قراره تو این دوره چی یاد بگیرم؟

  • آشنایی و کار با تمام ابزارها به همراه تکنیک های استفاده
  • کار با ویدئو و انیمیشن Lottie در Adobe Xd
  • اجرا پروژه لندنیگ پیج یا صفحه فرود برای وبسایت
  • پروتوتایپ، انیمیشن و تعاملی کردن طرح
  • طراحی پروژه اپلیکیشن شبکه اجتماعی مشابه اینستاگرام برای آیفون
  • اشتراک و ارائه طرح نهایی به صورت Psd Mockup
حامد مودی

حامد مودی

برنامه نویس وردپرس

طراح رابط و تجربه کاربری

متخصص افزونه نویسی

برنامه نویس ارشد PHP

و ....

سرفصل های دوره

۷ فصل
۱۴۳ جلسه
۴۸ ساعت
۱

فصل اول: مقدمات

۱۵ قسمت
۰۲:۴۴:۱۴
1

درباره دوره

رایگان
۱۱:۲۵
2

کمی درباره رابط و تجربه کاربری یا Ui و Ux

رایگان
۰۹:۲۸
3

مدرس، نحوه تدریس و روش پشتیبانی دوره

رایگان
۰۷:۱۳
4

نرم افزار Adobe Xd چیست؟

رایگان
۰۵:۵۱
5

تفاوت Adobe Xd و Adobe photoshop در حوزه Ui و Ux

رایگان
۲۰:۵۶
6

پیش نیازهای دوره Adobe Xd

رایگان
۰۲:۲۳
7

با Adobe Xd چه طرح هایی می توان زد؟

رایگان
۲۱:۱۰
8

سیستم مورد نیاز برای اجرای Adobe Xd

رایگان
۰۶:۲۹
9

تفاوت نصب آنلاین و آفلاین Adobe Xd

رایگان
۰۶:۵۱
10

فعالسازی شکن(shecan) روی ویندوز

رایگان
۰۵:۱۷
11

نصب ادوبی ایکس دی با امکانات آنلاین(روش جدید)

رایگان
۱۳:۲۷
12

معرفی صفحه خانگی Adobe Xd

رایگان
۱۱:۵۶
13

معرفی محیط Adobe Xd

رایگان
۱۰:۴۷
14

جابجایی و بزرگنمایی در سند Xd

رایگان
۰۶:۰۰
15

مفاهیم رنگ در دنیای دیجیتال

۲۵:۰۱
16

فایل های مورد نیاز (به روز شده در 19 فروردین 1401)

۲

فصل دوم: طراحی

۶۸ قسمت
۲۲:۱۲:۳۱
۳

فصل سوم: ویدئو و انیمیشن

۶ قسمت
۰۱:۴۳:۱۷
۴

فصل چهارم: طراحی پروژه Landing Page

۱۲ قسمت
۰۳:۵۰:۵۸
۵

فصل پنجم: پروتوتایپ و نمونه سازی

۱۵ قسمت
۰۴:۳۲:۴۴
۶

فصل ششم: پروژه آیفون شبکه اجتماعی شبیه اینستاگرام

۲۱ قسمت
۱۰:۱۵:۴۶
۷

فصل هفتم: ارائه

۶ قسمت
۰۲:۴۵:۰۷

**آخرین بروز رسانی: 7 خرداد 1402 – روش جدید نصب پلاگین به دوره اضافه شد**

adobe xd چیست؟

adobe xd چیست؟ نرم افزار ادوبی ایکس دی Adobe Xd یا Adobe Experience Design در سال 2016 از طرف کمپانی بزرگ Adobe برای سیستم عامل ویندوز و مکیناش عرضه شد. البته قبل از آن تحت عنوان Project comet معرفی و توسعه پیدا کرد. کاربران اصلی این نرم افزار طراحان رابط و تجربه کاربری هستند چون این ابزار مخصوص Ui و Ux طراحی شده و نواقص نرم افزار دیگر خود را یعنی Adobe Photoshop را در حوزه تجربه و رابط کاربری رفع کرده است. ایکس دی به تازگی جایگاه خود را در بین طراحان رابط کاربری پیدا کرده و مرتب در حال بروزرسانی و ارتقاء امکانات خود بوده و هست. در آخرین به روز رسانی ایکس دی از فایل ویدئو و انیمشن های Lottie نیز پشتیبانی می کند که تحول بزرگی در نرم افزارهای رابط و تجربه کاربری است.

پروژه نهایی دوره (اپلیکیشن شبکه اجتماعی آیفون مشابه اینستاگرام)

آپدیت ها و بروزرسانی های این دوره را در کانال تلگرام @learnxd دنبال کنید

کاربرد‌‌های نرم‌افزار Adobe XD

حوزه اصلی و تخصصی نرم افزار Adobe Xd مربوط به رابط و تجربه کاربری یا همان Ui و Ux است اما به دلیل امکانات طراحی خوب، سبکی و وکتوری بودن می توان در انواع طراحی ها از آن استفاده کرد که در زیر به برخی از این حوزه ها اشاره می کنیم:

  • طراحی رابط و تجربه کاربری یا Ui و Ux: همانطور که گفته شد حوزه اصلی این نرم افزار طراحی رابط و تجربه کاربری است و با امکانات ابزار طراحی، پروتوتایپ و انیمیشنی که به کاربر خود ارائه می کند میتوان با آن طرح های رابط کاربری جذاب، پویا و قابل تعامل خلق کرد که در طی دوره زیاد از این طرح ها کار خواهیم کرد.
  • تصاویر مبتنی بر وکتور: نرم افزار Xd یک نرم افزار طراحی مبتنی بر وکتور یا بردار است و می توان با استفاده از ابزار طراحی مثل Rectangle، Ellipse، Polygon و Pen تصاویر مبتنی بر وکتور خلق کرد.
  • طراحی تصاویر شبکه های اجتماعی: با توجه به ارائه ابعاد استاندارد شبکه های اجتماعی توسط نرم افزار Adobe Xd می توان خیلی از پست ها، استوری ها، فلیت ها، تصاویر یوتیوب را به راحتی با این نرم افزار پیاده سازی کرد که یک فصل کامل در این خصوص استاندارد های طراحی تصاویر شبکه های اجتماعی در این دوره خواهیم داشت
  • ارائه محتوا به صورت متن و تصویر همراه با انیمیشن: کار اصلی این نرم افزار ارائه محتوا نیست اما با توجه به امکانات طراحی و پروتوتایپ و انیمیشن میتوان ارائه های جذابی مثل پاورپوینت یا حتی بهتر خلق کرد که وابسته به توانایی طراح است.
  • طراحی کارت ویزیت، آیکون و لوگو و …: مورد آخر هم همانطور که بارهای به ماهیت وکتوری بودن و ابزارهای طراحی این نرم افزار اشاره کردیم میتوان آیکون، کارت ویزیت های وکتوری و لوگو هم طراحی کرد.

برای درک بهتر و مشاهده نمونه کارهای Adobe Xd در حوزه هایی که نام برده شد ویدئو «با Adobe Xd چه چیزهایی می توان طراحی کرد» را مشاهده کنید.

ویژگی ها و مقایسه Adobe XD با Adobe Photoshop در حوزه رابط کاربری

سوالی که خیلی پرسیده می شود این است که وقتی نرم افزار معروف و پر قدرت فتوشاپ هست چرا از Adobe Xd استفاده کنیم؟ پاسخ: درست است که فتوشاپ نرم افزار قدرتمند و محبوب بین طراحان و عکاسان است اما فراموش نکنین که عملکرد و امکانات این فتوشاپ برای طراحی رابط و تجربه کاربری ساخته نشده و نقص هایی در فتوشاپ برای رابط و تجربه کاربری وجود دارد و به همین دلیل است که شرکت ادوبی نرم افزاری جدا برای رابط و تجربه کاربری ارائه داده است.

