با سلام خدمت کاربران محترم سایت دانشجویار، در این مقاله انتخاب کلید واژه مناسب برای سئوی سایت را آموزش خواهیم داد. اما قبل از هر چیز باید بدانیم کلید واژه چیست. از دو نگاه مختلف می شود کلید واژه را توصیف کرد.

1-کلمه یا عبارت هایی که کاربران جستجو می کنند

برای مثال“آموزش مقدماتی بازاریابی اینترنتی”

2-کلمه یا عبارت هایی که به نوعی بیانگر موضوع محتوا شما هستند

پیدا کردن و انتخاب کلیدواژه مناسب در سئو وب سایت شما اهمیت بسیار بالایی دارد. کلید واژه یکی از مهمترین عناصر در سئو وب سایت شما محسوب می گردد و نقش تعیین کننده در موفقیت وب سایت شما خواهد داشت. این موضوع خیلی اهمیت دارد که شما با چه کلماتی در صفحه نمایش موتور جستجو گوگل نمایش داده شوید.

برای شروع کار و انتخاب کلید واژه مناسب باید به یکسری از نکات توجه کنید. استفاده از کلید واژه کوتاه انتخاب مناسبی نخواهد بود . کلید واژه های کوتاه به تعداد بیشتری جستجو می شوند ولی هدف مورد نظر کابر را نشان نمی دهند. این نوع از کلید واژه ها معمولا از یک الی دو کلمه تشکیل می شوند.

برای مثال کلید واژه “ورزش”

میزان ارتباط کلید واژه شما با محتوایی که قرار است تولید کنید، بسیار حائز اهمیت است. اگر خواسته یا ناخواسته کلید واژه ای را انتخاب کنید که متناسب با محتوای شما نباشند، توسط گوگل جریمه می شوید.

شما اگر وب سایت ورزشی در زمینه آموزش و اخبار  والیبال داشته باشید، انتخاب کلید واژه ورزش مناسب نخواهد بود. دلیل این امر هم این است که مخاطبین هدف شما به صورت تخصصی رشته ورزشی والیبال را دنبال می کنند. کلید واژه ورزش طیف گسترده ای از رشته های ورزشی را شامل می شود. این درحالی است که وب سایت شما فقط رشته والیبال را پوشش می دهد. دلیل دیگر این است که رقابت در کلید واژه های کوتاه بسیار زیاد است. در کلید واژه های کوتاه شانس کمتری برای رقابت با سایت های بزرگ خواهید داشت.

برای حل این مشکل استفاده از کلمات کلیدی طولانی پیشنهاد می شود. این کلمات یا عبارات کلیدی معمولا بیشتر از 3 کلمه هستند. مهمترین ویژگی این نوع از کلید واژه ها این است که دقیقا خواسته کاربر را مورد هدف قرار می دهند.

برای مثال “اخبار تیم ملی والیبال”

کاملا مشخص است که کاربری که این عبارت را جستجو می کند دنبال وب سایتی مثل شما می گردد. این یعنی ترافیک هدفمند، چیزی که ما به دنبال آن هستیم.درسته که کلمات کلیدی طولانی حجم جستجو کمتری دارند ولی هدفمند تر هستند و نرخ تبدیل بالاتری دارند.

شاید خیلی از افراد به این موضوع توجه نکنند اما همیشه حق با مشتری است!

شما باید بررسی کنید و ببینید مخاطبین یا مشتریان شما چگونه و چطور جستجو می کنند. شاید از نظر شما کلید واژه ای مهم باشد که از نظر مخاطبین شما هیچ ارزشی نداشته باشد. پس باید اولویت خودتان را طبق سلیقه کاربران تنظیم و مشخص کنید.

در ادامه ابزار هایی برای آنالیز کلید واژه ها معرفی شده است:

  • Google Trends: وب سایتی است که با استفاده از آن می توانید از میزان جذابیت کلید واژه ها را برای کاربران وب سایت خود مطلع شوید
  • Google Keyword Planner: جز یکی از بهترین ابزار هایی است که توسط گوگل معرفی شده است. شما می توانید با استفاده از این ابزار که قابلیت های بسیار ارزشمندی دارد، کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید. برای استفاده کردن از این ابزار باید در Google Adsاکانت داشته باشید.
  • KWFinder: یکی از مناسب ترین ابزار هایی است که اطلاعات دقیقی را درباره کلیدواژه ها ارائه می دهد. برای مدت محدودی(حداکثر 10 روز) می توانید به صورت رایگان از اماکانات نسخه آزمایشی آن استفاده کنید. نسخه پولی به مراتب امکانات بیشتری را در اختیارشما قرار خواهد داد.
  • keywordtool.io: این ابزار برای ایده گرفتن کاربران فارسی زبان بسیار مناسب است و کلمات کلیدی پیشنهادی را ازGoogle-YouTube-Amazon-Bing- eBay –PlayStore-Twitter-Instagram می گیرد.
  • Google Suggest : هنگامی که کلمه یا عبارتی را در نوار جستجو گوگل سرچ می کنیم، پیشنهاداتی به ما ارائه می شود. این یکی از ساده ترین روش ها برای پیدا کردن کلید واژه ها است.
  • SEMrush: یکی از کاربردی ترین و قدرتمندترین ابزار ها در سئو در زمینه پیدا کردن کلید واژه محسوب می گردد. این ابزار به صاحبان وب سایت کمک می کند تا به جایگاه مناسبی دست پیدا کنند.
  • LongTailPro: یکی دیگر از ابزار هایی که برای پیدا کردن کلید واژه ها می توانید از آن استفاده نمایید، LongTailProاست. برای تست این ابزار می توانید از 7 روز اشتراک رایگان که خود سایت ارائه کرده استفاده کنید.
  • Wordtracker: این ابزار کلمات کلیدی مرتبط با کلید واژه شما را پیشنهاد می دهد. برای کسب  و کارهای کوچک مناسب است.
  • Keyword.guru: برای پیدا کردن کلید واژه می توانید از این وب سایت فوق العاده ارزشمند استفاده کنید. کلمه یا عبارتی را در نوار جستجو وارد می کنید، پیشنهاد های مرتبط با کلید واژه به شما پیشنهاد می گردد. این پیشنهادات از Google, Yahoo, Bing, YouTube eBay و … برایتان مهیا می شود.
  • Ahrefs: جز یکی از پرطرفدارترین ابزار ها برای پیدا کردن کلید واژه ها است. جزئیات قابل توجهی توسط این ابزار در اختیار کاربران قرار می گیرد.
  • SpyFu: اگر فعالیت وب سایت شما درحوزه ای است که رقیبان زیادی دارید، پیشنهاد می شود از SpyFu استفاده کنید. از مزایایی که این ابزار دارد این است که می توانید به بررسی پرسود ترین کلیدواژه های رقبای خود بپردازید. همین طور می توانید از تاریخچه کلید واژه ها و کلید واژه های مرتبط نیز آگاه شوید.
  • Serpstats: برای جستجوی کلید واژه های محبوب و پربازدید می توانید از Serpstats  استفاده کنید.
  • WordPress Keyword Tool: اگر شما وب سایتی دارید که بر پایه وردپرس است، برای پیدا کردن کلید واژه WordPress Keyword Tool مناسب شماست. WordPress Keyword Tool یک افزونه برای وب سایت های وردپرسی است. با استفاده از آن می توانید کلمات کلیدی مناسب برای مطالب خود را پیدا کنید.

پیدا کردن مناسب ترین و بی نقص ترین کلید واژه ها کار زیاد آسانی نیست. شما می توانید با ترکیب کردن کلید واژه های مختلف، به کلید واژه های مناسبی برسید. پیدا کردن کلید واژه های مناسب به نوعی یک مهارت محسوب شده و در طول زمان این مهارت شما تقویت خواهد شد.

به دلیل اهمیت و استفاده فراوان از   Google Trends و   Google Keyword Planner           شیوه استفاده از این دو ابزار در ادامه آورده شده است.

آموزش استفاده از ابزار Google Keyword Planner

یکی از مفید ترین ابزارها برای پیدا کردن کلید واژه های مرتبط با کسب و کار شما  Google Keyword Planner است.

برای استفاده از این ابزار مراحل زیر را انجام دهید:

1- ابتدا باید IP خود را تغییر داده(استفاده از فیلترشکن) و سپس وارد اکانت Google Ads خودتان شوید. در ادامه بر روی Go To Keyword Planner  کلیک کنید.

2- سپس بر روی Create an account without a campaign کلیک نمائید.

3-در ادامه باید کشور، منطقه‌ی زمانی و واحد ارزی را مشخص کنید.

4-سپس در ادامه بر روی قسمت EXPLORE YOUR ACCOUNT کلیک کنید.

5-برای استفاده از Google Keyword Planner مسیر زیر را دنبال کنید:

TOOLS & SETTINGS > PLANNING > Keyword Planner

6-حالا باید Discover new keywords را انتخاب نمائید.

7- در این قسمت می توانید چند کلیدواژه مد نظر خود را برای بررسی و تحلیل وارد کنید.

8- در پنجره باز شده اطلاعاتی شامل میانگین جستجوی ماهانه، کلید واژه های پیشنهادی، میزان رقابت در کلید واژه و همین طور کلید واژه های مترادف و مشابه با کلید واژه خودتان را می توانید مشاهده کنید.

آموزش استفاده از Google Trends

تفاوتی که این ابزار با Google Keyword Planner دارد این است که این ابزار بیشتر محبوبیت کلید واژه ها را در بازه های زمانی مختلف می سنجد.

برای استفاده از این ابزار مراحل زیر را انجام دهید:

1-ابتدا عبارت Google Trends در نوار جستجو تایپ کرده و جستجو را انجام دهید.

2- بر روی وب سایت مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه اصلی سایت شوید.

3-کلید واژه های مد نظر خود را وارد کرده و با توجه به فیلتر های موجود اطلاعات مد نظر را به صورت نمودار مشاهده خواهید کرد

چهار متغیر برای جستجو وجود دارد

الف-انتخاب مکان جستجو

ب-بازه زمانی جستجو

ج-دسته بندی موضوعی عبارت

د-نوع جستجو

4- همچنین به شما نشان می دهد در چه مکان هایی(استان و شهر) این کلید واژه ها بیشترین میزان جستجو را داشته اند.

5-در قسمت Related queries می توانید کلید واژه های مرتبط و مهم با کسب و کارتان را مشاهده نمایید. و در قسمت Related topics می توانید موضوعات مرتبط با کسب و کار را مشاهده نمایید

پیدا کردن مناسب ترین و بی نقص ترین کلید واژه ها کار زیاد آسانی نیست. شما می توانید با ترکیب کردن کلید واژه های مختلف، به کلید واژه های مناسبی برسید. پیدا کردن کلید واژه های مناسب به نوعی یک مهارت محسوب شده و در طول زمان این مهارت شما تقویت خواهد شد.