سیستم عامل اندروید ( android ) سیستم عاملی است که برای گوشی های موبایل هوشمند توسط گوگل توسعه داده شده و امروزه توسط بسیاری از شرکت های دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. این سیستم عامل که یک سیستم عامل متن باز است از زمان عرضه تا به امروز نسخه های مختلفی را داشته و در هر کدام از این نسخه ها شاهد تعداد بسیار زیادی از نوآوری ها و همچنین ویژگی های خاص هستیم. اندروید ها نام های خود را از روی انواع شیرینی ها و دسرها و شکلات های مختلف برداشته اند و اندروید 10 نیز از همین روند نام گذاری پیروی میکند. این اندروید نیز مانند دیگر اندروید های توسعه داده شده با گوگل دارای قابلیت ها و ویژگی های مختلفی است و تعداد زیادی نوآوری در درون آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم با سیستم عامل اندروید 10 یا همان اندروید Q بیشتر آشنا شده و قابلیت های جدید اندروید 10 را باهم بررسی کنیم.

 اندروید Q

Smart reply

در اندروید یکی از ویژگی هایی که در اندروید 10 اضافه شده ویژگی اسمارت ریپلای است. این ویژگی بسیار ویژگی کاربردی بوده و میتواند سرعت و نحوه انجام مکالمات شما را بهبود ببخشد. نحوه کار این سرویس به این گونه است که اگر دوست شما، شما را برای شما به بیرون دعوت کرده باشد اندروید میتواند به سادگی استیکر قابل پیشنهاد را به شما پیشنهاد داده تا شما بتوانید به دوستتان در کمترین زمان ممکن پاسخ دهید.

 اندروید Q

Live caption

این قابلیت نیز از جمله قابلیت های بسیار خلاقانه و جدید اندروید Q می باشد. طبق این قابلیت اندروید میتواند به سادگی و با استفاده از قابلیت های خود میتواند caption ویدیو های در حال پخش شما را به صورت زنده و هنگام پخش ویدیو قرار دهد. این قابلیت بسیار خلاقانه بوده و یکی از جدید ترین قابلیت های این اندروید است.

Sound amplifier

در اندروید کیو یک آمپلیفایر صدا گنجانده شده که به شما کمک میکند صدای مورد نظر خود را ادیت کرده و یا حتی حذف نویز کنید. این قابلیت در اندروید های قبل از آن با استفاده از نرم افزار ممکن بود اما در این اندروید به صورت یک قابلیت برروی سیستم عامل اندروید قرار گرفته است.

 اندروید Q

Gesture navigation

درست است که در اندروید های قبلی برای مثال اندروید 9 قابلیت های فراوانی برای کار با gesture ها وجود داشت اما در این اندروید قابلیت جابه جایی بین منو ها و همچنین دیدن برنامه های در حال اجرا نرم تر و روان تر از همیشه انجام خواهد پذیرفت.

 اندروید Q

Dark theme

قابلیتی که بسیاری به دنبال آن بودند و به گوگل درباره ضرورت وجود آن در اندروید گوشزد می کردند قابلیت دارک تم بود این قابلیت به مانند تم سیاه بسیاری از نرم افزار ها کار کرده و میتواند ظاهر اندروید شما را اندکی متفاوت تر کند. همچنین این تم تاریک به شما کمک کرده تا عمر باتری خود را افزایش دهید پس قابلیتی پر استفاده است.

پشتیبانی از 5G و صفحه تا شدنی

اندروید در نسخه 10 خود پشتیبانی خود از 5G را شروع کرده است. 5G نسل پنجم شبکه های ارتباطی است که سرعت بسیار بیشتری نسبت به 4G به کاربران ارائه میکند و میتواند روند اتصال به اینترنت برای کاربران را متحول کند. از سوی دیگر گوشی های جدیدی در راه بازار هستند که به صورت تاشدنی هستند. درحقیقت گوشی های تا شدنی پدیده جدیدی نیست و در زمان های قدیم نیز این گوشی ها وجود داشته اند اما امروزه این گوشی ها دارای صفحه نمایش تا شدنی هستند که یکی از جدید ترین و به روزترین نمایشگر ها در صنعت تکنولوژی میباشد. اندروید کیو به گونه ای طراحی شده تا بیشترین کارایی را هنگام استفاده از این گوشی ها به شما بدهد و با استفاده از قابلیت های اندروید Q تجربه مناسبی از کار با گوشی های تاشدنی داشته باشید.

حریم شخصی بیشتر و استفاده از آپدیت های امنیتی سریع تر

گوگل در این اندروید سعی کرده به روز ترین ترفند ها جهت حفظ امنیت و حریم شخصی را به کار گیرد. در اندروید Q شما میتوانید به سادگی برای برنامه های مختلف سطح دسترسی مشخص کنید و اگر زمانی نیاز داشتید که برنامه ای از دسترسی که به آن داده اید دست بکشد به سادگی و با چند کلیک ساده میتوانید این کار را کنید. همچنین گوگل در این اندروید سعی کرده تا جای ممکن بیشترین آپدیت های امنیتی را به شما ارائه دهد و این به معنی دریافت سریع تر آپدیت بوده و اینکار باعث می شود میزان نفوذ پذیری سیستم شما بسیار کم شود.

Focus mode

برای همه ما پیش آمده برخی اوقات به فکر انجام کار های خود باشیم اما پیام های گوشی و نرم افزار های آن تمرکز ما را به هم بزند. اگر برای شما نیز این اتفاق می افتد و برای مثال پیام های نرم افزار هایی مانند اینستاگرام تمرکز شما را ازبین میبرد، اندروید 10 برنامه ای خاص برای شما دارد. در اندروید Q حالتی به نام focus mode داریم که به وسیله آن میتوانیم به سادگی نرم افزار های مورد نیاز را به هر میزان که خواستیم pause کنیم و دیگر پیام یا اعلانی از آن برنامه ها برای بر هم زدن تمرکز ما وجود نداشته باشد.

تمام موارد گفته شده بالا به علاوه سرعت بیشتر در هنگام انجام کار و همچنین نرمی بیشتر جابه جایی در بین منو ها مواردی است که جزو موارد جدید اندروید است و در اندروید های قبل از اندروید کیو وجود نداشته است. اگر گوشی شما قابلیت به روز رسانی به این نسخه از اندروید را دارد، پیشنهاد ما این است که هرچه سریعتر گوشی تلفن همراه خود را به این نسخه از اندروید آپدیت کنید تا بتوانید تمام قابلیت های گفته شده در قسمت های بالا را بدون نصب برنامه های اضافه تجربه کرده و داشته باشید. لازم به ذکر است که موارد گفته شده برای اندروید خالص است و هر شرکت بنا بر رابط کاربری خود دارای امکانات اضافه ای است که بسته به نوع رابط کاربری شرکت مورد نظر این امکانات متفاوت است.