آ»وزش کامل راه‌اندازی وردپرس روی دایرکت ادمین
آ»وزش کامل راه‌اندازی وردپرس روی دایرکت ادمین

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند است که به صورت رایگان در دسترس شما قرار دارد. شما می‌توانید از WordPress برای ایجاد وبسایت‌های شخصی یا هر نوع وبسایت تجاری استفاده کنید. یکی از مزیت‌های وردپرس برای کسانی که می‌خواهند تازه وارد عرصه کسب و کار‌های اینترنتی شوند، قابلیت و امکانات پیش‌فرضی است که به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر آن امکان اضافه کردن قابلیت‌های دلخواه از طریق نصب افزونه‌های مختلف نیز وجود دارد. برای نصب و استفاده از وردپرس ابتدا باید یک سرور برای میزبانی تهیه کنید. سپس مراحل نصب وردپرس را انجام دهید. اکثر شرکت‌های هاستینگ، دو کنترل پنل محبوب دایرکت ادمین و سی پنل را به منظور مدیریت هاست ارائه می‌کنند. ما در مقاله‌ای جداگانه آموزش نصب وردپرس روی هاست سی پنل را به شما ارائه کرده بودیم. در این مقاله از سری مقالات آموزش دایرکت ادمین با آموزش نصب وردپرس روی دایرکت ادمین همراه شما هستیم.

آموزش نصب وردپرس روی دایرکت ادمین

مطالبی که در ادامه می‌خوانید:

  • DirectAdmin (دایرکت ادمین) چیست؟
  • مراجل نصب وردپرس روی DirectAdmin
  • مرحله اول: دانلود آخرین نسخه وردپرس
  • مرحله دوم: ورود به دایرکت ادمین
  • مرحله سوم: بارگزاری فایل وردپرس روی هاست دایرکت ادمین
  • مرحله چهارم: ایجاد پایگاه داده
  • مرحله پنجم: شروع نصب وردپرس روی DirectAdmin
  • جمع بندی آموزش نصب وردپرس روی DirectAdmin

DirectAdmin (دایرکت ادمین) چیست؟

دایرکت ادمین چیست؟
دایرکت ادمین چیست؟

دایرکت ادمین یکی از کنترل‌پنل‌های گرافیکی و محبوب جهت مدیریت سرور‌های لینوکسی است. مزیتی که این کنترل‌پنل در مقایسه با سی پنل مخصوصا برای کاربران ایرانی دارد عدم داشتن مشکلات مربوط به تحریم است. یکی دیگر از مزیت‌های خوب این کنترل‌پنل سادگی کار و زیبایی چشم نواز آن می‌باشد. این کنترل پنل در عین سادگی و سرعت بالا، ابزار‌های کاربردی و حرفه‌ای را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. مراحل بسیار ساده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مراحل نصب وردپرس روی DirectAdmin

مرحله اول: دانلود آخرین نسخه وردپرس

برای راه‌اندازی وردپرس روی DirectAdmin ابتدا آخرین نسخه رسمی وردپرس را از وب‌سایت رسمی آن به آدرس https://wordpress.org/download دانلود کنید. بعد از اتمام دانلود، یک فایلZIP خواهید داشت که باید این پوشه را روی سرور خود بارگذاری کنید. در ادامه نحوه بارگزاری آن را به شما خواهیم گفت.

بارگیری آخرین نسخه وردپرس
بارگیری آخرین نسخه وردپرس

مرحله دوم: ورود به دایرکت ادمین

اکنون باید وارد محیط دایرکت ادمین خود شوید. معمولا بیشتر هاستینگ‌ها پورت 2222 را به منظور دسترسی به پنل دایرکت ادمین قرار میدن. بنابراین برای ورود به دایرکت ادمین هاستی که تهیه کرده‌اید باید آدرس سایت خود را همراه با عبارت 2222: در مرورگر وارد کنید. به عبارتی آدرس به شکل yourdomain.com:2222 باید وارد شود. بعد از رفتن به این آدرس با صفحه‌ای مطابق شکل زیر روبرو خواهید شد که باید نام کاربری و رمز عبور هاست خود را وارد کنید.

وارد شدن به دایرکت ادمین اولین مرحله از نصب وردپرس روی دایرکت ادمین
وارد شدن به دایرکت ادمین اولین مرحله از نصب وردپرس روی دایرکت ادمین

مرحله سوم: بارگزاری فایل وردپرس روی هاست دایرکت ادمین

در این مرحله از نصب وردپرس روی دایرکت ادمین باید فایل وردپرس که در مرحله قبلی دانلود کرده بودید را روی سرور بارگزاری کنید. برای بارگزاری فایل مطابق تصویر روی File Manager کلیک کنید.

