حضوری با مدیر یک شرکت، تأثیر بیشتری از ارسال رزومه کاری، مدرک تحصیلی و سوابق داشته است.

 

چه چیزی برای مدیران ارزش دارد؟

 

کلام آخر

درصورتی‌که به دنبال شغلی مناسب در بازار برنامه‌نویسی هستید و پرستیژ کاری برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است علاوه بر مدارک دانشگاهی سطح بالا، به دنبال تجربه و کارآموزی در حین تحصیل باشید.

چراکه تضمین‌کننده موفقیت آینده شما نه مدرک تحصیلی بلکه سوابق کاری و پروژه‌هایی است که نقش‌هایی هرچند کوچک در آن‌ها داشته‌اید. شرکت در جلسه‌ها و کلاس‌های فوق‌برنامه نیز می‌تواند به شما کمک شایانی در استخدام کرده و در کنار آن، بهتر است برای مصاحبه‌های حضوری نیز خود را آماده کرده و اعتمادبه‌نفس کافی داشته باشید.