امروز در سلسله مقالات آموزش پایتون دانشجویار به معرفی معرفی بهترین فریم ورک های پایتون در سال 2023 پرداخته ایم.

فریم ورک های پایتون زیرساخت‌های اساسی را برای توسعه یک نرم‌افزار قوی پایتون فراهم می‌کنند. بسته به پروژه نرم‌افزاری که تیم شما سعی در ساخت آن دارد، فریم‌ورک‌های بهتر و بدتری برای پایتون وجود دارد که اهداف پروژه مناسب بودنشان را تعیین می‌کند. اکنون بیایید به توضیح، بررسی و معرفی معروف‌ترین فریم ورک‌های پایتون برای کمک به شما در توسعه وب بپردازیم.

فریم ورک های پایتون چیستند؟

یک فریم‌ورک پایتون، مانند هر فریم‌ورکی، عملکرد عمومی برنامه‌ای را که می‌خواهید ایجاد کنید ارائه می‌دهد، بنابراین توسعه‌دهندگان شما مجبور نیستند از ابتدا شروع کنند. به طور خاص فریم ورک های پایتون، مراحل استاندارد ساخت برنامه را با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون به صورت خودکار انجام می‌دهند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان پایتون وقت خود را صرفه جویی می‌کنند و تجارت شما به طور کلی سود خواهد کرد. هنگام کار با فریم ورک‌های پایتون، نیازی نیست نگران جزئیات سطح پایین مانند پروتکل‌ها، سوکت‌ها یا مدیریت ماژول‌ها باشید.

معرفی بهترین فریم ورک های پایتون در سال 2021

فریم ورک‌های پایتون در موارد زیر به شما کمک می‌کنند:

  • تفسیر درخواست‌ها (دریافت پارامترهای فرم، مدیریت کوکی‌ها و سشن‌ها و …)
  • تولید پاسخ (ارائه داده‌ها به صورت HTML یا در قالب های دیگر و …)
  • ذخیره مداوم داده‌ها (و موارد دیگر)

انواع فریم ورک های پایتون

اساسا فریم ورک های پایتون به سه نوع طبقه‌بندی می‌شوند:

1. فریم‌ورک Full-Stack

یک چارچوب full-stack که به عنوان چارچوب سازمانی نیز شناخته می‌شود، راه‌حل یک‌مرحله ای برای همه نیازهای توسعه است. آن‌ها دارای کتابخانه‌های داخلی هستند که طوری پیکربندی شده‌اند تا به طور یکپارچه با یکدیگر کار کنند. آن‌ها از توسعه پایگاه‌های داده، رابط‌های داخلی و خدمات پشتیبان، پشتیبانی می‌کنند.

2. فریم‌ورک Microframework

این‌ها فریم‌ورک برنامه‌های کاربردی تحت وب سبک و مینیمالیستی هستند که قابلیت ها و ویژگی‌های محدودی دارند. معمولا فریم‌ورک‌های Microframework تنها آن اجزایی را که برای ایجاد یک برنامه مورد نیاز است، ارائه می‌دهند. آن‌ها فاقد بسیاری از ویژگی‌های اضافی اعتبارسنجی فرم، موتور قالب وب، قابلیت احراز هویت، مجوز، اعتبارسنجی ورودی و … هستند.

3. فریم‌ورک Asynchronous

یک Microframework منحصر به فرد است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد مجموعه‌های بزرگی از اتصالات همزمان را به کار برده و مدیریت کنند. این فریم‌ورک‌ها از کتابخانه Asyncio پایتون تغذیه می‌کنند.

مواردی مهم در هنگام انتخاب فریم ورک های پایتون

پایتون به عنوان زبان برنامه‌نویسی شماره یک مورد‌علاقه دانشمندان داده و توسعه‌دهندگان قرار گرفته‌ است. دلایل متعددی وجود دارد که پایتون را به بهترین زبان برنامه‌نویسی برای علم داده تبدیل می‌کند. بنابراین مطمئن باشید هیچ کمبودی در فریم ورک‌های پایتون وجود ندارد. با این حال، فراوانی فریم ورک های پایتون ممکن است هنگام انتخاب فریم‌ورک مناسب برای برنامه شما اضطراب‌آور باشد.

نکته
چناچه شما علاقه مند به یادگیری زبان پایتون هستید می توانید به مقاله آموزش پایتون مراجعه نمایید.

در هنگام تصمیم گیری در مورد چارچوب پایتون باید به دو نکته توجه کنید:

اولین کار این است که اندازه و پیچیدگی پروژه خود را ارزیابی کنید. اگر مجبور به توسعه یک سیستم بزرگ با ویژگی‌ها و الزامات هستید، یک فریم‌ورک Full-Stack انتخابی مناسب خواهد بود. برعکس اگر پروژه در دست شما کوچک و سرراست باشد، می‌توانید با یک فریم‌ورک Microframework کار کنید.

دومین جنبه‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فریم‌ورک اجازه می‌دهد تا دامنه یا (Scope) به صورت عمودی و افقی امکان‌پذیر باشد یا خیر. این امر به ویژه هنگام ایجاد پروژه‌ای که روی چندین سرور اجرا می‌شود، بار ترافیکی زیادی را تحمل می‌کند و از ویژگی‌های جدید برای بهینه‌سازی عملکرد پشتیبانی می‌کند، ضروری است.

6 تا از برترین فریم ورک های پایتون

بسته به نوع کارکردها و ویژگی‌های کلیدی که به کاربر ارائه می‌دهند، این‌ها 5 فریم‌ورک برتر در پایتون هستند که هم Full-Stack بینشان هست و هم Microframework.

  • Django
  • Web2Py
  • Flask
  • Bottle
  • CherryPy
  • TurboGears

در ادامه به توضیح هر کدام از این 6 مورد می‌پردازیم.

فریم ورک Django

جنگو یکی از فریم ورک های پایتون است که full-stack، رایگان و منبع باز است و به طور پیش فرض شامل تمام ویژگی‌های لازم است. در واقع یکی از 10 چارچوب توسعه وب برتر 2023 بود. چارچوب جنگو از اصل Don’t Repeat Yourself) DRY – خود را تکرار نکن) پیروی می‌کند. جنگو از نقشه‌بردارهای ORM خود برای نگاشت اشیاء در جداول پایگاه داده استفاده می‌کند. این باعث می‌شود که کد در پایگاه‌های داده مختلف کار کند و همچنین مهاجرت از یک پایگاه داده به پایگاه دیگر را آسان‌تر می‌کند.

فریمورک Django برای پایتون

فریم ورک Web2Py

Web2Py منبع باز، مقیاس پذیر و فریم‌ورک full-stack است. از پایتون 3 پشتیبانی نمی‌کند و دارای IDE مبتنی بر وب است که شامل ویرایشگر کد جداگانه، اشکال‌زدایی و استقرار یک کلیکه (one-click deployment) است.

فریم ورک web2py پایتون

در زیر برخی ویژگی‌های فریم‌ورک Web2Py آمده است:

  • هیچ پیش‌نیازی برای نصب و پیکربندی ندارد.
  • قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل‌های مختلف.
  • دارای قابلیت خواندن چندین پروتکل.
  • امنیت داده‌ها را در برابر آسیب‌پذیری‌ها ارائه می‌دهد.

فریم ورک Flask

فلاسک یک Microframework است. سبک است و طراحی مدولار آن باعث می‌شود به راحتی با نیازهای توسعه دهنده سازگار شود. تعدادی از ویژگی‌های آن در زیر ذکر شده است:

میکروفریم ورک Flask

  • سرور توسعه داخلی
  • پشتیبانی یکپارچه برای آزمایش واحد
  • پشتیبانی از کوکی‌های ایمن

فریم ورک Bottle

بطری یک Microframework است که در اصل برای ایجاد API ها طراحی شده، Bottle همه چیز را در یک فایل منبع واحد پیاده‌سازی می‌کند. این فریم‌ورک هیچ وابستگی جدا از کتابخانه استاندارد پایتون ندارد.

ویژگی های پیش فرض شامل موارد زیر است:

  • مسیریابی
  • الگوبرداری
  • دسترسی به داده های فرم، بارگذاری فایل، کوکی‌ها، سرصفحه‌ها و …

فریم ورک TurboGears

اگر قدرت برنامه نویسی بالایی دارید و توانایی خوبی در برنامه نویسی دارید فریم ورک TurboGears بسیار مناسب شما خواهد بود. این فریم ورک بسیار قدرتمند بوده و با داشتن تعداد بسیار زیادی از کتابخانه ها و همچنین پشتیبانی از MVC تجربه بسیار مناسبی را برای شما به ارمغان میاورد. این فریمورک توانایی عمل به شکل یک میکروفریم ورک را نیز دارا است که این امر نیز به دلیل کار در محیط های none full stack است.

فریم ورک TurboGears

فریم ورک CherryPy

CherryPy یکی از فریم ورک های پایتون منبع باز است. از رویکرد مینیمالیستی در ساخت برنامه‌های تحت وب پیروی می‌کند. CherryPy به ما امکان می‌دهد از هر نوع فناوری برای ایجاد قالب و دسترسی به داده استفاده کنیم. می‌تواند سشن‌ها، کوکی‌ها، استاتیک، بارگذاری فایل و سایر مواردی را که یک چارچوب وب به طور معمول می‌تواند را اداره کند.

فریم ورک cherrypy

در زیر برخی از ویژگی‌های کلیدی CherryPy آمده است:

  • سادگی اجرای چندین سرور HTTP به طور همزمان
  • یک سیستم افزونه انعطاف پذیر
  • ذخیره سازی
  • رمزگذاری
  • احراز هویت
  • قابلیت اجرا بر روی پلتفرم های مختلف

سخن آخر

در این مطلب به توضیح و بررسی فریم ورک های پایتون پرداختیم و چند تا از بهترین آن‌ها را به شما معرفی کردیم شما می‌توانید با توجه به نیازهایتان فریم‌ورک مناسب خود را انتخاب کنید. لطفا نظر خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید.