همانطور که می دانید برنامه نویسی زبان های مختلفی دارد که امروز می خواهیم درباره ی پایتون صحبت کنیم. می توانیم اشاره کنیم که پایتون را به عنوان یک زبان اسکریپتی می شناسند، در واقع پایتون یک زبان مفسری است، شاید برای شما سوال باشد که اسکریپت نویسی با پایتون چیست؟ از قابلیت های پایتون اسکریپت نویسی است به بیانی دیگر نمی توان گفت که پایتون اسکریپت نویسی است. در این مقاله از سری مقالات آموزش پایتون با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره ی اسکریپت به دست بیاورید.

دوره معرفی شده در ویدیو آموزش اسکریپت نویسی با پایتون

اسکریپت چیست؟

اسکریپت در دهه 1960 به وجود آمد می توان اشاره کرد که اسکریپت همان کد های برنامه نویسی است که  یک برنامه با دستور العمل های از پیش تایین شده ایی را دنبال می کند و می توان با کمک آن ها بعضی کار ها را به صورت خودکار پیشبرد. رفته رفته با گذشت زمان بر اسکریپت ها قابلیت هایی اضافه شد که کاربران بتوانند دستور کد ها را با کمک الگویی پیشرفته تر به اسکریپت اعلام کنند. اسکریپت در لغت به معنای سند یا دست خط است. اسکریپت درواقع مفسری است که از دستوراتی که پیروی می کند نیازی به یکپارچه شدن و یا خط به خط خواندن شدن ندارند و به خوبی اجرا می شود. اسکریپت می تواند در حوزه ی وب و اینترنت بسیار کار های متنوعی را انجام دهد به طوری که بسیار کاربردی و قابل استفاده باشد.

به عنوان مثال می خواهیم در سیستم خود یک اسکریپت ساده بنویسیم که در داخل تمام فایل های متنی گنجانده شود و یک کارکتری را اضافه کند و با نوشتن کد کوتاهی، اسکریپت اجرا می شود و اگر تاکنون می خواستیم کاری را به صورت دستی انجام دهیم با این کار می توانیم کار خود را سریع تر پیش ببریم و از اتلاف وقت جلوگیری کنیم. در پایتون می توان از این قابلیت استفاده کرد. زبان های مفسری در این زمینه ها بسیار کند هستند. در مقابل زبان های کامپایلری وجود دارد که کامپایلری یعنی کد به صورت کامل کمپایلر می شود و تبدیل به کد ماشین می شود مانند زبان ++C که بسیار سریع تر هستند که درواقع یک بار کمپایلر شده است وهمه چیز آماده است ولی پایتون به این صورت نیست.

اسکریپت نویسی

 

کارایی و کاربرد اسکریپت نویسی در پایتون چیست؟

در پایتون مفسر خط به خط کمپایلر می کند در واقع شخص برنامه نویس سختی زیادی در این زمینه ندارد زیرا در صورت ارور می بینید که به شما می گوید فلان عبارت یا فلان خط مشکل دارد و باید ارور را رفع کنید که برای پیشرفت شما بسیار می تواند خوب باشد البته همانطور که گفته شد سرعت کار شما را پایین می آورد البته می توانید کار های خاصی را به صورت اتوماتیک انجام دهید که در این زمینه می توانید از اسکریپت نویسی استفاده کنید. اگر می خواهید اطلاعاتی را از دیتایی استخراج کنید یا کد هایی مینیمال بنویسید؛ در مقابل برنامه نویسی سنتی که سختی بیشتری در آن وجود داشت و نیاز است مراحل بسیاری را برنامه نویسی طی کنید، اما در اسکریپت نویسی پایتون می توانید اسکریپت خود را بنویسید و کار خود را به خوبی پیش ببرید. در بحث ایجاد یا فایل یا بحث مربوط به تست نفوظ هم می توان از اسکریپت استفاده کرد در واقع می توان گفت همه ی این ها اسکریپت هستند. زبان هایی که اسکریپتی هستند معمولا سین تکست ساده ایی دارند و همچنین دارای سمن تیک خیلی راحت تری هستند. به بیان دیگر معنا و مفهوم و نحو بسیار ساده ایی دارند که شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

پایتون بهترین برنامه ی اسکریپت نویسی

می توان اشاره داشت که پایتون به عنوان دومین زبان برنامه نویسی بسیار شناخته شده است و بسیار راحت می توان آن را فرا گرفت هم یادگیری آسانی دارد هم بسیار کاربردی است و می تواند به عنوان یک زبان بسیار محبوب و مهم از آن یاد کرد. شما با کمک این برنامه می توانید اسکریپت نویسی را هم فرا بگیرید و به نوعی آن را به عنوان یکی از مهم ترین زبان های اسکریپت نویسی بدانید. بنابراین برای اینکه بتوانید به خوبی اسکریپت نویسی را یاد بگیرید باید پایتون را به خوبی بلد باشید و از کاربرد و امکانات خوب آن استفاده نمایید.

مقایسه زبان های اسکریپتی با زبان های برنامه نویسی

با تمامی توضیحات داده شده در رابطه با اسکریپت نویسی در برنامه ی پایتون نیاز است که مقایسه ایی بین این ها داشته باشیم و اطلاعات بیشتری درباره ی آن ها به دست بیاوریم.

1_ زبان های اسکریپتی برای اجرا مستزلم مفسر هستند اما در زبان های برنامه نویسی این کار همانطور که گفته توسط کامپایلر انجام می شود.

2_ نکته ی دیگر در رابطه با مقایسه ی این دو مورد این است که در زبان های اسکریپتی نیازی نیست که کد نویسی به صورت خاصی انجام بگیرد اما در زبان های برنامه نویسی باید تمامی دستورات کد نویسی را به درستی و به صورت دستی وارد کنید.

3_ در زبان های برنامه نویسی شما بسیار محدودیت هایی را احساس می کنید. اما در اسکریپت نویسی محدودتی وجود ندارد و همانطور که گفته شد به صورت خود از دستوراتی پیروی می کند. این تعاریف به گونه ایی است که نشان می دهد که اسکریپت نویسی می تواند به ما در برنامه نویسی کمک بسیاری کند، کمکی که بدون محدودیت برای ما می تواند باشد.

آموزش اسکریپت نویسی با پایتون

مزایا و معایب استفاده از زبان های اسکریپت نویسی چیست؟

هر برنامه ایی دارای مزایا و معایبی است که یکی از مهم ترین مزایای استفاده از زبان اسکریپت نویسی open-source بودن آن است.

قابلیت ویرایش در اسکریپت نویسی وجود دارد اما در برنامه نویسی به علت کامپایلر بودن امکان ویرایش وجود ندارد که شما برای اینکه بتوانید در زمان خود مدیریتی داشته باشید می توانید از زبان های اسکریپتی استفاده کنید. زبان های اسکریپتی در بین انواع سیستم عامل ها وجود دارند و یادگیری آسان تری نسب به زبان های برنامه نویسی دارند و شما به واسطه ی دانش خود می توانید به خوبی از آن ها استفاده کنید و کاربرد آن ها در پروژه های خود به خوبی ببینید.

کلام آخر

از شما همراهان همیشگی بسیار سپاسگزاریم که مارا تا انتها مقاله آموزش اسکریپت نویسی با پایتون همراهی کردید، امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در رابطه با اسکریپت نویسی پایتون در اختیار شما قرار دهیم. منتظر کامنت های پر مهر شما عزیزان هستیم.