اینترنت اشیا (Internet of Things) یا به طور خلاصه شده (IoT) نقشه راهی برای دستیابی به آینده است. گارتنر ادعا دارد که در سال 2020 میلادی در حدود 5.8 میلیارد دستگاه از اینترنت اشیا استفاده کرده‌اند. پس باید منتظر باشیم که خیلی زود دستگاه‌های فراوانی در بازار به اینترنت اشیا مجهز شوند. موفقیت اینترنت اشیا ما را به آینده رهنمون می‌سازد. بیایید ببینیم چه نقشه راه و آینده‌ای برای توسعه اینترنت اشیا خواهیم داشت؟ یا به صورت خلاصه نقشه راه اینترنت اشیا چیست؟ با ما همراه باشید.

نقشه راه اینترنت اشیا IOT
نقشه راه اینترنت اشیا IOT

لذت فردایی هوشمند با دستیارهای صوتی چندزبانه

حتما افرادی را می‌شناسید که به چندین زبان تسلط دارند و توانایی صحبت کردن با چندین زبان را دارند. البته، با توجه به نظام آموزشی کشور، بیشتر ما سه زبانه (فارسی، انگلیسی، عربی) هستیم. در دنیای مجازی فقط از یک زبان استفاده می‌شود. زیرا دستیارهای مجازی مثل دستیار گوگل به راحتی می‌تواند مفهوم فرهنگ چند زبانه را در دستیارهای صوتی خودش به کار بگیرد. اینترنت اشیا به ما امکان صحبت کردن به چندین زبان مختلف در یک لحظه را خواهد داد.

امکان دیدن پوشیدنی‌ها در پرتوی نوین

ردیاب‌های پوشیدنی سبک، محکم، پیشرفته و باهوش امروزی به راحتی بر روی مچ قرار می‌گیرند و ظاهری جذاب دارند. این گجت‌ها با وجود داشتن سایز کم، سلامتی شما را پایش می‌کنند و با ارسال اعلان به اسمارتفون‌ها، هشدارهای لازم را به موقع نمایش می‌دهند. وجود نوآوری در کارهای روزمره تحولی جدید است که شما را نسبت به رقبا به جلو می‌راند. مچ‌بند و ساعت‌های هوشمند شما را برای داشتن تناسب اندام یاری می‌کند.

فناوری موجود در آینه‌های هوشمند

به کارگیری آینه‌های هوشمند روی دیوار به خصوص در دنیای تجارت سرو صدای زیادی به پا کرده است. با استفاده از این تکنیک می‌توانید به آب و هوا، تقویم، به روزرسانی اخبار و … دسترسی داشته باشید. نرم‌افزار در آینه هوشمند استفاده می‌شود و حتی با ترکیب الکسا، صدا نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. حتی می‌توانید یک آینه شخصی هوشمند بسازید! تصور کنید که سایر نوآوری‌ها به همراه دانش فنی مانند الگوریتم‌های پیشرفته نیز به کار گرفته شود.

نقش اینترنت اشیا در تحول خانه‌

با گسترش اینترنت اشیا در دنیا انتظار می‌رود که به زودی در املاک و خانه‌ها نیز به کار گرفته شود. خانه‌های آینده با کمک اینترنت اشیا بسیار پویا و فوق‌العاده می‌شود. تعاملات افراد با خانه تغییر خواهد کرد. گوشی‌های هوشمند توانایی درک روزمره و الگوی زندگی کاربر را دارد. تعامل در زمان واقعی و آسایش و راحتی در شیوه زندگی خاصب به کارگیری این فناوری است.

اتومبیل‌های خودران در انتظار شما هستند!

اتومبیل‌های رانندگی خودکار یا خودران، نگاه شما را به زندگی تغییر می‌دهند. بسیاری از شرکت‌ها قصد دارند، توسعه دهندگان اینترنت اشیا را برای کاربردهای سفارشی استخدام کنند. برای مثال، BMW7 با ویژگی پارکینگ خودکار تا حدودی خودکار است. آیا پرواز تاکسی واقعی است؟ بله، یک تاکسی پرنده واقعی وجود دارد و این ایده نیز، در حال پیشرفت می‌باشد. ماشین پرواز آلمانی (Volocopter) یک پیشرفت جدید است که در موزه مرسدس بنز اشتوتگارت وجود دارد. روشی که امروز شاهد تحرک شهری هستیم به طور کامل در آینده تغییر خواهد کرد. زیرا توسعه دهندگان برنامه های اینترنت اشیا قدم محکمی در صنعت خودرو خواهند گذاشت.

اتومبیل خودران از شاخه های اینترنت اشیا
اتومبیل خودران از شاخه های اینترنت اشیا

کاربرد محاسبه لبه توسط شرکت‌های توسعه دهنده اینترنت اشیا

داده‌های تولید شده توسط اینترنت اشیا با محاسبات لبه‌ای پردازش می‌شوند. برخلاف زیرساخت‌های ابری، داده‌ها به جای عبور از چندین سطح، نزدیک به مکانی که در آن ایجاد شده‌اند، پردازش می‌شوند. هرچه پردازش داده‌ها نزدیکتر باشد، خطر از دست رفتنشان کمتر است. بحث در مورد نمایشگر انعطاف پذیر به تدریج در حال افزایش است، اما هنوز هیچ کالای واقعی در بازار دیده نمی‌شود و در حال انجام مراحل تحقیقاتی و فناوری است. به قطع، اینترنت اشیا بر آینده ما حاکم است. به محض اینکه صنعت زندگی ما را کاملاً متحول کند، استخدام توسعه دهندگان برنامه‌های اینترنت اشیا به یک نیاز روز تبدیل می‌شود. زیرا همه اشیا به راحتی قادر به برقراری ارتباط می‌شوند.

پیش نیازهای اینترنت اشیا ( پنج مورد ضروری اینترنت اشیا و نحوه دستیابی به آنها)

پنج مورد ضروری برای فرآیندها و روش‌هایی که در به کارگیری اینترنت اشیا مهم می‌باشد، شناسایی شده‌اند.

  • محاسبات تجزیه و تحلیل لبه

داده‌ها باید توسط حسگرها جمع آوری شوند و در زمان واقعی، مورد تجزیه و تحلیل واقع گردند.  در حقیقت با هر تغییر ناگهانی، واکنشی سریع رخ می‌دهد. فرض کنید دستگاه جراحی به درستی عمل نکند و یا کمپرسور فریزر مواد غذایی خراب شود.

  • بلع داده‌ها و پردازش داده‌ها

داده‌ها برای پردازش جریان گرفته می‌شود. برای جمع آوری داده‌ها از چندین دستگاه و حسگر استفاده می‌شود و برای استفاده و تبدیل آنها نیز، باید فرایندهایی توسط سیستم عامل‌های تحلیلی مبتنی بر ابر وجود داشته باشد.

  • مدیریت دستگاه

کسب و کارها باید اطمینان حاصل کنند که دستگاه‌های اینترنت اشیا که به طور ایمن تهیه شده‌اند، ارتباطات موثری دارند و می‌توانند با رویکردهای سریع و چابک به روز شوند.

  • مسیر سرد و تجزیه و تحلیل پیشرفته

پردازش عمیق در داده‌های اینترنت اشیا باید موجب صرفه جویی در هزینه‌ها شود و در عین حال، دیدگاهی برای ایجاد محصولات نوین و مدل های درآمد جدید شود.

  • ادغام سازمانی با سیستم‌های تجاری

برای تفسیر داده های دستگاه، بینش‌های اینترنت اشیا در دستگاه‌ها باید به سیستم‌های سازمانی ارائه شود و فراداده مرجع دریافت کند.

آموزش اینترنت اشیا

در یک دوره یادگیری اینترنت اشیا، پس از آشنایی با IoT و اهمیت آن، با ساخت دستگاه‌های اینترنت اشیا، حسگرها، ارتباطات و امنیت اینترنت اشیا آشنا می‌شوید. این آموزش به شما کمک می‌کند تا بخشی از انقلاب اینترنت اشیا که در سراسر جهان در جریان است، باشید. معمولا در آموزش اینترنت اشیا موارد زیر آموزش داده می‌شود.

