NFT چیست یکی از پرتکرارترین سوال هایی است که در حال حاضر در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. واژه‌ای که به تازگی زیاد آن را شنیده اید. احتمالاً شنیده باشید که برخی معاملات میلیون دلاری با استفاده از همین NFT ها صورت گرفته است. بسیاری معتقدند که زندگی انسان وارد بخش جدیدی شده که NFT ها به آن ها کمک کرده و بسیاری دیگر معتقدند که استفاده کردن از این روش چندان سودمند نیست. ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا به توضیح کامل اینکه ان اف تی چیست و چه کاربردی دارد بپردازیم و سپس پروژه های آن را هم معرفی می‌کنیم تا بتوانید در صورتی که علاقمند به سرمایه‌گذاری هستید با استفاده از NFT ها بتوانید این کار را انجام دهید. برای سرمایه گذاری می توانید از خدمات کیف پول من استفاده کنید که از طریق آن امکان خرید و فروش بیش از 1300 ارز دیجیتال مختلف وجود دارد.

NFT چیست؟

یک NFT که مخفف توکن غیر قابل تعویض است، یک واحد منحصر به فرد داده است که از فناوری استفاده می کند که به محتوای دیجیتال – از ویدیوها گرفته تا آهنگ ها و تصاویر – اجازه می دهد تا در بلاک چین های ارزهای دیجیتال، به ویژه اتریوم، ثبت و احراز هویت شوند. پس از ورود محتوا به بلاک چین، هر تراکنش از نقل و انتقالات تا فروش در زنجیره ثبت می شود و در یک دفتر کل تاریخچه، منشأ و قیمت به راحتی قابل دسترسی است. هدف اصلی NFT ها، آسان کردن مالکیت و فروش محتوای دیجیتال است. در واقع ان اف تی به وجود آمده تا محتوای دیجیتالی را غیر قابل تکثیر کند. NFT یا توکن غیر مثلی با ارزهای دیجیتال رایجی که آن ها را می‌شناسیم متفاوت است. به طور مثال شما می توانید هر کدام از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، خرید ریپل یا هر ارز دیجیتال دیگری را در مقابل دیگری معاوضه کنید اما NFT ها اینگونه نیستند.

دارایی مثلی و غیر مثلی چیست؟

احتمالا استفاده کردن از برخی واژه های تخصصی برای شما نامفهوم باشد یا چندان با این واژه ها آشنایی نداشته باشید. در این بخش می خواهیم به توضیح ساده تری در مورد دارایی های مثلی و غیر مثلی بپردازیم. دارایی مثلی به کالا یا پولی گفته می شود که شما می توانید آن را با واحد دیگری تعویض کنید. به طور مثال شما می توانید یک اسکناس یک دلاری را با اسکناس یک دلاری دیگر تعویض کنید یا زمانی که مبلغی را در اختیار شخص دیگر قرار می دهید انتظار ندارید که بیشتر از آن مبلغ تعیین شده را به شما بازگرداند.

در واقع دارایی‌های مثلی به پول یا کالاهایی گفته می‌شود که به راحتی قابل تعویض با نمونه دیگری هستند. اما دارایی های غیر مثلی نمی توانند با نمونه مشابه خود تعویض شوند. به طور مثال خودروی شخصی شما یک دارایی غیر مثلی است و زمانی که شما آن را در اختیار فرد دیگری قرار می دهید انتظار ندارید که خودروی دیگری را به شما بازگرداند و دقیقاً همان خودروی شما در اختیارتان قرار گرفته می شود.

حال با توجه به این موضوع می دانید که چیزهای زیادی در اطراف ما وجود دارد که به عنوان دارایی های غیر مثلی شناخته می‌شود. یک اثر هنری یک آهنگ، تصویر، ویدئو یا هر چیز دیگری می‌تواند به عنوان یک دارایی غیر مثلی شناخته شود. این نمونه بیشتر در مورد اثر های هنری اهمیت بسیار زیاد خود را ثابت می‌کند. به طور مثال تابلوهای نقاشی که توسط نقاش های بزرگ کشیده شده اند به عنوان یک دارایی غیر مثلی شناخته می شوند چرا که نمی توان آن را با یک نقاشی دیگر تعویض کرد.

مزایای اصلی NFT‌ها

دارایی های دیجیتال غیر مثلی سال‌هاست که وجود دارند و با وجود اینترنت این نوع دارایی‌های دیجیتال غیر مثلی به وجود آمده‌اند. اما توکن های غیر مثلی یا همان NFT ها شکل پیشرفته تری از این دارایی های دیجیتال هستند که مزایای مختلفی دارند. در ادامه به دو مزیت اصلی آن ها اشاره می کنیم تا بیشتر با مفهوم ان اف تی چیست آشنا شوید.

 مالکیت حقیقی

در گذشت زمانی که ما بلیط یک رویداد را خریداری می‌کردیم یا اینکه در بازی های کامپیوتری یک آیتم بازی را برای خود ذخیره می کردیم، مالک واقعی آن نبودیم و این آیتم یا بلیط کاملا در اختیار شرکت سازنده بازی یا شرکت فروشنده بلیط است. اما با به وجود آمدن فناوری بلاک چین این موضوع کاملاً تغییر پیدا کرده است و ان اف تی ها به شما این اجازه را می دهد که مالک اصلی یک دارایی باشید.

قابلیت انتقال و معامله

شما می توانید توکن های غیر مثلی را خیلی سریع و راحت روی کیف پول های دیجیتالی که در موبایل و کامپیوتر شخصیتان قرار دارد، منتقل و معامله کنید. در صرافی های مختلف شما می توانید این NFT ها را به فروش برسانید و یا خیلی راحت یک آیتم بازی و یا یک بلیط را به پول نقد تبدیل کنید یا اینکه آن را خریداری کنید.

از ان اف تی ها در کجا بیشتر استفاده می شود؟

NFT ها کاربرد بسیار زیادی دارند و در صنعت های مختلفی می توان از آن ها استفاده کرد. اما مهم ترین استفاده آن ها در صنعت گیمینگ و کلکسیون ها است. اما در ادامه به توضیح کامل‌تری در مورد کاربرد NFT ها می پردازیم.

 هنر دیجیتال

حق کپی رایت یا حق نشر که در برخی از وب سایت‌ها مانند یوتیوب وجود دارد، می‌تواند مثال خوبی برای این موضوع باشد. اما همان طور که می دانید یک دارایی دیجیتال مانند یک اثر هنری یا ویدیو ها می تواند در دیگر شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد یا افراد دیگری از این آثار هنری استفاده کنند. اما زمانی که از ان اف تی ها استفاده کنید می توانید مالکیت آن را در اختیار خود قرار دهید و با حذف واسطه‌ها سود بیشتری نیز به دست آورید.

کلکسیونی‌‌ها

بسیاری از کلکسیونرها سعی می‌کنند تا چیزهای با ارزش را جمع آوری کنند. به طور مثال یک شخص به عنوان کلکسیونر سعی می کند لباس های ورزشی یک تیم خاص را جمع آوری کند و آن ها را به عنوان یک کلکسیون در اختیار داشته باشد. حال NFT ها هم می توانند به کمک این افراد بیایند تا کلکسیونی از هر چیز با ارزشی را در اختیار خود داشته باشند که مالک حقیقی آن ها هستند.

 بازی

در حال حاضر نمی‌توانیم بدون استفاده کردن از NFT ها یک سلاح یا لباسی که در بازی‌های کامپیوتری وجود دارد را بفروشیم. اما اگر آن را به توکن تبدیل کنید خیلی راحت می توانید در خارج از آن بازی و در صرافی های آنلاین این لباس یا سلاح را به ازای ارز دیجیتال یا ارز فیات به فروش برسانید. بازی های مبتنی بر بلاک چین در حال حاضر بسیار خوب عمل کرده‌اند و در آینده مطمئنا خبر های بسیار زیادی در مورد آن ها شنیده می شود که توکن های غیر مثلی به بخش اصلی این بازی‌ها تبدیل خواهد شد.

از NFT ها در بخش های مختلفی استفاده می شود که در مقالات جداگانه‌ای مطمئناً به بررسی کامل آن ها می‌پردازیم. اما در اینجا قصد داریم تا به صورت موردی به این کاربردها اشاره کنیم.

  • داشتن دارایی های مجازی
  • داشتن دارایی‌های دنیای واقعی
  • هویت

پروژه‌های مطرح NFT

در این بخش می خواهیم به بررسی بهترین پروژه های مبتنی بر ان اف تی بپردازیم و اینکه چند پروژه بسیار خوب را به شما معرفی کنیم که می توانید به عنوان یکی از بهترین گزینه ها، حساب ویژه‌ای روی این پروژه ها باز کنید. شما همچنین میتوانید رمزارز هایی مانند Polkadot را از صرافی کیف پول من خرید، نگهداری و اقدام به فروش آن کنید.

کریپتوکیتیز (CryptoKitties)

این پروژه مربوط به یک بازی مجازی مبتنی بر بلاکچین است که در آن کاربر می‌تواند امکان خرید یا بزرگ کردن گربه‌های مجازی را داشته باشد. در این بازی می توانید گربه ها را با استفاده از اتر (ETH) خریداری کنید. در حال حاضر که این مقاله در حال نگارش است 1.5 میلیون کاربر از این بازی استفاده می‌کنند و نزدیک به ۴۰ میلیون دلار تراکنش نیز در این پلتفرم انجام می شود. قیمت گذاری این گربه ها متفاوت است و بعضی از آن ها را؛ حتی با قیمت بیشتر از ۳۰۰ هزار دلار نیز به فروش می رسانند. اما نیاز است تا کارمزد شبکه اتریوم را نیز محاسبه کنید. در کل یکی از بهترین پروژه ها می توانند همین کریپتوکیتیز باشد.

دامنه‌های اتریوم (ENS)

این پروژه در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت و با در اختیار قرار دادن دامنه‌های .ETH می توان آن ها را در بازارهای NFT معامله کرد. این توکن های غیر قابل معاوضه از پروتکل ERC-721 استفاده می کنند.

Decentraland

یکی از بهترین پروژه هایی که سر و صدای زیادی هم به پا کرده، همین دیسنترالند است که کاربر در آن می‌تواند زمین های مجازی را بخرد یا بفروشد. مطمئنا در آینده اخبار بسیار زیادی در مورد این پروژه خواهید شنید که باعث می شود رشد های بسیار زیادی را تجربه کند.

Async.Art

این پروژه مربوط به یک بازار آثار هنری است که در آن می‌توانید آثار هنری خود را خرید و فروش کنید. همچنین این امکان در اختیار شما قرار داده می شود که بتوانید توکن های خود را بسازید. همچنین این بازار به تمامی خریداران این امکان را می‌دهد که بتوانند امکان خرید و یا تغییر بخش یا لایه‌ای از یک اثر هنری را داشته باشند.

اوپن سی (OpenSea)

این پروژه مربوط به یک بازار برتر آثار هنری و کلکسیونی NFT است که کاربران در آن می‌توانند امکان خرید با استفاده از رمز ارزهایی مانند اتر (ETH) و دای (DAI) را داشته باشند. همچنین در این بازار می توان دامین اتریوم، حیوانات مجازی و قطعات زمین مجازی را خرید و فروش کنید.

جمع بندی

در این مقاله به صورت کامل به بررسی اینکه NFT چیست پرداختیم و بهترین پروژه های NFT را هم معرفی کردیم که می توانید از آن ها استفاده کنید. اما نکته حائز اهمیت این است که فضای NFT هنوز نوپا است و فرصت بسیار زیادی در اختیار پلتفرم های جدید قرار گرفته تا بتوانند پروژه‌های خود را راه‌اندازی کنند. مطمئناً در سال ۲۰۲۲ اخبار و پروژه های جدید بسیار خوبی در این حوزه خواهید دید. شما می توانید برای خرید و فروش هر کدام از ارزهای دیجیتال به صرافی کیف پول من مراجعه کنید و امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلفی را داشته باشید.