شرکت‌های زیادی وجود دارند که به یک کارشناس شبکه نیازمندند. یک کارشناس شبکه باید از دانش کافی و تخصص لازم برخوردار باشد. با رشد فناوری، این تخصص‌ها به صورت مداوم آپدیت می‌شوند و بنابراین، یک متخصص شبکه باید کاملا به روز باشد. آمار جهانی نشان می‌دهد که این شغل تا سال 2026 میلادی با رشد بالایی همراه است. شاید بپرسید که برای استخدام شدن در این شغل چه مهارت‌هایی را باید کسب نمایید و چه وظایفی بر عهده شما خواهد بود. با من همراه باشید تا پاسخ این سوالات را به دست آورید.

متخصص شبکه چه کسی است؟
متخصص شبکه چه کسی است؟

یک کارشناس شبکه چه کارهایی باید انجام دهد؟ وظایف مهندس شبکه چیست؟

یک مهندس شبکه باید برای اطمینان از عملکرد مناسب شبکه‌ها به برنامه، زیرساخت و مدیریت آنها بپردازد. او باید به عنوان مسئول IT شرکت، سیستم‌های مختلف را در سازمان مستقر سازد. در حالی که، عیب‌یابی سیستم‌های درون شبکه بر عهده ادمین‌ها و تکنسین‌ها می‌باشد. وظیفه مهندسین شبکه چیزی فراتر است. آنها باید شبکه را طراحی کنند و آن را بهبود دهند.

البته، هر سازمانی با توجه به اندازه و اهدافی که دارد، می‌تواند از کارشناسان شبکه خود انتظاراتی داشته باشد. این کارشناسان از ایجاد و پیاده سازی شبکه گرفته تا عیب‌یابی، بهبود و گسترش می‌توانند، فعالیت‌های متفاوتی داشته باشند. شبکه‌های کامپیوتری به صورت سیمی و یا بیسیم پیاده سازی می‌شوند. در طراحی و یا بهینه‌سازی یک شبکه به تحقیق و بررسی نیاز است تا بتوان آن را با فناوری‌های قابل اجرا، یکپارچه سازی کرد.

وظایف مهندس شبکه
وظایف مهندس شبکه

درآمد متخصص شبکه در ایران و جهان چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب یک شغل، میزان درآمدی است که با داشتن آن شغل به دست می‌آید. در ایران با رشد چشم‌گیر فناوری و استفاده پیوسته از نرم‌افزار و سیستم‎های کامپیوتری، برنامه‌نویسی و مهندسی شبکه از درآمدی بالا برخوردار است. هر چند که تخصص، مهارت و سابقه کار نیز در تعیین حقوق بی‌تاثیر نیست.

از طرفی در ایران هیچ قانون ثابتی برای تعیین مقدار حقوق مهندسین شبکه وجود ندارد. شواهد نشان می‌دهد که یک متخصص شبکه به صورت ماهانه درآمدی بین 3 تا 12 میلیون تومان دارد. در بیشتر کشورهای دنیا دستمزد سالانه یک کارشناس شبکه به طور متوسط در سطوح مختلف متفاوت است. یک مهندس شبکه تازه کار، حقوقی معادل 60000 دلار دارد. یک تحلیل‌گر شبکه 50000 دلار درآمد دارد و یک متخصص حرفه‌ای حقوقش در حدود 80000 دلار است. البته، لازم است تا بین 5 الی 10 سال تجربه کاری کسب کنید تا یک مهندس شبکه باشید. رزومه کارشناس شبکه نیز روی میزان حقوق دریافتی خیلی موثر می‌باشد.

برای کسب مهارت لازم چه مراحلی باید طی شود؟ مهارت های مورد نیاز کارشاس شبکه چیست؟

اگر شما هم از علاقه‌مندان به این شغل هستید، برای موفقیت و کسب دانش در این حوزه باید مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های مهندسی IT، مهندسی سیستم‌های اطلاعاتی، علوم کامپیوتر و یا مهندسی کامپیوتر داشته باشید، همچنین، داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های مدیریت MBA، مدیریت IT و علوم رایانه نیز، برای فعالیت در این رشته مناسب است.

توجه داشته باشید که تنها داشتن مدارک تحصیلی کافی نیست. بلکه کسب تجربه لازم و آموختن مهارت‌های عملی در این حوزه است که شما را حرفه‌ای می‌سازد. حتما برایتان این سوال پیش آمده است که چگونه این مهارت‌ها را به دست آورید.

مهارت های مورد نیاز کارشناس شبکه
مهارت های مورد نیاز کارشناس شبکه

در قدم اول باید با مقدمات و مفاهیم اصلی شبکه آشنا باشید. پس از این آشنایی باید مدتی به عنوان پشتیبان IT و یک help desk فعالیت کنید تا بتوانید در هنگام کار به شکل عملی در زمینه فناوری اطلاعات مهارت کسب کنید.

به شما پیشنهاد می‌دهیم که در ابتدا کار خود را به صورت داوطلبانه و حتی رایگان در شرکت‌های کوچک و کسب و کارهای خرد، شروع کنید. فرستادن رزومه به شرکت‌هایی که کارآموزی دارند نیز خالی از لطف نیست. همچنین انچام پروژه‌های شبکه‌ای فول استک هم خیلی به شما کمک می‌کند. هر چه قدر پروژه‌هاي بيشتري انجام دهيد، رزومه‌تان قوي‌تر مي‌شود و امكان موفقيت بيشتري در مصاحبه‌هاي شغلي خواهيد داشت.

ممكن است تا حدي به مهارت‌هاي IT مسلط باشيد ولي كار كردن با عنوان شغلي تحلیلگر و كارشناس شبكه، شما را آماده مي‌سازد تا به سرعت شغل خود را به دست آوريد. خيلي خوش شانس خواهيد بود اگر بتوانيد در كنار يك مهندس ارشد كار كنيد. همين طور كه تجربه كاريتان را افزايش مي‌دهيد، در پروژه‌هاي مختلف نيز شركت كنيد تا تخصصتان بيشتر شود.

يك كارشناس شبكه در چه مشاغل تخصصي مي‌تواند فعاليت داشته باشد؟

يك كارشناس شبكه با توجه به نوع شركت، صنعت و يا فناوري‌هاي موجود مي‌تواند شغل يا فرصت كاري مختلفي داشته باشد. در ادامه برخي از اين تخصص‌ها ذكر شده‌اند:

  • متخصص شبكه يا Network Specialist
  • ادمين شبكه ياNetwork Administrator
  • تحليل‌گر شبكه يا Network Analyst
  • مهندس شبكه يا Network Engineer
  • تكنسين شبكه يا Network Technician
  • مدير شبكه يا Network Manager
  • معمار راه‌حل‌هاي شبكه يا Network Solutions Architect

یک كارشناس شبکه در چه حوزه‌هاي تخصصي بايد آموزش ببيند و فعاليت كند؟

حوزه‌هاي خاصي وجود دارد كه مي‌تواند شما را در فعاليت‌هاي شبكه، حرفه‌اي كند. براي مثال حوزه رايانش ابري يا cloud computing شما را وارد فيلدي با عناوين تخصصي معمار شبكه‌هاي ابري و يا متخصص امنيت شبكه‌هاي ابري مي‌كند.

با كسب تخصص در شبكه‌هاي بيسيم، متخصص مهندسي VoIP خواهيد شد. اگر مهارت‌هاي IT بالايي داشته باشيد يك متخصص فول استك هستيد. در اين صورت با مهارت‌هاي روتينگ، سوئيچينگ، وايرلس، ديتاسنتر، امنيت، شبكه ابري، اتوماسيون، مجازي سازي و VoIP آشنايي داريد.

از آنجايي كه هر شبكه، پيچيدگي خاص خود را دارد، مهارت‌هاي بين عملكردي كمك مي‌كند تا گروه‌هاي مختلف در كار با هم به تعامل بپردازند و ديدگاه‌هاي خود را بيان كنند تا زودتر به هدفشان برسند.

مهندسين شبکه فول استك به تمامي كارهاي شبكه تسلط دارند. آنها به جای تخصص در یک فیلد، به تمامی مباحث در رابطه با شبکه تسلط دارند. بنابراین، سعی می‌کنند تا در پروژه‌های متنوعی نقش ایفا کنند.

چگونه متخصص شبکه شویم؟ چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید تا یک متخصص شبکه باشید؟

قبل از هر کاری بهتر است تا از یک متخصص کمک بگیرید. مشورت با یک شخص آگاه بهترین کمک را به شما می‌کند. با این کار می‌توانید در انتخاب دوره مناسب و شغل دلخواه زودتر به نتیجه برسید. مشاغل مربوط به یک مهندس شبکه را بررسی کنید. ببینید به کدام فیلدها بیشتر علاقه دارید. سپس تحقیق کنید که برای دستیابی به آن مشاغل، چه مهارت‌هایی را باید بیاموزید.

حالا باید در دوره‌های آنلاین و یا فیزیکی شرکت کنید که به شما مهارت‌های لازم را می‌آموزند. برای گرفتن برخی از این شغل‌ها نیز به مدرک و گواهینامه نیاز دارید. معروف‌ترین گواهینامه‌های شبکه شامل مدارک سیسکو، مایکروسافت، سیتریکس، وی ام ویر، رد هت و کامپ تی آی ای می‌باشد.

چگونه متخصص شبکه شویم؟

دوره‌های سیسکو یکی از معتبرترین دوره‌های مجود در دنیا می‌باشد که در ایران هم از اهمیت برخوردار است. این دوره شامل مباحث تئوری و عملی است. معروف‌ترین گواهینامه‌های دوره سیسکو شامل موارد زیر می‌باشد:

  • CCENT یا تکنسین شبکه
  • CCNA یا دستیاری شبکه که شامل روتینگ و سوئیچینگ است.
  • CCNP یا متخصص شبکه که به صورت حرفه‌ای به مباحث عملی و تئوری مسلط است.

البته، باید توجه کنید که برای موفقیت شغلی در این رشته باید از مهارت‌های عمومی و ارتباطی هم برخوردار باشید. برای بسیاری از مشاغل در این حرفه نیاز به کار تیمی است. پس داشتن مهارت‌های ارتباطی خیلی مهم است. اختلاف تیمی سبب می‌شود تا یک پروژه شکست بخورد! از طرفی، یک کارشناس شبکه باید بتواند تیم خود را مدیریت کند تا هم مشکلات به سرعت حل شوند و هم نظرات خلاقانه در تیم به پیشرفت پروژه کمک کنند.

جمع‌بندی مطالب در مورد متخصص شبکه یا شبکه کار

یکی از شغل‌های مرسوم و پردرآرمد حال حاضر دنیا و در حوزه مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، شغل متخصص یا کارشناس شبکه می‌باشد. وظیفه اصلی یک شبکه کار یا کارشناس شبکه، راه‌اندازی و پشتیبانی از شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد. علاوه بر این، نگهداری و عیب‌یابی از سیستم‌ها به صورت مستمر نیز بخش دیگری از مسئولیت‌های یک کارشناس شبکه می‌باشد. ما در این مطلب به صورت کامل این شغل را معرفی و مهارت‌های لازم برای کارشناس شبکه شدن را به شما گفتیم. امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.