  • معماری اینترنت اشیا
  • نیاز به اجزای IoT، دستگاه‌ها، سخت افزار و نرم افزار
  • لایه‌های مختلف زیرساخت اینترنت اشیا
  • IoT سیستم‌های جاسازی شده و میکروکنترلرها
  • کار با Big Data و استقرار Data Analytics
  • رابط کاربری Arduino و Raspberry Pi برای اینترنت اشیا
  • پروتکل‌هایUSB ، HDMI و اترنت به منظور ارتباطات اینترنت اشیا
  • کنترل دستگاه‌های IoT فیزیکی مانند سوئیچ‌ها، موتورها و سنسورها
  • برنامه نویسی برای اجزای IoT و سیستم‌ها
  • پشتیبانی از اینترنت اشیا، امنیت، آزمایش، انطباق و مدیریت داده‌ها
آموزش اینترنت اشیا
آموزش اینترنت اشیا

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیریIoT و مهارت‌آموزی در این زمینه، انجام دادن پروژه‌های مطرح در این حوزه می‌باشد. کافی است سرچی در اینترنت انجام دهید تا موضوعی جذاب پیدا کنید. می‌توانید برای شروع پروژه کنترل برخی از وسایل خانه مثل ترموستات تنظیم دما، خنک کننده، مصرف برق و موارد زیاد دیگری را شروع کنید.

مسیر یادگیری اینترنت اشیا

برای شروع یادگیری بهتر است یکی از زبان‌های c++، پایتون یا جاوا اسکریپت را بیاموزید تا بتوانید با سنسورهایIoT و سخت افزارهایی مثل Arduino، raspberry pi و arm کار کنید. جاوا اسکریپت برای UI بسیار مناسب است. کار کردن با کامپیوترهای raspberry pi اهمیت زیادی دارد. فراموش نکنید دنبال کردن اخبار این حوزه نیز بسیار مهم می‌باشد. در انجمن‌های مربوط به اینترنت اشیا عضو شوید و شرکت نمایید.

مسیر یادگیری اینترنت اشیا
مسیر یادگیری اینترنت اشیا

مفاهیم اولیه اینترنت اشیا

در اینترنت اشیا با مفاهیم سیستمی و اجزای زیر سر و کار داریم:

  • حسگرها: حسگرهای زیادی در این رابطه به کار می‌رود. حسگرهای حرکتی، سنسورهای نشان‌دهنده و تنظیم کننده دما، فشار، رطوبت، نور، آب و هوا، حسگرهای مجاورتی، حسگرهای مربوط به موقعیت
  • اتصالات: دروازه‌های ارتباطی، ترافیک داده‌ها بین پروتکل‌ها و شبکه‌ها، رمزگذاری و انتقال داده، وای فای و بلوتوث
  • ابر: ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها، مدیریت و ذخیره‌سازی بی درنگ داده‌ها، سیستم پایگاه داده محلی
  • تحلیل داده: داده‌های آنالوگ دستگاه‌ها و حسگرها، داده‌های حجیم
  • رابط کاربری: طراحی‌های تعاملی و کاربر پسند، پلتفرم اینترنت اشیا
  • محرک‌ها (عملگرها): قابلیت به کارگیری تنظیمات اتوماتیک توسط اشیای متصل در سامانه مانند اسمارتفون‌ها

جمع‌بندی مطالب در مورد نقشه راه اینترنت اشیا

اینترنت اشیا قطعاً بر آینده ما حاکم است. بنابراین، استخدام توسعه‌دهندگان برنامه‌های اینترنت اشیا به یک نیاز روز تبدیل خواهد شد. طولی نخواهد کشید که این صنعت زندگی ما را کاملاً متحول کند. با توسعه و پیشرفت اینترنت اشیا تمامی دستگاه‌ها به اینترنت وصل می‌شوند و به راحتی می‌توان آن‌ها را به هم متصل کرد. آینده اینترنت اشیا ، آینده بسیار روشنی است. ما در این مطلب در مورد نقشه راه اینترنت اشیا و مسیر یادگیری آن صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع:

mobinius