تا به حال چند بار براي خودتان برنامه‌‌ريزي كرده‌ايد، چند بار كاري را شروع كرده اما به اتمام نرسانده‌ايد، چند بار تصميم گرفته‌ايد كه مكالمه زبان، كلاس موسيقي و ورزش را به طور جدي شروع كنيد اما بعد از مدتي بي‌تفاوت شده‌ايد و آن‌ها را رها كرده‌ايد…

اگر شما هم از اين دسته افراد هستيد بهتر است يك بار به جاي برنامه‌ريزي بنشينيد و فكر كنيد كه چرا برنامه‌هايتان عملي نمي‌شود،‌ اين‌كه هر روز قصد انجام كار بزرگي را داريد، يا هر روز يك ايده جديد داريد براي شما امتيازي محسوب نمي‌شود مهم اين است كه دست به كار شويد و ايده‌هايتان را عملي كنيد.

توصيه‌هاي زير شما را در عملي كردن برنامه‌هايتان ياري خواهد كرد.

1- چند كار را با هم شروع نكنيد.

ممكن است شما بعد از خواندن يك كتاب يا مقاله، حرارت زيادي براي برنامه‌ريزي داشته باشيد و شروع به برنامه‌ريزي كنيد اما توجه داشته باشيد كه گنجاندن كارهاي متعدد و سنگين و گاهي خارج از توانتان خصوصا براي شروع كار، شما را دچار سرخوردگي خواهد كرد.

2- دلايل شما براي انجام كار كافي و منطقي باشد.

دلايل كافي شما را ملزم به انجام برنامه‌هايتان مي‌كند سعي كنيد براي انجام كارهايتان خودتان دلايلي بيابيد.

3- همه را باخبر نكنيد.

اگر مي‌خواهيد كاري شروع كنيد لزومي ندارد همگان باخبر شوند چون در اين صورت شما مجبوريد نظرات موافقان و مخالفان را تحليل كنيد و اين انرژي زيادي از شما مي‌گيرد اندكي صبر كنيد وقتي كارهايتان عملي شد همه باخبر مي‌شوند.

4- ترس نداشته باشيد.

هيچ وقت از بديع بودن برنامه‌هايتان نهراسيد موفق كساني هستند كه از خطور افكار بديع استفاده كرده و آن‌ها را عملي كرده‌اند. از انتقادهاي ديگران هم نترسيد. انتخاب كنيد مي‌خواهيد بايستيد و انتقادي نشنويد و جلب ترحم كنيد يا مي‌خواهيد بدويد و مورد انتقاد باشيد آيا مي‌خواهيد عمري در آرزوي دويدن به خاطر ترس از انتقاد،‌ بخزيد!؟

فراموش نكنيد كه هميشه مسيري كه ارزش پيمودن دارد پر از مانع است.

5- پيش از ظهور كار منتظر ظهور مهارت نباشيد.

براي بهره‌برداري از كارها شناخت كامل آن‌ها لازم نيست.

فقط كافي است شروع كنيد. اين مساله ناشي از غرور شماست كه مي‌خواهيد هنگام شروع كاري آن را با مهارت انجام دهيد. تنها راه كسب مهارت اين است كه در كاري مدت‌ها بي‌دست و يا سرگردان باشيد و صدها اشتباه از شما سر بزند.

6- زنجيرها را پاره كنيد.

عادت‌ها زنجير‌هايي هستند كه مانع عملي شدن برنامه‌هايتان مي‌شوند. اگر شما به تنبلي عادت كرده‌ايد بيماري خاصي نداريد فقط يك الگوي ذهني را مرتبا تكرار مي‌كنيد. براي برطرف كردن عادت كافي است اين الگو را به هم بزنيد، افكارتان را عوض كنيد و حتما مي‌دانيد كه تنها دو گروه نمي‌توانند افكارشان را عوض كنند ”ديوانگان تيمارستان و مردگان گورستان“.

بسياري از رفتارهاي ما پاسخ‌هايي هستند كه از پيش در ذهن ما برنامه‌ريزي شده‌اند. در واقع ما به آن‌ها عادت كرده‌ايم، پس انتخاب كنيد كه آيا مي‌خواهيد به چيزي عادت كنيد؟ عملي شدن كارهايتان يك رمز دارد و رمز آن ”همين الان“ است يك برنامه عملي براي شروع كارهايتان اين است كه به جمله بالا عادت كنيد عادت هم با تكرار حاصل مي‌شود. رابطه بين جمله بالا و عمل خود را حفظ كنيد يعني به محض اين‌كه تصميم به انجام كاري گرفتيد آن را عملي كنيد. براي شروع بهتر است از كارهاي جزيي و كوچك شروع كنيد مثلا تصميم بگيريد به محض اين‌كه ساعت زنگ‌ زد از خواب بيدار شويد و اين كار را انجام دهيد. تا مي‌توانيد فاصله بين قصد و انجام را كم كنيد و به تصميمات بزرگ‌تر بسط دهيد تا به جايي برسيد كه هر موقع قصد انجام كاري را داشتيد ”همين الان“ از ضمير ناخودآگاه شما به خودآگاه راه پيدا كند و برنامه‌هايتان عملي شود.

يادتان نرود هر چه بيشتر طفره برويد و تلاش براي تحقق روياهايتان را به تعويق بيندازيد اعتماد به نفس و انگيزه كمتري خواهيد داشت و هراس از اين‌كه نتيجه نگيريد بيشتر مي‌شود پس از ”همين الان“ شروع كنيد.

نویسنده : مهدي جاويد