اگر می‌خواهید به‌عنوان یک طراح چیره‌دست فتوشاپ شناخته شوید، باید به‌اندازه و فاصله اشکال و حروف، بیش‌ازپیش دقت کنید. دقت در اندازه‌ها و موقعیت آیکُن‌ها در فتوشاپ، نشان می‌دهد که طراح، چقدر به کیفیت و تناسب در پروژه خود اهمیت می‌دهد. استفاده از Guide در فتوشاپ به شما کمک می‌کند تا به این هدف دست پیدا کنید. در این مقاله از سری مقالات آموزش فتوشاپ، ابزار Guideرا معرفی کرده و به شما توضیح می‌دهیم که چطور برای انجام یک پروژه فوق‌العاده حرفه‌ای، از آن استفاده کنید.

ابزار Guide در فتوشاپ چیست؟

حتماً شما هم با طرح‌هایی مواجه شده‌اید که دقت و تناسب همه خطوط، اشکال، نوشته‌ها و آیتم‌ها، چشمانتان را خیره کرده است. شاید در مواجهه با این پروژه‌ها، تصور کنید که مجری آن، روزها و ساعت‌های متمادی برای تنظیم این موارد تلاش کرده است. اما در واقعیت، این تنظیمات بسیار ساده است و شما هم می‌توانید استفاده از Guide در فتوشاپ طرحی ظریف و چشم‌نواز را ارائه دهید.

برنامه فتوشاپ، دو ابزار مختلف برای اندازه‌گیری و تعیین فواصل آیتم‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این دو ابزار به نام‌های Guide (خط راهنما) و Ruler (خط کش) هستند. هرچند این دو ابزار، کاربردهای تخصصی متفاوتی دارند اما به‌طورکلی می‌توان از هردوی آن‌ها برای اندازه‌گیری استفاده کرد.

چطور ابزار Guide در فتوشاپ را فعال کنید؟

Guide در فتوشاپ به شما کمک می‌کند تا محدوده خطوط راهنمای افقی و عمودی را بر اساس نیاز خودتان تعیین کنید. وجود این خطوط، به شما امکان می‌دهد تا تصاویر و نوشته‌های طرح خود را در موقعیت‌های دقیق و منظمی قرار دهید. همچنین می‌توانید از این خطوط، برای ترسیم دقیق اشکال هندسی در موقعیت‌های موردنظرتان استفاده کنید.

اما قبل از اینکه Guide در فتوشاپ را فعال کنید، ابتدا باید اندازه طرح نهایی خودتان را مشخص کنید. زیرا هرچه ابعاد کار شما کوچک‌تر و ظریف‌تر باشد، فاصله خطوط اندازه‌گیری از همدیگر، باید کمتر باشد. از طرف دیگر، کاهش بیش‌ازحد فواصل خطوط راهنما در طرح‌هایی با ابعاد بزرگ، شما را سردرگم خواهد کرد.

حال که اندازه طرح پایانی‌تان را مشخص کردید، می‌توانید برای استفاده از Guide در فتوشاپ اقدام کنید.

روش‌های استفاده از Guide

در ادامه این روش‌ها را خواهید خواند:

روش اول: استفاده از Ruler

برای فعال‌سازی خط کش یا Ruler در فتوشاپ، کافی است دکمه‌های Ctrl و حرف R را هم‌زمان فشار دهید. بعد از ظاهر شدن خط کش، می‌توانید به‌راحتی و به کمک موس، روی آن کلیک کرده و با دِرَگ کردن، آن را به بالا یا پایین و چپ و راست جابه‌جا کنید.

روش دیگر فعال‌سازی خط کش این است که در منوی فتوشاپ به قسمت View رفته و Ruler را انتخاب کنید.

روش دوم: استفاده از Guide

برای استفاده از Guide در فتوشاپ، کافی است در منو به قسمت View مراجعه کرده و گزینه New Guide را انتخاب کنید.

د رکادر باز شده با انتخاب گزینه ی horizontal و وارد کردن مقدار پیکسل خط افقی و باانتخاب گزینه ی vertical و تعیین مقدار مربوطه به پیکسل میتوانید جایگاه خط کش عمودی را نیز در صفحه تنظیم کنید

 new guide در فتوشاپ

به خاطر داشته باشید که این خطوط در زمان چاپ، نامرئی هستند، بنابراین نیازی نیست تا آن‌ها را حذف یا مخفی کنید. همچنین این خطوط در زمان ذخیره کردن فایل با فرمت‌های مختلف، قابل‌مشاهده نیست. پس با خیالی آسوده از Guide استفاده کنید و بابت فاش شدن روش کار دقیق و حرفه‌ای خود نگران نباشید.