از تفاوت بین این دو نرم افزار می توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد (اما برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را نیز می توانید مطالعه کنید):

حجم کم و سرعت زیاد نسبت به فتوشاپ: فتوشاپ به دلیل داشتن امکانات زیاد(فیلترها، تنظیمات رنگ، سه بعدی و … ) دارای حجم زیاد است که پردازش بالای سیستم را می طلبد اما Adobe Xd به دلیل اینکه به خیلی از این امکانات نیازی ندارد دارای حجم کم بوده و سرعت بالا نسبت به فتوشاپ دارد.

ویرایش همزمان: برای کاربران Adobe Xd که روی یک فایل میخواهند کار کنند این امکان فراهم است که همزمان طراحی کنند و همه افراد به صورت زنده و در لحظه تغییرات سایر افراد هم مشاهده کنند.

شبکه تکرار یا Repeat grid: تکرار المان های طراحی در فتوشاپ کاری وقت گیر است و باعث افزایش حجم و کاهش سرعت می شود اما Adobe Xd با بهره گیری از سیستم شبکه تکرار این مشکل فتوشاپ را رفع کرده و در یک لحظه می توان تمام المان ها تغییر داد.(مشاهده نمونه)

انیمیشن: با توجه به اینکه انیمیشن (ویکی پدیا) بخش جدایی ناپذیر تجربه کاربری است و از طرفی ایجاد انیمیشن مخصوصا انیمیشن تعاملی در فتوشاپ به صورت محدود انجام می شود، ادوبی ایکس دی با قابلیت انیمیشن مناسب برای تجربه کاربری از ادوبی جلوتر است.

پروتوتایپ یا نمونه سازی: طرح های فتوشاپ تصویر هستند و امکان تعامل کاربر از جمله کلیک روی منو ها و رفتن به صفحات دیگر برای کاربر وجود ندراد اما در ایکس دی این امکان از طریق نمونه سازی امکان پذیر است و طرح را به یک طرح زنده تبدیل می کند.

جابجایی و مرتب سازی سریع با ویژگی stacks: این امکان به طراح اجازه می دهد تا به راحتی عناصر مد نظر خود را جابجا و مرتب سازی کند به این صورت که به طور خودکار مکان سایر عناصر هم در جایگاه جدید خود قرار می گیرند اما در فتوشاپ این مرتب سازی بسیار زمان بر و حوصله سر بر است.

تعامل با سایر ابزارها: Adobe Xd می تواند فایل های ایلاستریتور، فتوشاپ، اسکچ و افترافکتز را باز کند بعلاوه می تواند به سایر نرم افزارهای مرتبط مثل مایکروسافت تیم، جیرا و زپلین متصل شود. در ضمن امکان انتقال پروژه از مکینتاش به ویندوز هم به راحتی امکان پذیر است.

کامپوننت: یکی از بخش های جالب Adobe Xd بخش کامپوننت است که قبلا با عنوان سمبل شناخته می شد به این ترتیب می توانید عنصر خود را ایجاد و در تمام بخش پروژه یا پروژه های خود استفاده و آن را سفارشی کنید و کامپوننت استفاده شده در تمام پروژه را یکباره ویرایش کنید.

طراحی واکنش گرا: این ویژگی با تغییر اندازه گروه یا صفحه تمام عناصر زیر مجموعه خود را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور هوشمند اندازه و موقعیت آن را جابجا می کند به می توانید به سرعت طرح را از موبایل، تبلت و دسکتاپ به هم تبدیل کنید.

پلاگین ها: با توجه به اینکه هر توسعه دهنده می تواند برای Adobe Xd پلاگین بنویسد. ایکس دی دامنه وسیعی از پلاگین های مختلف و کاربردی را دارد که از طراحی گرفته تا انیمیشن و نمونه سازی را شامل می شود.

اشتراک و بازخورد: کاربران Adobe Xd این امکان را دارند که پروژه خود را به اشتراک بگذارند و از کاربران و یا تیم خود بازخورد بگیرند.

نرم‌افزار Adobe XD را چگونه میتوان دانلود کرد؟

نرم افزار Adobe Xd را می توان در دو سیستم عامل ویندوز و مکینتاش نصب کرد اما قبل از هر چیز مطمئن شوید که روی سیستم شما قابل اجراست برای اطمینان می توانین ویدئوی «سیستم مورد نیاز برای اجرای Adobe Xd» را مشاهده کنید یا از صفحه «Adobe Xd Systen Requirements» شرکت ادوبی مشاهده کنید . برای دانلود و نصب Adobe Xd دو راه اصلی وجود دارد. یک راه دانلود کامل این نرم افزار از سایت های ایرانی مثل سافت 98 و … است که من اصطلاحا به آن نصب آفلاین می گویم و راه دیگر نصب مستقیم با استفاده از نرم افزار Creative cloud Desktop شرکت ادوبی است که من اصطلاحا به آن نصب آنلاین می گویم. که هر به این صورت هستند:

پیدا کردن آن برای دانلود به راحتی آب خوردن است و فقط کافیست که واژه «دانلود Adobe Xd» را در گوگل جستجو کنید و روی اولین نتیجه ای که گوگل نشان می دهد کلیک کنید. همچنین می توانید مستقیم هم آن را از سایت سافت 98 از پست «دانلود Adobe Xd» دانلود کنید.

اما نحوه دیگر نصب Adobe Xd، نصب مستقیم از روی Creative cloud است. Xd دارای پلن رایگان starter با امکانات محدود است پس می توانید بدون پرداخت هزینه آخرین نسخه را به صورت مستقیم با استفاده از Creative Cloud نصب کنین.

نکته: اینکه کدام روش نصب بهتر است را در ویدئو «تفاوت نصب آفلاین و آنلاین» مشاهده و مقایسه کنید.

دوره Adobe XD مناسب چه کسانی است؟

دوره آموزش Adobe Xd 2023 مناسب برای کلیه طراحان رابط کاربری موبایل و وب است. برای شرکت در این دوره نیاز به دانش زیادی نخواهید داشت چرا که این دوره پیش نیاز اجباری ندارد و می توانید از ابتدا با این نرم افزار کار کنید و در حین یا پس از دوره مفاهیم رابط و تجربه کاربری را دنبال کنید.

مراحل یادگیری دوره جامع آموزش Adobe Xd 2023

دوره آموزش Adobe Xd 2023 در طی چند فصل تدریس شده و سعی شده مباحث به ترتیب و پیوسته باشد. به طور کلی مراحل یادگیری آموزش ادوب ایکس دی به این شکل است:

  • در فصل مقدمات: موارد پیش نیاز برای شروع به کار با نرم افزار مثل مفاهیم، نصب، نحوه تدریس، محیط نرم افزار مطرح می شود.
  • در فصل طراحی: هر انچه برای طراحی رابط کاربری نیاز است گفته می شود مثل تمامی ابزارها، لایه ها، تکنیک های طراحی و …
  • در فصل انیمیشن و ویدئو: نحوه کار با فایل های ویدئویی و همچنین استفاده از فایل های انیمیشن Lottie را بحث خواهیم کرد.
  • در فصل پروژه وب: با مفاهیم یاد گرفته شده یک طرح کامل لندینگ پیج با چالش های طراحی را پیاد خواهیم کرد.
  • در فصل پروتوتاپ و انیمیشن: مباحث مرتبط با پروتوتایپ و تعاملی کردن طرح و انیمیشن های این تعامل ها صحبت خواهیم کرد که مورد نیاز هر طرح استاندارد رابط کاربری است.
  • در فصل اشتراک، ارائه و بازخورد: طرح خود را با دیگران به اشتراک گذاشته، بازخورد میگیریم و نحوه ارائه به کارفرما را کار خواهیم کرد.

بعد از فراگیری دوره آموزش نرم افزار Adobe XD چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

پس از اتمام دوره آموزش ادوبی xd قادر به طراحی هر نوع رابط کاربری به همراه پروتوتایپ و انیمیشن خواهید بود. با توجه به اینکه پروژه های مربوط به اندروید، وب و آی او است در طی دوره انجام خواهد شد با چالش هالی اولیه در پروژه های این دستگاه ها آشنا خواهید شد.

نمونه پروژه های دوره جامع آموزش Adobe Xd 2023

*بدلیل در حال برگزاری بودن دوره آموزش xd، این بخش به روز خواهد شد. اما نمونه پروژه های دوره گذشته Adobe Xd را میتوانید از صفحه دوره مشاهده کنید.

پروژه پیشخوان پنل کاربری

برای مشاهده کامل طرح روی آن کلیک کنید

پروژه صفحه فرود یا لندینگ پیج

ادامه متن دوره ...

نظرات دانشجویان

علی رمضانی

علی رمضانی

دانشجوی دوره

دوره خوب با ذکر جزئیات عالی تر هم شده علاوه بر این پروژه های خوبی هم تو این دوره انجام میشه

ایمان

ایمان

دانشجوی دوره

من با شرکت تو این دوره اموزشی در حال یادگیری کامل adobe xd هستم و قبل از این دوره اموزش های مختلفی رو دنبال میکردم، قطعا هیچ دوره ای جامع تر و کامل تر از این دوره بر یادگیری adobe xd ندیدم. با تشکر فراوان از استاد مودی مدرس زحمت کش و مسئولیت پذیر این دوره، به خصوص بابت به روز رسانی ها و پرداختن به قابلیت های جدید برنامه.

مدرک معتبر دو زبانه

پس از گذراندن دوره و انجام پروژه های مشخص شده، مدرک معتبر و دو زبانه دانشجویار را دریافت خواهید کرد.

مدرک فارسی مدرک انگلیسی

سوالات متداول

آیا این دوره یک دوره صفر تا صد است؟

بله در دوره جامع آموزش Adobe Xd 2023 به صورت پروژه محور و از صفر تا صد این نرم افزار را آموزش خواهید دید.

آموزش Adobe XD دانشجویار مناسب چه افرادی است؟

دوره آموزش Adobe XD مناسب برای کلیه طراحان رابط کاربری موبایل و وب است.

تا چه زمانی به محتوای دوره آموزش Adobe XD دسترسی خواهیم داشت؟

شما می توانید به صورت دائمی به محتوای این دوره آموزشی دسترسی داشته باشید. همچنین اگر آپدیت جدیدی روی این دوره لحاظ شود به محتوای آپدیت شده نیز دسترسی خواهید داشت.

آیا در صورت تهیه دوره، مدرک شرکت در دوره آموزش Adobe XD دانشجویار به من تعلق می گیرد؟

بله مدرک معتبر برای شما صادر خواهد شد. اما توجه داشته باشید در این دوره طلایی از دانشجویار پس از گذراندن دوره، پروژه ای توسط مدرس دوره برای شما تعریف میشود که با انجام آن و تایید مدرس دوره، مدرک معتبر شرکت در دوره برای شما صادر میشود.

بستر برگزاری دوره آموزش adobe xd دانشجویار کجاست؟

دوره در جهت حفظ حقوق مدرس و برای جلوگیری از منتشر شدن در بستر های متنوع، در نرم افزار اسپات پلیر برگزار میشود. البته نرم افزار اسپات، قابلیت استفاده در سیستم عامل های مختلف از جمله اندروید، ویندوز، وب و مک را دارد. در این نرم افزار شما قابلیت دانلود و تماشای آفلاین ویدیو ها را نیز خواهید داشت. پس هدف دانشجویار، اذیت کردن کاربران نیست. هدف فقط جلوگیری از پابلیک شدن دوره ها میباشد. دوره ای که به صورت عمومی و رایگان منتشر شود، دیگر فروش نخواهد داشت. متوقف شدن فروش دوره، سبب خواهد شد که دیگر پشتیبانی و بروزرسانی در دوره توسط مدرس انجام نشود. پس برای بهبود و ارتقای دوره، ملزم به استفاده از اسپات پلیر هستیم و مطمئن باشید دسترسی شما به دوره ها قطع نخواهد شد؛ چراکه دانشجویار حامی منافع کاربران و مدرسین خود میباشد.