بازاریابی در دنیای امروز ارزش و اهمیت والایی پیدا کرده و به همین خاطر است که بسیاری از سازمان‌ها تلاش می‌کنند از روش‌های مختلف بازاریابی برای پیدا کردن مشتریان و مخاطبان بیشتر استفاده کنند. در صورتی که بازاریابی در یک سازمان به درستی و بادقت انجام شود، مطمئن باشید که جواب می‌دهد و می‌توانید با استفاده از آن فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. در حال حاضر روش‌های نوینی برای بازاریابی به بازار عرضه و معرفی شده و استفاده از این روش‌ها می‌تواند فروش شما را به صورت کامل متحول کند. در این مقاله می‌خواهیم چند مورد از بهترین روش‌ها و تکنیک‌های بازاریابی را مرور کنیم. اگر دنبال دگرگونی کسب و کار خودتان هستید و می‌خواهید فروش خودتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید و برند خودتان را معروف‌تر کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

آشنایی با 5 روش نوین بازاریابی

پیش از آن‌که بخواهیم با 5 روش عالی و نوین برای بازاریابی آشنا شویم، باید بدانیم که اصلاً بازاریابی چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد. یکی از افرادی که بازاریابی را تعریف کرده، فیلیپ کاتلر است که به عنوان پدر علم بازاریابی نوین شناخته می‌شود. در ادامه به تعریف او می‌پردازیم:

بازاریابی در واقع نوعی علم و هنر کشف، خلق و تولید ارزش برای ایجاد رضایت در بازار هدف است. البته تمرکز این علم بر سودآفرینی است. در واقع مارکتینگ نیازها و خواسته‌های تحقق‌نیافته را شناسایی می‌کند. مارکتینگ می‌کوشد یک بازار شناسایی‌شده را اندازه‌گیری و بزرگی آن را تعیین کند. این دانش، استعداد سوآوری یک بازار را هم به خوبی درک می‌کند. بازاریابی با طراحی و ارتقای خدمات و محصولات متناسب با بازار، نقش‌آفرینی می‌کند.

البته تعاریف ساده‌تر و سرراست‌تری هم برای این دانش وجود دارد. موسسه بازاریابی چارترد یکی از مجموعه‌هایی است که یک تعریف خوب برای دانش بازاریابی ارائه داده است. در ادامه تعریف این مجموعه را می‌خوانیم:

بازاریابی یک فرآیند مدیریتی است که کار آن، شناسایی، پیش‌بینی و برآورده کردن نیازهای مشتریان به روشی سودآور است.

این تعاریف نشان می‌دهد که بازاریابی بسیار مهم و کاربردی است. در صورتی که خواهان موفقیت در زمینه کاری خودتان هستید و می‌خواهید فروش محصولات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، باید بازاریابی را یاد بگیرید و برای آن وقت بگذارید. در ادامه به پنج مورد از بهترین روش‌های بازاریابی اشاره شده است:

1. بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ

یکی از بهترین شکل‌های بازاریابی، بازاریابی شبکه‌ای است. همان طور که از اسم این روش بازاریابی مشخص است، باید در آن دنبال ایجاد شبکه‌ای از افراد باشیم. این شبکه به ما کمک می‌کنند که فروش محصولات خود را به بیشترین میزان ممکن برسانیم. در واقع فلسفه این نوع بازاریابی این است که به جای اینکه از 100 درصد توانمندی‌های خودمان استفاده کنیم، بیاییم از 1 درصد توانمندی‌های 100 نفر استفاده کنیم. در این روش مجموعه‌ای از افراد دور هم جمع می‌شوند و یک شبکه را تشکیل می‌دهند. این شبکه هم خودش محصولات یک کسب و کار را خریداری می‌کند و هم به سایر افراد پیشنهاد می‌دهد که محصولات این کسب و کار را بخرند. این شبکه از افراد از سایر افراد هم می‌خواهند که به این شبکه یا نتورک ملحق شوند و به درآمد برسند.

در بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ، سود حاصل از فروش محصولات به تمام افراد حاضر در مجموعه تقسیم می‌شود و به همین دلیل است که نتورک مارکتینگ تا این حد طرفدار دارد. هر چه یک محصول را افراد بیشتری خریداری کنند، قطعاً درآمد مجموعه افزایش می‌یابد و در نتیجه سود بیشتری بین اعضای مجموعه تقسیم می‌شود.

