مقدمه

همگی ما با سیستم عامل اندروید آشنایی داریم و میدانیم که این سیستم عامل به چه شکل و چگونه جای خود را در میان افراد جامعه باز کرده و با گوشی های هوشمند اندرویدی که تعداد بسیاری از مردم نیز آن ها را دارند، قدرت و توانایی های خود را به عنوان یک سیستم عامل قدرتمند و همچنین محبوب گوشی های هوشمند نشان داده است.در این مقاله قصد داریم تا راجع به برنامه نویسی اندروید با جاوا صحبت کنیم و اندکی تخصصی تر به بررسی نحوه برنامه نویسی با این زبان برنامه نویسی بپردازیم.

جاوا چیست ؟

جاوا java یکی از زبان های برنامه نویسی بسیار قدرتمند است. این زبان برنامه نویسی در حقیقت زبان توسعه اصلی اندروید میباشد که راجع به آن در ادامه مقاله بحث خواهیم کرد اما باید بدانید که نام این زبان در حقیقت در سال 1995 از زبان OAK به زبان جاوا تغییر پیدا کرد. این زبان یک زبان شی گرا بوده که توانایی نوشتن برنامه برای انواع پلتفرم ها ازجمله اندروید را دارد. توانایی های این زبان بسیار زیاد است و در گرامر خود بسیاری از گرامر های C و C++ را دارد.

 

جاوا در اندروید

اندروید ( Android ) سیستم عاملی است که توسط گوگل ارائه داده می شود. گوگل برای راحتی کار برنامه نویسانی که میخواهند برای اندروید برنامه نویسی کنند. شروع به توسعه نرم افزاری با نام اندروید استودیو کرد. این نرم افزار درحقیقت یک محیط توسعه یکپارچه ( IDE ) بوده که  گوگل در سال 2013 آن را برای توسعه اندروید ساخته است. تمام برنامه نویسان دنیا که توانایی کار با جاوا را دارند با استفاده از اندروید استودیو میتوانند به خوبی و سادگی شروع به نوشتن برنامه برای اندروید کنند. در اندروید استودیو میتوان با استفاده از زبان های دیگری به مانند کاتلین نیز برنامه نویسی کرد اما در این مقاله ما به بررسی بیشتر برنامه نویسی با جاوا در این IDE پرداختیم. این نکته را باید اضافه کرد که برنامه نویسی با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اندکی مشکل تر از دیگر زبان های برنامه نویسی است.

از کجا شروع کنیم؟

برای شروع برنامه نویسی اندروید با جاوا میتوانید از دانلود اندروید استودیو شروع کنید.

پس از نصب اندروید استودیو درصورتی که شما بسته های الحاقی مانند SDK ها را درون سیستم خود نداشته باشید خود اندروید استودیو شروع به دانلود آن ها میکند. بعد از اینکه اندروید استودیو را به طور کامل نصب کردید حال باید به شروع کد زنی بپردازید و کار خود را شروع کنید. برای اینکار میتوانید ابتدا به مانند تصویر زیر یک پروژه جدید ایجاد کنید و پس از آن مراحل را به ترتیب انجام دهید.

 

بعد از ساخت پروژه جدید باید SDK مورد نظر را انتخاب کنیدو هرکدام از SDK ها برای نوع خاصی از اندروید ساخته شده اند پس قبل از شروع به کار باید SDK مورد نیاز خود را در سیستم داشته باشید.

SDK

 

حال در مرحله بعدی باید نوع چینش و Layout نرم افزار خود را مشخص کنید.

 

بعد از اینکار وارد محیط برنامه نویسی شده و میتوانیم شروع به کد زنی کنیم.

استفاده از شبیه ساز اندروید

شبیه ساز های اندروید برروی کامپیوتر نرم افزار هایی هستند که به وسیله آن ها میتوانیم محیط اندروید را در سیستم عامل ویندوز ویا دیگر سیستم عامل ها شبیه سازی کنیم. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که استفاده از شبیه ساز اندروید چه استفاده ای در توسعه اپلیکیشن اندرویدی شما دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هنگامی که شما برنامه ای را برای سیستم عامل اندروید مینویسید مطمئناً نیاز به تست این نرم افزار در محیط های مختلف اندروید دارید. این تست نرم افزار به شما کمک خواهد کرد که اپلیکیشن بی نقص تری را توسعه داده و نتیجه بهتری در انتهای کار داشته باشیم. برای این کار شما میتوانید به سادگی از شبیه ساز های اندروید استفاده کنید. با استفاده از این شبیه ساز ها میتوان اندروید را در کامپیوتر اجرا کرد و نتیجه کد زنی خود را در هر لحظه مشاهده نمود.

شبیه ساز اندروید

 

به کجا خواهیم رفت؟

در حقیقت دنیای برنامه نویسی یک دنیای بی انتها است و زبان برنامه نویسی جاوا نیز یکی از سخت ترین زبان های برنامه نویسی دنیا است و روز به روز درحال گسترش و پیشرفت است. کد زنی در اندروید استودیو و نوشتن برنامه برای اندروید نیازمند دانش خوبی از زبان برنامه نویسی جاوا است که به دلیل استقبال بسیار خوب افراد از سیستم عامل اندروید و همچنین درامد خوب مطمئناً سختی های یادگیری زبان جاوا ارزش خود را دارد و به خوبی میتواند شما را در آینده هم از نظر شغلی و هم از نظر کسب درامد کمک نماید. همچنین باید گفت از آنجایی که اندروید آپدیت های بسیار زیادی را دارد و هرروز سعی بر افزودن قابلیت جدیدی برای آن توسط گوگل است، بروز بودن در امر برنامه نویسی اندروید امری بدیهی و بسیار مهم است. تا با استفاده از این به روز بودن بتوانید یکی از بهترین برنامه نویسان اندروید با جاوا شوید.