یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آموزش زبان انگلیسی، مکالمه است. مکالمه را می‌توان یکی از سخت‌ترین قسمت‌های یادگیری زبان برای بسیاری از زبان‌آموزان دانست. روش‌های بسیار متعددی به منظور آموزش مکالمه زبان انگلیسی وجود دارند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مکالمه زبان انگلیسی از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است که برای بهبود هر یک از این قسمت‌ها باید از نهایت مهارت‌های خود استفاده کرد. در ادامه، بهترین متدهای آموزش مکالمه زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. یادگیری مکالمه انگلیسی به کمک این متدها برای زبان‌آموزانی در سطح و مهارت‌های مختلف امکان‌پذیر است.

استفاده از مکالمات آنلاین برای شروع

یکی از مشکلات اصلی بهبود مکالمه انگلیسی، کمبود اعتماد به نفس فرد است. این بدان معنی است که فرد ممکن است در مراحل اولیه‌ی یادگیری از اعتماد به نفس کافی برای مکالمه با دوستان و آشنایان خود برخوردار نیست. در نتیجه، مکالمات آنلاین می‌توانند بهترین گزینه برای چنین افرادی باشند. منظور از مکالمات آنلاین، شرکت کردن در مباحث انجمن‌ها و گروه‌های فضای مجازی و اینترنت است.

حتی نوشتن نظر خود در زیر پست‌های اینستاگرام، توییتر یا فیسبوک نیز می‌تواند به شما در بهبود مکالمه زبان انگلیسی کمک بسیار زیادی بکنند. لازم است این نکته را در نظر بگیرید که زبان آنلاین ممکن است از زبان گفتاری افراد متفاوت باشد. به عنوان مثال، در زبان آنلاین از خلاصه‌نویسی‌هایی استفاده می‌شود که امکان بکارگیری آن‌ها در زبان گفتاری وجود ندارد.

به طور کلی، گام نخست برای بهبود مهارت مکالمه‌، استفاده از فضای مجازی است که به کمک آن می‌توانید از دانش معلمان بسیار زیادی برخوردار شوید. علاوه بر این، این روش در بهبود اعتماد به نفس شما نیز بسیار تاثیرگذار است.

 

یافتن دوست انگلیسی زبان در فضای مجازی

گام دوم در مسیر آموزش مکالمه زبان انگلیسی، یافتن یک دوست انگلیسی زبان یا به اصطلاح پارتنر مکالمه است. به یاد داشته باشید که حتماً این گام باید پس از استفاده از مکالمات آنلاین انجام شود چرا که اولین مرحله‌ی مهم پیش از داشتن یک مکالمه‌ی واقعی به شمار می‌رود. سعی نمایید برای شروع مکالمه از ساده‌ترین جملات و کلمات انگلیسی استفاده کنید و بعد از آن، جملات سخت‌تر را به تدریج در مکالمات خود بگنجانید.

در روش قبلی، شما می‌توانستید در حین تایپ کردن جملات خود از ابزارهایی مانند گوگل ترنسلیت استفاده کنید. اما در مکالمه‌ی رو در رو این امکان وجود ندارد و باید بلافاصله از دایره لغات خود برای ادامه‌ی مکالمه استفاده کنید.

معمولاً بهتر است از پارتنر بومی برای شروع مکالمه‌ی رو در روی خود استفاده کنید زیرا این افراد می‌توانند به شما در یادگیری جزئیات و ریزه‌کاری‌های زبان انگلیسی کمک کنند. افراد غیربومی این قابلیت را ندارند و تنها به شما در ترجمه‌ی عبارت و جملات دشوار کمک خواهند کرد. از سوی دیگر، بهتر است که تغییرات چهره و زبان بدن خود را از یک فرد بومی یاد بگیرید تا یک فرد غیربومی.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌تواند پارتنر بومی پیدا کرد؟ راه‌حل آن، تبادل پارتنر زبان است. افراد بومی بسیار زیادی وجود دارند که علاقمند به یادگیری زبان فارسی هستند. این افراد را می‌توانید از سایت‌های مختلفی پیدا کنید. در مطرح کردن سوالات و پاسخ‌های خود در حین مکالمه با یک فرد بومی بسیار دقت کنید.

شرکت کردن در دوره‌های بحث آزاد

صحبت کردن تنها روش بهبود مهارت‌های خود در مکالمه زبان انگلیسی به شمار می‌رود. از هر موقعیتی برای صحبت کردن و شرکت در بحث‌ها استفاده کنید و خجالت نکشید. یکی از بهترین روش‌های تمرین مکالمه زبان انگلیسی، شرکت در دوره های بحث آزاد است. اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را مانند زبان مادری خود صحبت کنید، از فرصت مکالمه با افراد مختلف به منظور بهبود مهارت‌های خود و درک اشتباهاتی که گاهاً در حین مکالمه پیش‌ می‌آیند، استفاده کنید.

نکته‌ی مهمی که در مورد شرکت در دوره‌های بحث آزاد وجود دارد، این است که نگران درست یا غلط بودن جملات خود نباشید. مهم آن است که بتوانید منظور خود را به طرف مقابل منتقل کنید. همچنین، لازم نیست کلمات جدیدی که در حین مکالمه به گوشتان می‌خورد را یادداشت کنید. اگرچه این کار وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد اما شما را از روند مکالمه دور می‌سازد. به یاد داشته باشید که کلمات مهم در حین مکالمه تکرار خواهند شد.

شروع به نوشتن فیلمنامه

فیلمنامه خود نوعی مکالمه بین دو نفر محسوب می‌شود. نوشتن فیلمنامه می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های صحبت کردن به زبان انگلیسی کمک کند و همچنین اعتماد به نفس شما را در حین مکالمه بهبود دهد. نوشتن فیلمنامه کار چندان دشوار و پیچیده‌ای نیست. تنها کافی است که یک موضوع محوری برای خود انتخاب کنید و مکالمه‌هایی که ممکن است بین کاراکترهای پیرامون آن موضوع رخ دهند را بنویسید.

به عنوان مثال، می‌توانید در مورد یک قرار دوستانه یا کاری با دوست خود بنویسید. لازم به ذکر است که این مکالمه‌ها قرار نیست در دنیای واقعی نیز تکرار شوند بلکه تنها روشی کارآمد به منظور افزایش اعتماد به نفس شما در مکالمه زبان انگلیسی هستند. فیلم دیدن می‌تواند در نوشتن فیلمنامه به شما کمک کند. به عبارت دیگر، تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی خود یک روش عالی برای یادگیری محسوب می‌شود.

مطالعه‌ی موضوعات مورد علاقه به زبان انگلیسی

بهبود مهارت‌های خود در زمینه‌ی مکالمه زبان انگلیسی به دایره‌ی لغات گسترده نیاز دارد. هر چه لغات بیشتری یاد بگیرید، برقراری مکالمه برایتان ساده‌تر خواهد شد. افزایش دانش عمومی نیز می‌تواند در بهبود اعتماد به نفس شما در حین مکالمه بسیار تاثیرگذار باشد. بهبود دانش عمومی تنها از طریق مطالعه صورت می‌گیرد. پس موضوعات مورد علاقه‌ی خود را مشخص کنید و سعی نمایید در این زمینه‌ها مطالعه داشته باشید. این کار به بهبود دایره‌ی لغات شما نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

بهترین منابع برای افزایش اطلاعات عمومی، مجلات و روزنامه‌ها هستند. پس از آن، می‌توانید از وبلاگ‌های شخصی افراد انگلیسی زبان استفاده کنید. این وبلاگ‌ها حتی می‌توانند بستری برای شروع یک مکالمه‌ی جذاب در زمینه‌ی موضوع مورد علاقه‌تان باشند.

استفاده از فرهنگ لغات عامیانه

منظور از تقویت مکالمه زبان انگلیسی یعنی تلاش برای صحبت کردن شبیه به افراد بومی است. به همین دلیل است که آشنایی به فرهنگ لغات عامیانه‌ی افراد انگلیسی زبان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که می‌دانید، زبان انگلیسی نیز در نواحی مختلف دارای لهجه‌ها و فرهنگ عامیانه‌ی متفاوتی است. به منظور آشنایی به این جملات و عبارات می‌توانید از سه دیکشنری زیر استفاده کنید:

  • Online Slang Dictionary
  • Dare Dictionary
  • Urban Dictionary

آموختن لغات مورد نیاز

بسیاری از زبان‌آموزان همواره در حال مطالعه و حفظ لغات بکار رفته در کتاب‌های درسی هستند. اما این سوال پیش می‌آید که چند درصد از این کلمات در مکالمه‌های روزمره بکار می‌روند؟ اگر می‌خواهید دایره لغات خود را افزایش دهید، بهتر است فهرستی از لغات پرکاربرد در مکالمه‌های روزمره را تهیه کنید و این فهرست را همیشه به همراه داشته باشید.

کتاب‌های اعدادی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند؛ به عنوان مثال، 1000 لغت ضروری یا 5000 لغت متداول در زندگی روزمره. این اعدا ممکن است ترسناک به نظر رسند اما لازم به ذکر است که بیشتر لغات ارائه شده در این کتاب‌ها را شما از قبل می‌دانید.

استفاده از متضادها و مترادف‌ها

اگر متدهای قبلی را تاکنون بکار برده باشید، پس حتماً پیشرفت قابل توجهی در زمینه بهبود اعتماد به نفس و صحبت کردن مانند یک فرد غیربومی کرده‌اید. اما شاید بخواهید فراتر از این پیش بروید و مکالمه‌ی خود را به طرز صحبت کردن یک فرد بومی نزدیک‌تر کنید. به همین منظور، استفاده از مترادف‌ها و متضادها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

گاهی در طول یک مکالمه ممکن است پیش بیاید که لغتی را از یاد ببرید و فراموش کنید. در این حالت، ممکن است اعتماد به نفس خود برای انتقال مفهوم و ادامه‌ی مکالمه را از دست بدهید. معمولاً پیشنهاد می‌شود که در چنین شرایطی به جای مکث کردن و اندیشیدن در مورد آن لغت مورد نظر، از مترادف‌ها یا متضادهای آن استفاده کنید. این یک روش عالی برای انتقال مفهوم به شمار می‌رود.

تمرکز کردن بر روی جملات به جای کلمات

روان صحبت کردن به معنی استفاده از کلمات دشوار نیست بلکه انتقال افکار، احساسات و نظرات است که اهمیت دارد. هدف در انجام یک مکالمه، استفاده از جملات درست و مناسب است. در نتیجه، بهتر است که تمرکز یادگیری خود را از روی کلمات برداشته و به جملات و عبارات متداول معطوف کنید. برای این کار می‌توانید ساختن جمله را تمرین کنید.

هر جمله‌ای که در زبان فارسی می‌شنوید را سعی کنید به زبان انگلیسی برگردانید. این کار به شما در حین مکالمه نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد و به تدریج می‌توانید از جملات درست در طول مکالمه استفاده نمایید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که یادگیری زبان انگلیسی مانند هر زبان دیگری سخت و طاقت‌فرساست. یکی از قسمت‌های مهم یادگیری زبان انگلیسی، بهبود مهارت مکالمه است. مکالمه به یک زبان دیگر علاوه بر دایره‌ی لغت گسترده، قدرت بیان، زبان بدن و آشنایی با اصطلاحات انگلیسی و جملات متداول به اعتماد به نفس بالایی نیز نیاز دارد.

روش‌های مختلفی برای افزایش اعتماد به نفس و همچنین بهبود مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی وجود دارد. هر یک از آن‌ها دارای مزایا و معایبی متنوعی هستند. در تمامی این روش‌ها به خاطر داشته باشید که یادگیری زبان یک شبه رخ نمی‌دهد و به زمان و تمرین بسیار زیادی نیاز دارد.