2. بازاریابی در شبکه های اجتماعی (سوشیال مدیا مارکتینگ)

یکی دیگر از روش‌های بسیار عالی و کارآمد برای بازاریابی و فروش، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی است که به این روش سوشیال مدیا مارکتینگ هم گفته می‌شود. در این روش باید از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی یا سوشال مدیا مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و حتی پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده کنیم. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی تلاش می‌کنند که از این ابزارها بیشترین بهره ممکن را ببرند. در صورتی که یک کسب و کار حضوری دارید هم هیچ مشکلی نیست و می‌توانید از این ابزار به نفع خودتان استفاده کنید. در روزهای کرونا که بسیاری از مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و کسب و کارهای حضوری به تعطیلی کشیده شد، رسانه‌های اجتماعی نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کردند و اجازه ندادند که درآمد کسب و کارها به صورت کامل قطع شود.

البته بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی هم فوت و فن خاص خودش را دارد و به همین خاطر اگر می‌خواهید از این پلتفرم‌ها استفاده کنید باید تلاش کنید که در این زمینه به تخصص و تسلط برسید. در بخش پایانی این مقاله یک پیشنهاد عالی به شما می‌دهیم که با استفاده از این پیشنهاد می‌توانید یک درآمد شگفت انگیز برای خودتان رقم بزنید.

3. بازاریابی به روش هک رشد

یکی از مفاهیم امروزی و جدیدی که خیلی به گوش می‌رسد، هک رشد (Growth Hacking) است. هک را در اینجا می‌شود «شکستن قفل» معنا کرد. در واقع هکر رشد همان کسی است که قفل‌هایی که در مسیر رشد قرار دارد را می‌شکند و ما را به آن اهداف و ارزش‌هایی که مد نظر داریم می‌رساند. با توجه به تعریفی که ارائه دادیم موضوع هک رشد فقط برای بازاریابی نیست؛ بلکه تمام حوزه‌های بیزینس و کسب و کار را پوشش می‌دهد. در صورتی که این مفهوم را در بازاریابی به کار ببندید، می‌توانید مشکلات و موانعی که در مسیر موفقیت در زمینه بازاریابی دارید را از میان بردارید و مشتریان زیادی را به سمت کسب و کار خود جلب و جذب کنید.

کسی که می‌خواهد به یک هکر رشد تبدیل شود باید مهارت‌های زیادی داشته باشد و این مهارت‌ها را به تدریج در وجود خودش رشد و پرورش دهد. به عنوان مثال باید تجزیه و تحلیل داده را به خوبی بلد باشد. باید توانایی و قابلیت خوبی در زمینه یادگیری داشته باشد. همچنین باید با حفظ و توسعه پایگاه مشتریان آشنا باشد و بداند که از کدام روش‌های بازاریابی برای این کار استفاده کند.

هکر رشد موفق همیشه دنبال بهینه‌سازی نرخ تبدیل است و سعی می‌کند تمام موانعی که در مسیر افزایش نرخ تبدیل وجود دارد را از میان بردارد. او تمرکز بالایی روی بازاریابی و فروش دارد و اجازه نمی‌دهد که فعالیت‌ها و روندهای کورکورانه به یک مجموعه آسیب برساند و برند آن را تخریب و فروش آن را کاهش دهد.

4. بازاریابی محتوا

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از بخش‌های کوچک بازاریابی محتوا یا بازاریابی محتوایی است. در بازاریابی محتوا ما تلاش می‌کنیم که از تمام بسترهای موجود برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده کنیم. به عنوان مثال در سایت خودمان مقاله منتشر می‌کنیم و در این مقاله هم از محتوای متنی، محتوای تصویری، محتوای ویدیویی و محتوای صوتی استفاده می‌کنیم. به این کار بازاریابی محتوای گفته می‌شود.

یکی از اهداف بازاریابی محتوایی این است که نظر موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل را به سایت خودمان جلب کنیم و کاری کنیم که این موتورهای جستجو ما را به مخاطبان خودشان پیشنهاد دهند. برای این کار باید محتوایی تولید کنیم که با قوانین، اصول و الگوریتم گوگل سازگاری و همخوانی داشته باشد. به زبان ساده باید اصول سئو را در محتوای خودمان رعایت کنیم. اصول سئو بسیار مهم و ضروری هستند و مخاطبان و علاقمندان زیادی را به سمت سایت ما جذب می‌کنند.