رفتن به فایل منیجر در دایرکت ادمین
رفتن به فایل منیجر در دایرکت ادمین

بعد از کلیک روی آن وارد محیطی مطابق شکل زیر خواهید شد.

رفتن به پوشه پابلیک اچ تی ام ال جهت آپلود وردپرس
رفتن به پوشه پابلیک اچ تی ام ال جهت آپلود وردپرس

مطابق تصویر روی پوشه public_html کلیک کنید و وارد آن شوید. این پوشه درواقع ریشه سایت شماست و وردپرس باید در این پوشه قرار بگیرد. حالا روی دکمه New که همراه با یک علامت + در بالای صفحه وجود دارد کلیک کنید و از گزینه‌های باز شده روی Upload files کلیک کنید.
پنجره‌ای مطابق شکل زیر باز می‌شود که می‌توانید با کلیک روی آن و انتخاب فایل Zip آن را در سرور آپلود کنید. همچنین می‌توانید فایل زیپ را بکشید و درون این پنجره رها کنید.

انتخاب فایل وردپرس دانلود شده و بارگذاری آن روی سرور
انتخاب فایل وردپرس دانلود شده و بارگذاری آن روی سرور

وقتی فایل وردپرس را انتخاب کردید روی گزینه Upload کلیک کنید تا فرآیند بارگذاری آن روی سرور انجام شود.
حالا کمی صبر کنید تا آپلود فایل‌ انجام شود. بعد از اتمام آپلود به پوشه public_html برگردید. حالا باید فایل زیپ وردپرس را ببینید. برای اینکه وردپرس را از حالت فشرده خارج کنید باید روی فایل کلیک راست کنید و از گزینه‌های باز شده روی Extract کلیک کنید. در پنجره باز شده نیز دوباره روی Extract کلیک کنید.

خارج کردن فایل زیپ وردپرس از حالت فشرده
خارج کردن فایل زیپ وردپرس از حالت فشرده

بعداز تمام شدن استخراج، پوشه‌ای با نام وردپرس خواهید داشت که تمامی فایل‌های وردپرس شما درون آن قرار دارد.

پوشه وردپرس بعد از استخراج
پوشه وردپرس بعد از استخراج

اکنون برای اینکه صفحه سایت خود را ببینید باید آدرس خود را به شکل زیر وارد کنید.

Yourdomain.com/wordpress

اما اگر می‌خواهید که با وارد کردن آدرس اصلی دامنه یعنی Yourdomain.com وارد سایت شوید باید محتویات درون پوشه وردپرس را به پوشه public_html منتقل کنید. برای اینکار تیک کنار تمامی فایل‌های درون پوشه را مطابق تصویر بزنید.

محتوای داخل پوشه وردپرس را به پوشه public_html منتقل کنید
محتوای داخل پوشه وردپرس را به پوشه public_html منتقل کنید

سپس روی آن کلیک راست کرده و روی گزینه COPY/MOVE کلیک کنید. حالا مطابق تصویر روی پوشه public_html بزنید و سپس روی گزینه MOVE کلیک کنید تا فایل‌ها به این پوشه جابجا شوند.

پوشه public_html را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه MOVE کلیک کنید
پوشه public_html را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه MOVE کلیک کنید

بعد از اتمام کار مشاهده خواهید کرد که تمامی فایل‌ها در پوشه public_html قرار گرفته‌اند و می‌توانید پوشه وردپرس و فایل زیپ را از هاست خود پاک کنید. اکنون سایت شما با آدرس اصلی آن قابل دسترس می‌باشد. بعد از انجام همه ابن کارها برای شروع نصب وردپرس روی دایرکت ادمین باید یک پایگاه داده ایجاد کنید.

مرحله چهارم: ایجاد پایگاه داده

این مرحله از نصب وردپرس روی دایرکت ادمین از مراحلی است که باید به دقت آن را انجام دهید. برای شروع در محیط دایرکت ادمین هاست خود مطابق تصویر روی گزینه MySQL Management کلیک کنید.

ایجاد یک پایگاه داده به منظور نصب وردپرس روی دایرکت ادمین
ایجاد یک پایگاه داده به منظور نصب وردپرس روی دایرکت ادمین

وارد صفحه‌ای مطابق تصویر زیر می‌شوید. برای ساخت دیتابیس یا پایگاه داده روی گزینه Create Database کلیک کنید.

