در این سری از مقالات آموزش وردپرس به بررسی ویژگی های نسخه وردپرس 5.5 میپردازیم.نسخه وردپرس 5.5 همچنان در حال توسعه است لازم است تا با ویژگی های جدید آشنا شوید که به محض انتشار رسمی وردپرس 5.5 سایت خود را به بروزرسانی کنید. البته با نصب نسخه های در حال توسعه می توانید می توانید مشکلات و باگ هایی که در این نسخه هست را گزارش کنید تا در نسخه نهایی آن این مشکلات رفع شود (در این صورت نام شما در لیست مشارکت کننده های توسعه وردپرس اضافه می شود). می توانید نسخه بتا 2 وردپرس 5.5 را از اینجا دانلود کنید.

نسخه قبلی وردپرس (5.3) در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۹ منتشر شد و تاریخی که تیم وردپرس برای انتشار نسخه نهایی وردپرس 5.5 پیش بینی کرده است 11 آگوست (اوت) سال 2020 است. پس در حال حاضر توصیه میکنیم هنوز این نسخه را روی سایت اصلی خود استفاده نکنید ولی می توانید در لوکال هاستتان ( ویکی پدیا ) برای تست این نسخه را نصب و امتحان کنید.حالابه بیان ویژگی های جدید در ان نسخه می پرداریم:

ویرایشگر بلاک: ویژگی ها و بهینه سازی

وردپرس 5.5 شامل 10 افزونه منتشر شده گوتنبرگ است، که یک لیست طولانی از ویژگی های جذاب را به وردپرس اضافه کرده است. چند تا از این ویژگی ها را بررسی میکنیم:

توسعه گرادیانت به بلاک های بیشتر: ویژگی گرادیانت به انواع بیشتری از بلاک ها مثل گروه ها، ستون ها، رسانه و متن توسعه پیدا کرده است.

پشتیبانی از واحدهای اندازه گیری بیشتر: اکنون نه فقط پیکسل بلکه می توانید واحدهای ems، rems، درصد، vh، vw به کار ببرید.

ویرایش درون خطی تصاویر: برش، چرخش و بزرگنمایی روی تصاویر از طریق بلاک تصویر امکان پذیر شد. قبلا برای این کار باید وارد بخش رسانه ها و تصاویر میشدیم اما این امکان سرعت کار را افزایش داده است.

الگوهای بلاک: در گوتنبرگ بخش الگوهای بلاک اضافه شده که شامل طراحی آماده به عنوان الگو را در اختیار شما قرار می دهد که البته هر قالب و افزونه می تواند الگوهای خود را داشته باشد.(به نظر من قراره جای صفحه سازهای مثل المنتور و ویژوال کامپوزر رو بگیره)

پیش نمایش در دستگاه های مختلف: می توانید نمایش محتوا را در صفحه نمایش دستگاه ه های مختلف مشاهده کنید. برای این کار بعد از کلیک روی preview یا پیش نمایش دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پیش نمایش بلاک گوتنبرگ در دستگاه های مختلف

به گفته خود وردپرس در نسخه 5.5 بیش از 1500 تغییر برای بهبود تجربه خوب با گوتبنرگ و بلاک ها صورت گرفته است.

نقشه سایت در هسته وردپرس 5.5

نقشه سایت با فرمت Xml این بار در هسته وردپرس اضافه شده و به صورت پیشفرض فعال است و شما نیاز به نصب افزونه جداگانه برای نقشه سایت وردپرس خود نخواهید داشت. برای اینکه موتورهای جستجو مثل گوگل بتوانند راحت تمام محتوای سایت شما را شناسایی و در نتایج جستجوی خود بیاورند نقشه های سایت بسیار ضروری است. صفحه اصلی سایت شما، پست ها، برگه ها و پست های سفارشی و موارد بیشتر در نقشه سایت قرار گرفته اند.

بروزرسانی خودکار برای افزونه ها و پوسته ها

وردپرس 5.5 همچنین امکان بروز رسانی خودکار را در افزونه ها و پوسته ها اضافه کرده است.  وردپرس این که کدام افزونه ها و قالب ها خودشان را به روز نگه می دارند را کنترل می کند. البته همیشه توصیه می شود که از آخرین و جدیدترین نسخه افزونه ها و قالب استفاده کنید. وردپرس با اضافه کردن این ویژگی این دغددغه را تا حد زیاد رفع می کند.

بارگذاری آهسته تصاویر یا Lazy-loading

وردپرس 5.5 از بارگذاری تنبل تصاویر که به lazy-loading معروف است و به تازگی توسط استاندارد جدید مرورگر های پشتیبانی می شود.(نکته: برخلاف گذشته این مدل بارگذاری دیگر نیاز به کتابخانه و اسکریپت ندارد و خود مرورگر از آن پشتیبانی می کند) با استفاده از lazy-loading تصاویر تا زمانی که صفحه نمایش کاربر به موقعیت تصویر نرسد آن را بارگذاری نمی کند. در نتیجه برای هر کس اینترنت و مصرفی و پهنای باند صرفه جویی می شود.(هم برای کاربران، هم سرویس دهنده ها و هاستینگ)، به همین دلیل برا اینترنت کم سرعت برای وبگردی خیلی خوب است.

در کنار آن اینکه تصاویری که در صفحه نیستند و بارگذاری نشوند یک امتیاز برای امتیاز گوگل محسوب می شود و سایت بهینه تر می شود.

تغییرات متفرقه:

افزونه ها و قالب ها حالا می توانند با آپلود یک فایل زیپ به روز باشند. در این حالت پس از آپلود فایل زیپ نسخه جدید افزونه یا قالب وردپرس نسخه فعلی و نسخه آپلود شده را مقایسه و برای جایگزینی از شما تأیید میخواهد.

کنترل و تغییر بهتر تابع redirect_guess_404_permalink (این تابع در شرایطی که آدرس پست والد در حالت سلسله مراتبی تغییر می کند و تمام آدرس های زیر مجموعه خود را تغییر می دهد کاربرد دارد)

چندین کتابخانه داخلی وردپرس هم به نسخه جدید بروز شده اند که شامل PHPMailr، SimplePie، Twemoji، Masonry و … می باشند.