حسابداری چیست؟

حسابداری یک سیستم اطلاعات مالی است که فرایند جمع اوری اطلاعات،طبقه بندی و خلاصه کردن اطلاعات و تهیه صورت های مالی را انجام میدهد تا مدیران و سازمان ها مثل بانک ها یا مقامات مالیاتی بتوانند از آن ها استفاده کنند.
حسابداری از زمان قدیم تا به حال نقش خیلی مهمی در داد و ستد های اقتصادی واجتماعی داشته و به عنوان یکی از رشته های پرطرفدار شناخته شده است، چون شما به هرکارخانه یا شرکت یا به طور کلی به هرجا بروید حتما فردی را مشاهده میکنید که حسابداری آن جا را انجام بدهد.
حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات، داده‌های خام مالی را دریافت نموده آنها را به نظم در می‌آورد،به زبان ساده حسابداری اطلاعات مالی کسب و کارتان را ثبت و سازماندهی میکند.

حسابدار کیست؟

حسابدار کسی است که سلامت یک شرکت را با استفاده از دانش خود در حسابداری توضیح دهد و صحت کلیه معاملات و صورت های مالی را تایید کند و مطمعن شود که تمام این معاملات قانونی است.

  • یک حسابدار باید حقوق و دستمزد را تجزیه و تحلیل کند
  • بودجه ها ،درآمد و سایر اسناد حسابداری را بررسی کند
  • صورت های سود و زیان را اماده کند
  • درامد و هزینه ها را برآورد و بودجه لازم را توصیه کند

تاریخچه حسابداری:

تاریخچه حسابداری شاید به زمان انسان های اولیه بازگردد.در زندگی همه ما حسابداری نقش مهمی دارد مثلا حقوق و دستمزد آخر هر ماه، قسط خانه،  ماشین و وام ازدواج و… موضوع های دیگر گاهی اوقات میشود با یک دو دو تا چهارتای ساده آنها را حساب کرد.
تاریخچه حسابداری هزاران سال قدمت دارد اما در ایران سیر تکاملی حسابداری به دوره سلجوقیان برمیگردد که حسابدار جمع و خرج هرولایت در دفاتری به نام همان ولایت ثبت میشد اما بعد ها این روش در دوران قاجار تکمیل شد و اطلاعات در دفاتر 5گانه به نام کتب خمسه حفظ شد.
حسابداری دانشگاهی با بیش از پانصد سال سابقه توسط فرد ایتالیایی به نام لوکاپاچیولی بنا نهاده شده.

اصول و مفاهیم اولیه حسابداری:

اصول حسابداری یکسری اصول و قواعدی است که همه ی حسابدار ها به عنوان الگو انجام کار در تمام مراحل کارحسابداری از آن ها استفاده میکنند
برای ثبت و گزارشگری مالی به اصول و دستورالعمل هایی نیاز داریم که به این دستور العمل ها اصول حسابداری میگویند و اگر از این اصول استفاده نکنند مورد قبول افراد دیگری که در این رشته هستند واقع نمیشود،این روش ها و استاندارد ها روش هایی است که که استادان برای انجام عملیات های حسابداری مثل(دفاتر و گزارش ها و مشخص کردن نتایج فعالیت مالی مؤسسات)پیشنهاد میشود و پش از بررسی ان مورد قبول واقع شده و اجرا میشود.

اصول حسابداری 4 اصل دارد:
1-اصل بهای تمام شده:
یعنی همه ی رویداد های مالی به بهای تمام شده در تاریخ وقوع ثبت میشوند.
بهای تمام شده تاریخی مبالغی است که فروشنده و خریدار به صورت آگاه و با رضایت خود یک داراییی را با مبلغی مبادله میکنند .منظور از بهای تمام شده هردارایی ارزش مبادله نقدی آن در تاریخ تحصیل است.پول های اضافی برای خرید های نسیه یا مدت دار جزء بهای تمام شده محسوب نمیشوند یعنی پس از گذشت زمان اگر ارزش دارایی تغییر کند این تغییر ارزش قیمت دارای در بهای تمام شده اثر ندارد مثلا اگر یک زمین یا ساختمان به مبلغ 10میلیون تومان خریداری شود و بعد گذشت چند سال ارزش آن زمین 15 میلیون تومان شود افزایش قیمت آن دربهای تمام شده اثری ندارد.

2-اصل تحقق درامد:
وقتی درامد ایجاد میشود که:

  1. دادو ستدی انجام شود
  2. فرایند کسب سود کامل انجام شده باشد

مراحل کسب سود شامل: تکمیل فروش،انجام خدمات انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار و گرفتن وجه نقد است.درآمد یعنی افزایش ناخالص در دآرایی ها و کاهش ناخالص در بدهی ها.
ارزش خالص دارایی ارزش خالص یک صندوق است و براساس کل دارایی هایی که آن مجموعه دارد محاسبه میشود.دراین اصل هرگونه تخفیف باید به عنوان تعدیل در مبلغ درآمد تحصیل شده منظور گردد.مثلا اگر برای بازاریابی یا فروش راحتتر برای خریداران تخفیفاتی در نظر گرفته شود مبلغ تخفیفات باید از فروش ناخالص کم شود تا بشود درست اندازه گیری کرد.
3-اصل تطابق:
براساس این اصل زمانی که درامدی دریافت کردیم باید هزینه هایی که برای آن درامد به وجود آمده کردیم را محاسبه کنیم.به عبارت دیگر برای تعیین سود هر دوره باید هزینه هایی که برای کسب درآمد های همان دوره تحمیل شده اند را از درآمد ها کسر نمود.

4-اصل افشاء کامل:
در اصل افشاء همه رویداد و وقایع مالی که به ان واحد تجاری مربوط هستند باید به طور کامل افشاء شو.این اصل که بر کلیه جوانب گزارشگری مالی تأثیر دارد، واحد تجاری را ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می‌نماید.

یک حسابدار باید چه ویزگی هایی داشته باشد؟

دانش هایی که یک حسابدار باید داشته باشد:

  • اطلاعات و تجربه کافی در زمینه اصول پایه حسابداری
  • آشنایی با نرم افزار اکسل و word
  • تسلط به قوانین مالیاتی،تامین اجتماعی و قانون کار
  • ایجاد رزومه و مستند سازی
  • آشنایی با نرم افزار حسابداری

و ویژگی های عمومی مثل:

ذهنیت خلاق و منظم-با پشتکار-داشتن روحیه درستکاری و اعتماد به نفس-علاقه مند بودن به کسب و کار.
حرفه حسابداری حرفع ای بسیار مهم است چون اگر حسابدار یک اشتباه کوچک کند ممکن است به آن شرکت ضرر های زیادی وارد شود.

انواع حسابداری :

  1. حسابداری مالی: به فرایند ثبت ،خلاصه سازی و گزارش معامله در یک کسب و کار را حسابداری مالی میگویند.حسابداری مالی در شرکت های خدماتی و بازرگانی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد و اطلاعات مالی را در قالب ترازنامه و صورت سود و زیان برای استفاده کارکنان شرکت مورد استفاده قرار میگیرد.
  2. حسابداری مدیریت: حسابداری مدیریت روند تهیه گزارش های مالی و حسابهای اطلاعات اماری است که به مدیران ارائه میشود تا بتوانندبرای تصمیم گیری های روزمره خوداز آن استفاده کنند.
  3. حسابداری دولتی: به فرایندی که در آن گزارش رویداد های بودجه ای و مالی دستگاه های اجرایی دولت طبقه بندی و تفسیر میشوند حسابداری مدیریت می گویند.
  4. حسابداری منابع انسانی: حسابداری نیروی انسانی به بررسی هزینه هایی که یک سازمان در فرایند انتخاب ،استخدام،آموزش و کیفیت کارکنان سازمان میکند میپردازد.

آینده شغلی حسابداری در ایران :

در آموزش حسابداری برای بازار کار مهارت هایی برای تجریه و تحلیل صورت های مالی آموزش داده میشود که پس از اتمام این دوره ها میتوان سریع وارد بازار کار حسابداری شد .حسابداری حرفه و شغلی نیست که نیاز به ان کم شود وبازار کار خیلی خوبی دارد که میتوان توسط آن درامد خوبی داشت برای همین خیلی از جوانان سراغ رشته حسابداری میروند
اشخاصی که در رشته حسابداری فارق التحصیل میشوند در موسسات تجاری دولتی وخصوصی میتوانند در موارد زیر مشغول به کار شوند:

  • حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی
  • حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی و تدریس خصوصی
  • حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب
  • حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی
  • حسابداری بیمه : در مؤسسات بیمه
  • حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها
    همچنین حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ایفای نقش نمایند.

نرم افزار های حسابداری:

  • نرم افزار سپیدار: نرم افزار سپیدار نرم افزار حسابداری شرکت معروف همکاران سیستم است که یکی از معروف و قدیمی ترین نرم افزار های حسابداری است که مناسب شرکت های کوچک و متوسط است.
  • نرم افزار شرکتی فرداد: محصول جدید شرکت اریا سیستم که بهترین نرم افزار برای شرکت هاست و مناسب کسبو کار های بزرگ است.
  • نرم افزار هلو: نرم افزار هلو نرم افزار حسابداری مخصوص اصناف و فروشگاه ها را ارائه میدهد.
  • نرم افزار محک: نرم افزار های با کیفیت فروشگاهی و و شرکتی ارائه میکند و توانسته بین اصناف و شرکت ها محبوبیت داشته باشد.
  • نرم افزار شایگان: نرم افزار حسابداری خود را به نام حسابگر وارد بازار کرده و جزء بهترین نرم افزار هاست.

مزایای حسابداری

مسیر شغلی در حسابداری روشن است کسی که حسابداری را بلد باشد متوجه میشود که مسیر حسابداری خیلی واضح تر از شغل های دیگر است.
مثلا اگر شما در یک شرکت تولید لبنی یا تولید یا یک شرکت تولید ماشین حسابدار شوید فرق انچنانی نمیکند و مسیر شما استخدام در یکی از شرکت ها به عنوان حسابدار است.
حسابداری شغلی نیست که در یک مدت کوتاه در ان فعالیت داشته باشید و بعد اخراج شوید ،یکی از مزایای حسابداری این است که میتوانید به مدت طولانی استخدام شوید.

همه شرکتها در هر زمینه ای نیاز به حسابدار دارند به همین دلیل با گسترش و پیشرفت یک شرکت شما هم درامدتان افزایش پیدا میکند و هم در شغل خود پیشرفت میکنید.
هر شخصی علاقه دارد که کسب و کار خود را راه اندازی کند ولی در هر شغلی این امکان وجود ندارد مثلا کسی که خلبان است نمیتواند ایرلاین خودش را تاسیس کند ولی یک حسابدار میتواند موسسه حسابداری خود را تاسیس کند یا حسابدار های دیگر را استخدام کند و یک تیم حسابداری تشکیل دهد.
شغل حسابداری شغلی است که میتوانید هر کجا که بخواهید کار کنید چون با داشتن مهارت کافی شرکت ها به شما احتیاج دارند.
حال که با مزیت های حسابداری آشنا شدید میتوانید ببینید که آیا به حسابداری علاقه دارید یا نه؟