سرفصل های دوره

۷ فصل
۱۱۵ جلسه
۳۲ ساعت
۱

فصل اول: مقدمات آموزش

۱۴ قسمت
۰۱:۵۵:۰۸
1

تعریف رابط و تجربه کاربری

رایگان
۱۲:۳۴
2

درباره دوره

رایگان
۰۴:۵۸
3

درباره مدرس

رایگان
۰۲:۳۰
4

معرفی نرم افزار Adobe Xd

رایگان
۰۴:۲۱
5

مقایسه Adobe Xd و Adobe Photoshop

رایگان
۱۶:۴۳
6

پیش نیازهای دوره

رایگان
۰۲:۳۸
7

سیستم مورد نیاز

رایگان
۰۳:۲۲
8

نصب از طریق ادوبی کلود

رایگان
۰۸:۳۶
9

نصب دستی Adobe Xd

رایگان
۰۶:۱۸
10

پنجره خوش آمد گویی

رایگان
۰۹:۰۵
11

معرفی محیط Adobe Xd

رایگان
۰۸:۰۴
12

بزرگنمایی و جابجایی در سند Adobe Xd

رایگان
۰۵:۳۷
13

مفهوم رنگ ها در دنیای دیجیتال

رایگان
۲۵:۰۱
14

راه های ارتباط با مدرس و دوره

رایگان
۰۵:۲۱
۲

فصل دوم: طراحی در Adobe Xd

۴۹ قسمت
۱۳:۳۵:۰۶
۳

فصل سوم: طراحی پروژه صفحه فرود یا Landing Page در Adobe Xd

۹ قسمت
۰۲:۱۷:۳۲
۴

فصل چهارم: پروتوتایپ و انیمیشن در Adobe Xd

۱۷ قسمت
۰۴:۲۴:۵۰
۵

فصل پنجم: چند تکنیک انیمیشن در Adobe Xd

۵ قسمت
۰۱:۵۴:۳۸
۶

فصل ششم: طراحی پروژه اپلیکیشن آیفون 10

۱۵ قسمت
۰۵:۴۷:۱۲
۷

فصل هفتم: اشتراک،ارائه، بازخورد و خروجی طرح در Adobe Xd

۶ قسمت
۰۲:۱۶:۳۱

موضوع رابط کاربری و تجربه کاربری به حدی مهم است که شرکت ادوبی(Adobe)، برای آن نرم افزار مجزا طراحی کرده است. نرم افزار ادوب ایکس دی، ابزار تخصصی طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری می باشد. آموزش Adobe Xd برای آن دسته از افرادی که علاقه مند هستند تا طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری بشوند، آموزشی مهم و مفید است.

نکته
آپدیت این دوره تحت عنوان «دوره جامع آموزش Adobe Xd 2022 به صورت پروژه محور» منتشر شده است. پیشنهادی می گردد آن دوره را خریداری بفرمایید.

نرم افزار Adobe Xd چیست؟

نرم افزار ادوبی ایکس دی Adobe Xd یا Adobe Experience Design در سال 2016 از طرف کمپانی بزرگ Adobe برای سیستم عامل ویندوز و مکیناش عرضه شد. این نرم افزار مخصوص طراحان رابط و تجربه کاربری تولید شده و نواقص نرم افزار دیگر خود را یعنی Adobe Photoshop را در حوزه تجربه و رابط کاربری رفع کرده است. ایکس دی به تازگی جایگاه خود را در بین طراحان رابط کاربری پیدا کرده و مرتب در حال بروزرسانی و ارتقاء امکانات خود بوده و هست.

چرا باید از Adobe Xd به جای Photoshop استفاده کنیم؟

سوالی که خیلی پرسیده می شود این است که وقتی نرم افزار معروف و پر قدرت فتوشاپ هست چرا از Adobe Xd استفاده کنیم؟ پاسخ: درست است که فتوشاپ نرم افزار قدرتمند و محبوب بین طراحان و عکاسان است اما فراموش نکنین که عملکرد و امکانات این فتوشاپ برای طراحی رابط و تجربه کاربری ساخته نشده و نقص هایی در فتوشاپ برای رابط و تجربه کاربری وجود دارد و به همین دلیل است که شرکت ادوبی نرم افزاری جدا برای رابط و تجربه کاربری ارائه داده است.

از تفاوت بین این دو نرم افزار می توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد (اما برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را نیز می توانید مطالعه کنید):

حجم کم و سرعت زیاد نسبت به فتوشاپ: فتوشاپ به دلیل داشتن امکانات زیاد(فیلترها، تنظیمات رنگ، سه بعدی و … ) دارای حجم زیاد است که پردازش بالای سیستم را می طلبد اما Adobe Xd به دلیل اینکه به خیلی از این امکانات نیازی ندارد دارای حجم کم بوده و سرعت بالا نسبت به فتوشاپ دارد.

ویرایش همزمان: برای کاربران Adobe Xd که روی یک فایل میخواهند کار کنند این امکان فراهم است که همزمان طراحی کنند و همه افراد به صورت زنده و در لحظه تغییرات سایر افراد هم مشاهده کنند.

شبکه تکرار یا Repeat grid: تکرار المان های طراحی در فتوشاپ کاری وقت گیر است و باعث افزایش حجم و کاهش سرعت می شود اما Adobe Xd با بهره گیری از سیستم شبکه تکرار این مشکل فتوشاپ را رفع کرده و در یک لحظه می توان تمام المان ها تغییر داد.(مشاهده نمونه)

انیمیشن: با توجه به اینکه انیمیشن (ویکی پدیا) بخش جدایی ناپذیر تجربه کاربری است و از طرفی ایجاد انیمیشن مخصوصا انیمیشن تعاملی در فتوشاپ به صورت محدود انجام می شود، ادوبی ایکس دی با قابلیت انیمیشن مناسب برای تجربه کاربری از ادوبی جلوتر است.

پروتوتایپ یا نمونه سازی: طرح های فتوشاپ تصویر هستند و امکان تعامل کاربر از جمله کلیک روی منو ها و رفتن به صفحات دیگر برای کاربر وجود ندراد اما در ایکس دی این امکان از طریق نمونه سازی امکان پذیر است و طرح را به یک طرح زنده تبدیل می کند.

جابجایی و مرتب سازی سریع با ویژگی stacks: این امکان به طراح اجازه می دهد تا به راحتی عناصر مد نظر خود را جابجا و مرتب سازی کند به این صورت که به طور خودکار مکان سایر عناصر هم در جایگاه جدید خود قرار می گیرند اما در فتوشاپ این مرتب سازی بسیار زمان بر و حوصله سر بر است.

تعامل با سایر ابزارها: Adobe Xd می تواند فایل های ایلاستریتور، فتوشاپ، اسکچ و افترافکتز را باز کند بعلاوه می تواند به سایر نرم افزارهای مرتبط مثل مایکروسافت تیم، جیرا و زپلین متصل شود. در ضمن امکان انتقال پروژه از مکینتاش به ویندوز هم به راحتی امکان پذیر است.

کامپوننت: یکی از بخش های جالب Adobe Xd بخش کامپوننت است که قبلا با عنوان سمبل شناخته می شد به این ترتیب می توانید عنصر خود را ایجاد و در تمام بخش پروژه یا پروژه های خود استفاده و آن را سفارشی کنید و کامپوننت استفاده شده در تمام پروژه را یکباره ویرایش کنید.

طراحی واکنش گرا: این ویژگی با تغییر اندازه گروه یا صفحه تمام عناصر زیر مجموعه خود را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور هوشمند اندازه و موقعیت آن را جابجا می کند به می توانید به سرعت طرح را از موبایل، تبلت و دسکتاپ به هم تبدیل کنید.

پلاگین ها: با توجه به اینکه هر توسعه دهنده می تواند برای Adobe Xd پلاگین بنویسد. ایکس دی دامنه وسیعی از پلاگین های مختلف و کاربردی را دارد که از طراحی گرفته تا انیمیشن و نمونه سازی را شامل می شود.

اشتراک و بازخورد: کاربران Adobe Xd این امکان را دارند که پروژه خود را به اشتراک بگذارند و از کاربران و یا تیم خود بازخورد بگیرند.

نکته
چناچه شما آشنایی با آموزش جامع UI و UX ندارید، پیشنهاد می کنیم ابتدا این دوره را مشاهده نموده و سپس دوره جامع Adobe Xd را مشاهده نمایید.

نمونه پروژه های دوره آموزش جامع Adobe Xd

در این دوره در کنار معرفی و کار با ابزار چند پروژه کوچک هم پیاده سازی شده که چند نمونه از پروژه ها را می تواند مشاهده کنید اما برای مشاهده کامل تر به صفحات بخش مقدماتی و بخش پیشرفته دوره مراجعه کنید:

پیشخوان پنل کاربری طراحی شده با Adobe Xd
پیشخوان پنل کاربری طراحی شده با Adobe Xd
طراحی صفحه فرود (Landing Page) در Adobe Xd
طراحی صفحه فرود (Landing Page) در Adobe Xd

نمونه کار دانشجویان دوره

نمونه کار دانشجویان دوره آموزش adobe xd

مراحل یادگیری دوره آموزش جامع Adobe Xd

اگر خواسته باشیم مراحل این دوره را به طور خلاصه بیان کنیم شامل مراحل زیر است(برای جزئیات بیشتر سرفصل های دوره را مطالعه کنید):

  1. در ابتدا کمی درباره رابط و تجربه کاربری و  خواهیم گفت و به سراغ معرفی و دلیل برتری و همچنین حالت های نصب نرم افزار Adobe Xd خواهیم رفت.
  2. کلیه ابزار مرتبط با طراحی به همراه تکنیک های استفاده از آن بررسی و در قالب مثال های کاربردی استفاده می شوند.
  3. به سراغ طراحی نمونه کامل یک صفحه فرود یا Landing page خواهیم رفت و چالش های آن را بررسی می کنیم.
  4. مبانی پروتوتایپ و انیمیشن ها در Adobe Xd را به همراه مثال و پس از آن چند تکنیک انیمیشن را بررسی میکنیم.
  5. به بررسی استاندارد طراحی رابط کاربری iPhone X در Adobe Xd خواهیم پرداخت و چند صفحه از پروژه «اپلیکیشن آکادمی ادوبی» را طراحی خواهیم کرد.
  6. در پایان برای ارائه طرح آماده می شویم، طرح را ضبط کرده، موکاپ و برای بازخورد به اشتراک خواهیم گذاشت.
طریقه استفاده از موکاپ ها برای طرح نرم افزار
طریقه استفاده از موکاپ ها برای طرح نرم افزار

پشتیبانی دوره به چه شکل هست؟

  • پشتیبانی اصلی این دوره از طریق تلگرام انجام می شود و هر سوالی در رابطه با ادوبی ایکس دی و دوره دارید پاسخ داده خواهد شد.
  • در کنار آن می توانید عضو کانال تلگرام @learnxd شوید و از آخرین اخبار در حوزه ادوبی ایکس و بروز رسانی های دوره با خبر شوید.
  • دانشجویار دوره در صورت داشتن سوال می توانند آن را مطرح که در صورت امکان پاسخ به صورت ویدئو ضبط و در اختیار سایر دانشجویار قرار گیرد.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

  • طراحان رابط و تجربه کاربری که به دنبال ابزار برای پیاده سازی طرح خود هستند.
  • طراحان رابط کاربری که به دنبال نرم افزاری سبک برای طراحی هستند.
  • طراحان رابط کاربری که همچنان با فتوشاپ و ایلاستریتور کار میکنند!

این دروه برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • این دوره برای افرادی که میخواهند طرح رابط کاربری را به کد تبدیل کنند مناسب نیست.
  • افرادی که به دنبال مفاهیم رابط و تجربه کاربری هستند چرا که این دوره فقط ابزار ادوبی ایکس را در بر میگیرد نه مفاهیم ui و ux را

بعد از گذراندن این دوره چه فرصت های شغلی دارید؟

ابتدا باید بدانید Adobe Xd یک ابزار برای طراحی وب است. شما با گذراندن این دوره آماده می شوید تا یک طراح وب و اپلیکیشن شوید. البته یک Adobe Xd کار، می تواند مانند یک طراح گرافیک کار نماید و تصاویری نظیر پست اینستاگرام و … را طراحی نمایید. بعد از گذراندن این دوره چناچه شما مهارت کافی در این نرم افزار را بدست آورید، رقمی در حدود 3 میلیون تومان درآمد خواهید داشت.

ادامه متن دوره ...