نکته
مقاله پیشنهادی:لایه ها در فتوشاپ

چطور خطوط Guide در فتوشاپ را مخفی کنید؟

اگر احساس می‌کنید که در مراحلی از کار، حضور این خطوط راهنما مزاحم شما هستند و یا در پایان کار، دیگر نیازی به وجود آن‌ها احساس نمی‌کنید، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را مخفی کنید.

برای مخفی کردن خطوط راهنما، دوباره به بخش View مراجعه کنید و گزینه Clear Guides را انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب کل خطوط راهنما محو می‌شوند.

درصورتی‌که می‌خواهید یک یا چند خط راهنما را به‌صورت موقت پاک‌کنید، می‌توانید موس را روی خط موردنظر قرار دهید. هر زمان که شکل موس به حالت دست درآمد، آنگاه می‌توانید خط موردنظرتان را به قسمتی که دوست دارید انتقال دهید. به‌این‌ترتیب، خطوط اضافه را به خارج از هر بخش از پروژه جابه‌جا می‌کنید.

 

guide در فتوشاپ

چطور خطوط Guide را قفل کنید تا اندازه‌ها تغییر نکند؟

گاهی لازم است که خطوط راهنما، در جای تعیین‌شده خود قفل شوند تا طی انجام کار، با جابه‌جایی ناخواسته آن‌ها، مشکلی رخ ندهد. برای ثابت کردن خطور راهنما، می‌توانید به منوی View رفته و دستور Lock Guide را انتخاب کنید.

سپس برای تغییر این حالت به وضعیت قابل‌تغییر، می‌توانید مجدد از مسیر گفته‌شده در بالا، قفل خطوط راهنما را لغو کنید. یادتان باشد که اگر دستور قفل خطوط راهنما فعال باشد، شما نمی‌توانید هیچ‌کدام از خطوط را جابه‌جا کنید.

 

تغییر رنگ، اندازه و فواصل خطوط Guide در فتوشاپ

تغییر اندازه و فواصل خطوط راهنما در فتوشاپ

فواصل خطور راهنما بر اساس نیاز شما تعیین می‌شود. بنابراین، برای اینکه مشخص کنید فاصله این خطوط به سانتی‌متر، میلی‌متر، پیکسل و … باشد باید به منوی Edit وارد شوید. سپس گزینه Preferences را انتخاب کنید. دکمه میان‌بر این گزینه Ctrl و K است. سپس در منوی آن، بر روی عبارت Unite & Ruler کلیک کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید به‌راحتی اندازه موردنظرتان را تعیین کنید.

تغییر رنگ Guide

اگر رنگ فعلی خطوط راهنما را دوست ندارید و یا با زمینه طرح شما سازگار نیست، می‌توانید آن را تغییر دهید. برای تعیین رنگ موردنظرتان، کافی است به منوی Edit مراجعه کنید. در بخش Preferences رفته و گزینه Guides, Grids & Slice را انتخاب کنید. سپس در پنجره بازشده، بخش Guides گزینه ی canvas زنگ مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

 

guideدر فتوشاپ

تغییر استایل Guide در فتوشاپ

اگر می‌خواهید به‌جای یک خط صاف، از خطوط راهنمای نقطه‌چین استفاده کنید، می‌توانید استایل Guide را طبق خواسته خود تغییر دهید. برای این کار مانند تغییر رنگ Guide عمل کنید. سپس در پنجره بازشده، کادر کشویی روبروی بخش canvas شکل خطوط را تعیین کنید.

استایل guide در فتوشاپ

جمع‌بندی:

خطوط راهنما یکی از ابزارهای تسهیل‌کننده کار با فتوشاپ است. طراحان حرفه‌ای از این ابزار برای تنظیم دقیق فواصل و محل قرارگیری اشکال و حروف استفاده می‌کنند. شما هم به‌راحتی و با استفاده از این راهنما می‌توانید به‌راحتی با ابزار Guide در فتوشاپ کارکنید.