5. بازاریابی قطره ای

آخرین مدل از بازاریابی که می‌خواهیم در این مقاله معرفی کنیم، بازاریابی قطره ای نام دارد. بازاریابی قطره‌ای هم یکی از روش‌های نوین و حرفه‌ای در بازاریابی است که با ابزارهای دیجیتال خصوصاً ایمیل گره خورده است. به این روش اصطلاحاً دریپ مارکتینگ (Drip Marketing) هم گفته می‌شود. در واقع ما در بازاریابی قطره‌ای مجموعه‌ای از ایمیل‌ها را به صورت زنجیروار (قطره قطره) برای مشتری یا مخاطب بالقوه که قبلاً ایمیلش را به ما داده ارسال می‌کنیم. ارسال ایمیل‌ها با یک هدف و برنامه خاص انجام می‌شود. با استفاده از بازاریابی قطره‌ای می‌توانید با مخاطب خود در ارتباط باشید و ارتباط خود را با او حفظ کنید. به بیانی ساده بازاریابی قطره ای به معنای ارسال اطلاعات درست در زمان مناسب برای افرادی است که به طریقی ایمیل خود را در اختیار کسب و کار شما قرار داده‌اند.

تا به اینجای کار تلاش کردیم با 5 مدل از روش‌های نوین بازاریابی آشنا شویم. در بخش پایانی این مقاله می‌خواهیم یک پیشنهاد عالی و ارزشمند را با شما در میان بگذاریم که می‌تواند بازاریابی و فروش کسب و کار شما را متحول کند. در صورتی که بتوانید از این پیشنهاد استفاده کنید، مطمئن باشید که در مدت کوتاهی مشتریان زیادی به سمت کسب و کار شما جلب و جذب می‌شوند.

دوره آموزش اینستاگرام همیار آکادمی؛ سبکی نوین در بازاریابی و فروش

دنیای امروز، دنیای رسانه‌های اجتماعی است. چندی پیش اینستاگرام نتیجه یکی از مطالعات خود را منتشر کرد و همگان را از تعجب، انگشت به دهان گذاشت. هیچ کس باورش نمی‌شد که بشر تا این اندازه به اینستاگرام وابسته شده باشد. مطالعات این رسانه اجتماعی نشان داد که تعداد کاربران اینستاگرام به بیش از 1 میلیارد نفر رسیده است و جالب است بدانید که هر کاربر به صورت میانگین 53 دقیقه از روز خود را به حضور در این رسانه پرطرفدار اختصاص می‌دهد. همین یک عدد می‌تواند سوالات زیادی در ذهن به وجود آورد. اگر شما بتوانید در این رسانه محتوای عالی، نو و جذاب تولید و سپس منتشر کنید مطمئن باشید که طرفداران زیادی را به سمت خودتان جلب و جذب خواهید کرد. این رسانه پر از مخاطبان بالقوه است که منتظر محصولات و خدمات ناب و باکیفیت شما هستند. تنها کاری که باید یاد بگیرید و در این رسانه به صورت هوشمندانه و استادانه انجام دهید، بازاریابی است.

همیار آکادمی سال‌ها است که می‌کوشد فرهنگ کسب و کار اینترنتی را در ایران پیاده کند و از این رو دوره‌های آموزشی بسیار خوبی هم آماده و عرضه کرده است. یکی از دوره‌های آموزشی عالی این مجموعه، دوره آموزش اینستاگرام است. تدریس این دوره را علی حاجی محمدی، بنیانگذار و مدیرعامل همیار آکادمی بر عهده دارد و تلاش کرده که تمام دانش و نکاتی که برای موفقیت در اینستاگرام می‌داند را در این دوره در اختیار شما قرار دهد.

ممکن است بگویید که الآن رقبا وارد اینستاگرام شده و سهم خود را در این بازار به دست آورده‌اند و اکنون دیگر هیچ جایگاهی برای شما نمانده است. این تفکر کاملاً اشتباه است. اگر بتوانید به صورت حرفه‌ای در این رسانه فعالیت کنید، مطمئن باشید که گوی سبقت را از آن‌ها می‌ربایید و برند خود را در سریع‌ترین زمان ممکن معروف‌ می‌کند. همیار آکادمی تلاش کرده است که این دوره شگفت‌انگیز و کاربردی را با مناسب‌ترین قیمت ممکن در اختیار کاربران خودش قرار دهد. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این دوره کسب کنید، کافی است وارد سایت همیار آکادمی شوید و سپس از منوی بالای سایت و از بخش دوره‌های آموزشی، آموزش اینستاگرام را انتخاب کنید.