ایجاد دیتابیس با کلیک روی دکمه Create new database
ایجاد دیتابیس با کلیک روی دکمه Create new database

در صفحه باز شده ابتدا نام دیتابیس سپس نام کاربری دیتابیس مورد نظر خود را به دلخواه در فیلد‌های مشخص شده وارد کنید. سپس باید رمز عبوری برای کاربر دیتابیس خود تعریف کنید. دقت کنید رمز عبوری که انتخاب می‌کنید باید شامل حروف بزرگ و کوچک به همراه اعداد باشد. سپس روی دکمه Create Database در پایین صفحه کلیک کنید تا دیتابیس شما ایجاد شود.

ایجاد دیتابیس
ایجاد دیتابیس

در انتها اطلاعات پایگاه داده و رمز عبوری را که انتخاب کرده‌اید به شما نشان داده می‌شود که باید آن‌ها را به یاد داشته باشید؛ زیرا در مراحل راه‌اندازی وردپرس روی دایرکت ادمین به آن‌ها احتیاج خواهیم داشت.

نمایش اطلاعات پایگاه داده ایجاد شده توسط شما
نمایش اطلاعات پایگاه داده ایجاد شده توسط شما

مرحله پنجم: شروع نصب وردپرس روی DirectAdmin

برای راه‌اندازی وردپرس روی دایرکت ادمین آدرس سایت خود را در مرورگر وارد کنید. بعد از ورود به آدرس، صفحه نصب وردپرس را مشاهده خواهید کرد. ابتدا باید مطابق تصویر زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب زبان اولین گام در نصب وردپرس
انتخاب زبان اولین گام در نصب وردپرس

صفحه جدیدی مطابق تصویر برایتان باز خواهد شد. باز زدن روی دکمه بزن بریم وارد صفحه بعد شوید.

کلیک روی بزن بریم و رفتن به مرحله بعد
کلیک روی بزن بریم و رفتن به مرحله بعد

در این صفحه اطلاعات دیتابیسی که در مراحل قبل ایجاد کرده بودید را مطابق تصویر وارد کنید. بعد از وارد کردن نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور بقیه قسمت ها را بدون تغییر باقی بگذارید و روی دکمه فرستادن در پایین صفحه کلیک کنید.

وارد کردن اطلاعات دیتابیسی که ایجاد کرده بودید
وارد کردن اطلاعات دیتابیسی که ایجاد کرده بودید

خب در نهایت به آخرین مرحله از راه‌اندازی وردپرس روی دایرکت ادمین رسیدیم. در صفحه باز شده مطابق تصویر زیر اطلاعات خواسته شده از قبیل عنوان سایت، نام کاربری، رمز عبور و ایمیل خود را وارد کنید. گزینه‌ نمایش به موتور‌های جستجو را تنها زمانی تیک بزنید که نمی‌خواهید محتوای سایت شما توسط موتور‌های جستجو بررسی شود. در حالت عادی این گزینه را بدون تیک بگذارید. در نهایت بعد از اعمال تغییرات روی دکمه راه‌ندازی وردپرس کلیک کنید و مراحل نصب وردپرس روی دایرکت ادمین را به پایان برسانید.

وارد کردن مشخصات سایت، آخرین مرحله نصب وردپرس روی دایرکت ادمین
وارد کردن مشخصات سایت، آخرین مرحله نصب وردپرس روی دایرکت ادمین

خب شما به راحتی توانستید وردپرس را روی هاست دایرکت ادمین خود نصب کنید. برای وارد شدن به بخش پیشخوان و مدیریتی وردپرس خود باید عبارت wp-admin بعد از آدرس سایت به شکل

Yourdomain.com/wp-admin

وارد کنید. سپس نام کاربری و رمز عبوری که تعریف کرده بودید را وارد کرده و وارد بخش مدیریتی وبسایت خود شوید.

جمع بندی آموزش نصب وردپرس روی DirectAdmin

با توجه به قیمت‌ بالای لایسنس سی پنل، بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب از کنترل پنل دایرکت ادمین روی سرور‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین برخی از مشکلات از جمله تحریم هم مزید بر علت شده که بسیاری از شرکت‌های میزبانی داخلی نیز روی سرور‌های خود دایرکت ادمین نصب کنند. با توجه به اینکه ما قبلا نحوه نصب وردپرس روی هاست سی پنل را به شما آموزش داده بودیم، تصمیم گرفتیم که آموزش نصب وردپرس روی دایرکت ادمین را نیز برایتان تهیه کنیم. امیدوارم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد.