در راستای دوره آموزش ادیوس، مقاله آموزش نصب پلاگین در ادیوس برای کمک به شما نوشته شد.

ادیوس چیست؟ ادیوس یک نرم‌افزار ادیت ویدیو برای کاربران ویندوز است که هجده سال پیش در سپتامبر سال ۲۰۰۳ توسط شرکت ژاپنی Canopus Corpration برای اولین بار برای نصب بر نسخه ویندوزX منتشر شد. این نرم‌افزار غیر خطی با اکثریت ادیتورهای فیلم حاضر در بازار با فرمت‌های متفاوت قابلیت تنظیم و اجرا دارد. نرم‌افزار ادیوس هم‌چنین دارای قابلیت‌های ادیت سه بعدی است. این نرم‌افزار شامل ابزارهای بسیاری نظیر فیلترهای جدید ادیت آبی، جلوه‌های ویژه، تثبیت‌کننده تصویر برای عکس‌‌‌‌های ناپایدار، تسلط صدا بر افزونه‌های صوتی و… است. در این مقاله به توضیحات چگونگی کار با این نرم‌افزار و آموزش نصب پلاگین در ادیوس می‌پردازیم.

 ویژگی‌های نرم‌افزار ادیوس

نرم‌افزار ادیوس که از قدرتمندترین نرم‌افزارهای تدوین خطی می‌باشد، با ایجاد سیستم  work flow‌ پیشرفته، انجام ادیت و پردازش فرمت‌های متفاوت را بصورت هم‌زمان و با سرعت بالا ممکن می‌سازد. این نرم‌افزار با قابلیت پشیبانی از کیفیت‌های  HD,4K,3D,SDمیلیون‌ها کاربر از سراسر جهان را به خود جذب کرده‌است. از جامعه هدف این نرم‌افزار می‌توان به تولیدکنندگان ویدیوهای یوتیوبی، فیلم‌سازان، دانشگاه‌ها و مراجع آموزشی و تولید‌کنندگان محتوا اشاره کرد. رندرینگ ساده و سریع، نبود محدودیت بر خلاقیت و تقاضای کاربر از ویژگی‌های بارز این نرم‌افزار به‌شمار می‌آیند.

مزیت‌‌های ادیوس

پیش از آموزش نصب پلاگین در ادیوس بهتر است به بیان مزیت‌های ادیوس بپردازیم. نرم افزار ادیوس بدون نیاز به خرید و شارژ ماهانه تنها با یکبار پرداخت برای همیشه قابل استفاده بوده و در صورت ارائه آپدیت‌های جدید از سوی شرکت، براحتی قابل دانلود، نصب و استفاده خواهد بود.

در وبسایت رسمی ادیوس برای کاربران امکان استفاده از نسخه رایگان برای مدت سی روز تعبیه شده است که در صورت رضایت کاربر از فضای نرم‌افزار، می‌تواند تا پس از سی روز استفاده نامحدود از امکانات نرم‌افزار، اقدام به خریداری کند. کاربران می‌توانند با به اشتراک‌گذاری محتوای تولیدی خود در پادکست‌های ادیوس تجریبات و علایق خود را در معرض دید و نظر سایر کاربران قرار دهند. این نرم‌افزار پلاگ‌این‌های محبوب بسیاری هم‌چون فیلترهای صوتی،جلوه‌های ویژه برای فیلم و… را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

از ویژگی‌های بارز این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت ادیت با وضوح متفاوت تصویر
  • رابط کاربری انعطاف‌پذیر
  • رمزگشایی فرمت‌های ‌raw
  • ردیابی حرکت
  • قابلیت ویرایش چند دوربین
  • ویرایش سریع
  • ثبیت عکس

مزیت‌‌های ادیوس

پلاگین‌های نرم‌افزار ادیوس

دامنه‌ی کاربری نرم‌افزار ادیوس می‌تواند به وسیله پلاگین‌های متفاوتی که هر روزه برای پیشرفت خدمات در سایت اصلی  منتشر میشود ارتقا یابد. برای آموزش نصب پلاگین بر ادیوس بهتر است با چند مورد از پلاگین‌های معروف طراحی شده برای این ‌نرم‌افزار آشنا شد .

  • پلاگین mix and mastering
  • پلاگینgraphic equalizer برای ویرایش و تدوین موسیقی
  • پلاگین delay برای ساخت افکت انعکاس صدا
  • پلاگینparametric equalizer برای ادیت‌های پارامتریک
  • پلاگین high-pass filter برای حذف نویز از محتوا
  • پلاگین panpot & balance برای دو کاناله کردن صدا
  • پلاگینpitch shifter برای تغییر تن صدا

و ده‌ها پلاگین دیگر که برای سهولت در ادیت و تولید ویدیو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آموزش نصب پلاگین در ادیوس(EDIUS)

آموزش نصب پلاگین در ادیوس

ادیوس ۹  جدیدترین نسخه موجود در بازار است که در ادامه به چگونگی نصب و راه‌اندازی پلاگین‌های متفاوت بر نرم‌افزار و استفاده هر چه بهینه‌تر از امکانات آن می‌پردازیم:

برای بهره هر چه بیشتر از نرم‌افزار نیاز به نصب پلاگین خواهیم داشت که برای این منظور باید هنگام خرید اخرین نسخه نرم افزار اقدام به خرید اخرین پلاگین‌های منتشر شده نیز کرد و یا اگر از نسخه‌های قبل‌تر استفاده می‌کنید آپدیت‌های این نرم‌افزار را دانلود کنید؛ اما فراموش نکنید در صورت استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر برای نصب پلاگین‌های ادیوس ۹ باید اقدام به حذف پلاگین‌های قدیمی در نسخه ادیوس مورد استفاده خود کنید چراکه پلاگین‌های طراحی شده برای ادیوس ۹ از زیرساخت‌های قبلی تبعیت نمی‌کنند. پیشنهاد ما به شما دانلود جدیدترین نسخه‌های پلاگین‌ها و نصب مجدد آنهاست. در این‌صورت شما به جدیدترین نسخه سازگار با ادیوس ۹ دسترسی دارید.

دانلود جدیدترین پلاگین‌های ادیوس

برای دانلود بروزترین نسخه‌های پلاگین‌های نرم‌افزار ادیوس می‌توانید به وبسایت اصلی نرم افزار مراجعه کنید، آپدیت‌های تمامی پلاگین‌ها در این سایت آماده دانلود و نصب هستند. در سایت‌های داخلی نیز تمامی پلاگین‌های محبوب این نرم‌افزار که هر روزه مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند؛ تنها با نوشتن عنوان پلاگین همراه با شماره نسخه مورد استفاده خود براحتی می‌توانید از دانلود رایگان آنها لذت ببرید.

قدم اول در آموزش نصب پلاگین برای ادیوس

قدم اول در آموزش نصب پلاگین برای ادیوس مشابه نصب تمامی پلاگین‌های دیگر بر سایر پلتفرم‌هاست. توجه داشته باشید؛ برای استفاده از هر پلاگین یا به اصطلاح افزونه‌‌ای ابتدایی‌ترین قدم، نصب آن است. حتما به مکان نصب پلاگین توجه کنید. مکان نصب پلاگین را پیدا کنید و اگر به هر دلیل موفق نبودید از ابزار جستوجو در نوار ابزار برای یافتن  location  دقیق فایل استفاده کنید.

وارد محیط نرم‌افزار ادیوس شوید بر روی آیکون ایجاد پروژه جدید کلیک کنید، شما می‌توانید پروژه جدید تعریف و یا از پروژه‌هایی که قبلا تعریف کرده‌اید استفاده کنید.

بر روی تنظیمات کلیک کرده سپس تنظیمات سیستم را انتخاب کنید، در پنجره system setting بر روی  special effects-after effects plugin bridge کلیک کنید.

سپس بر روی گزینه add  در پنجره سمت راست کلیک کرده، پلاگینی که قصد نصب آنرا داشتید جستوجو کنید. پلاگین موردنظر را انتخاب و سپس روی ok کلیک کنید.

در انتها، پس از نصب پلاگین نرم‌افزار را ریستارت کنید تا از جایگیری پلاگین مطمئن شوید. پس از ریستارت وارد پنجره effects شده و پلاگین تازه نصب شده خود را مشاهده کنید.

نتیجه‌گیری

نرم‌افزار ادیوس که امروزه به‌عنوان یکی از پیشتازان عرصه تدوین فیلم و کلیپ در سرتاسر جهان مورد استفاده است در ایران نیز مورد استقبال علاقمندان حوزه سینما، بلاگرها و تولیدکنندگان محتوای آموزشی و … است. مزایایی چون رایگان بودن و امکان بروزرسانی مکرر، قدرت و توانایی گسترده این نرم‌افزار در پوشش و پشتیبانی از فرمت‌های گوناگون ورودی و تولید خروجی‌های متنوع و با کیفیت در کمترین زمان ممکن از بارزترین خدمات رایگان این نرم‌افزار قدرتمند ‌می‌باشد.

در این مقاله با آموزش نصب پلاگین در ادیوس با بیانی شیوا و به دور از پیچیدگی و هم‌چنین توضیحات چگونگی نصب و معرفی مشهورترین پلاگین‌های حال حاضر مورد استفاده در تدوین‌های حرفه‌ای، تلاش کردیم شرحی مختصر اما کاربردی در باب آشنایی از این غول عرصه تدوین ارائه و کمک‌حال نصب و استفاده هر چه راحت ‌تر شما از این نرم‌افزار محبوب باشیم.