در سلسله مقالات آموزش ui ux، بررسی می کنیم که چگونه می توان بعد از یادگیری ui ux یک ui ux کار با تجربه و خلاق شد.

چگونه UI UX کار با تجربه و خلاقی شویم؟

در سال ‎های اخیر افراد بسیاری علاقه‎ مند به فعالیت در حوزه طراحی UI / UX شده ‎اند. به همین خاطر،  بازار کار طراحان UI / UX بسیار فعال شده است. علاوه بر این، کسب و کارهای آنلاین اهمیت بیشتری به بهبود تجربه کاربری و طراحی ظاهری وب سایت و برنامه‎ های موبایل خود می‎دهند. همه این عوامل در کنار هم باعث شده افراد بسیاری خواهان فعالیت در این عرصه شغلی باشند. به همین منظور، ما در ادامه به این مسئله که چگونه UI UX کار شویم، می‎پردازیم. البته قبل از آن نگاه کوتاهی به طراحی UI UX و تفاوت بین طراحی UX و طراحی UI خواهیم داشت.

برای آشنایی با اصول طراحی رابط کاربری می توانید مقاله مهمترین اصول و مبانی طراحی ui با فتوشاپ که هر طراحی باید بداند را مطالعه فرمایید.

طراحی UX چیست؟

طراحی UX یا تجربه کاربری، فرآیندی است که طی آن گروه‎ های طراحی در حین تولید محصول یا ارائه خدمت تجاری سعی در بهبود تجربیات کاربر با توجه به شعارهای تجاری برند خود دارند. تجربه کاربری شامل کل فرآیند تولید من جمله برندسازی، طراحی و دیزاین، قابلیت استفاده و عملکرد است. کسانی که در حوزه طراحی UI / UX فعالیت می‎کنند، وظایفی همچون آنالیز و تحلیل نیازهای کاربر را برعهده دارند. طراحان UX خواهان ایجاد شرایطی لذت‎بخش و  دلپذیر برای کاربران خود هستند. در واقع، می‎توان گفت طراحان UX وقت زیادی را صرف تحقیق درباره رفتارهای کاربر و قابلیت استفاده از محصولات شان می‎کنند.

چگونه طراح ui ux شویم

طراحی UI چیست؟

محصولات دیجیتالی موفق به طراحی بصری کارآمد نیاز دارند. طراحی رابط کاربری به طراحی ظاهر یک اپلیکیشن و یا وب سایت مرتبط است. مواردی مانند نحوه طراحی آیکون‎ ها در دنیای دیجیتال، نحوه چیدمان آنها در صفحه و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر شامل این حوزه طراحی هستند. عناصر طراحی همچون قلم، گرافیک، رنگ آمیزی و … همگی جز عناصر طراحی UI هستند.

 

تفاوت بین طراحی UX و طراحی UI چیست؟

ممکن است برایتان سوال پیش آید چه تفاوتی بین طراحی UX و طراحی UI وجود دارد و یا چگونه UI UX کار شویم. در پاسخ به سوال اول باید گفت UI زیرشاخه ‎ای از طراحی UX است. طراحی UX به مطالعه رفتار کاربر و آزمایش قابلیت استفاده از محصول می‎پردازد. در حالی که طراحی UI به بررسی دقیق نحوه تعامل کاربر با یک محصول دیجیتال می‎پردازد. طراحان UI از ابزارهایی همچون پویانمایی، نوشتن متن و اصول طراحی بصری به منظور بهبود تجربه کاربر در حین گشت و گذار در وب سایت یا اپلیکیشن استفاده می‎کنند. همچنین، آنها سعی در بهبود تجربه کاربران دارند. این عناصر طراحی UI بخشی از موارد بهبود تجربه کاربری هستند که بخشی از مسئولیت طراحان UX هستند.

نکته
برای الهام گرفتن و ابده پردازی در نقطه شروع می توانید مقاله 14 نمونه از بهترین منابع و سایت های UI و UX برای الهام گرفتن را مطالعه فرمایید.

چگونه UI UX کار شویم؟

در پاسخ به سوال دوم باید گفت شما برای تبدیل شدن به یک طراح UX UI می‎توانید به چندین روش مختلف اقدام نمایید:

  • شما می‎توانید به صورت خود آموز بسیاری از مهارت‎ های اساسی طراحی UI / UX را بیاموزید. بسیاری از نمونه‎ های اولیه، آموزش ‎ها و مهارت‎ های مورد نیاز طراحی UI / UX می‎توانند به شما برای دستیابی به هدفتان کمک کنند.
  • در یک دوره آنلاین آموزش طراحی UI / UX شرکت کنید. شما می‎توانید با شرکت در یک دوره مقدماتی طراحی کار خود را آغاز کنید. پس از آن می‎توانید گواهینامه طراحی UI / UX سپری شده خود را کسب کنید.
  • از اصول طراحی UI / UX در کار خود استفاده کنید. در حالی که به یادگرفتن طراحی UI / UX می‎پردازید، سعی کنید از تکنیک‎ هایی که می‎ آموزید در کارتان بهره ببرید. به این ترتیب، شما از طریق جمع ‎آوری بازخورد و آنالیز آنها می‎توانید به راه حل‎ های کاربردی و جالب دسترسی پیدا کنید.

تفاوت ui ux

نکته
چناچه می خواهید یک طراح رابط کاربری شوید می توانید مقاله پنج مهارت مهم برای ui ux که هر طراحی باید بداند را مطالعه فرمایید

شرح وظایف کاری یک طراح UX / UI چیست؟

حالا ممکن است پس از دستیابی به پاسخ سوال چگونه UI UX کار شویم برایتان سوال پیش آید وظایف و مسئولیت ‎های یک طراح UI / UX چه هستند؟ به همین منظور، ما در ادامه شرح مختصری درباره وظایف کاری یک طراح UX UI ارائه می‎دهیم. از جمله این وظایف می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیازهای بیزینس و مشتری، نظرات و بازخوردهای مشتری را درک کرده و طرح ‎های کاربر محور خلق کنید.
  • به تولید نمونه‎ های اولیه و طرح‎های مدنظر کاربران و مشتریان خود بپردازید.
  • با بخش ‎های مختلف تیم خود همچون بخش تولیدی، اجرایی، ارتباطات و مهندسی ارتباط برقرار کنید.
  • با ابزارهای نمونه ساز اولیه مانند Sketch ، Invision آشنا باشید و از آنها در کار خود استفاده کنید.
  • اطلاعات بیشتری درباره مهارت‎ ها، نقش ‎ها و مسئولیت ‎های اصلی یک طراح UI / UX به دست ‌آورید.

چگونه می‎توانم بدون هیچ تجربه شغلی در زمینه طراحی UI / UX فعالیت کنم؟

شما می‎توانید مفاهیم اصلی و پایه طراحی UX UI را به صورت خودآموز بیاموزید. در ابتدا، بهتر است به مطالعه درباره طراحی UX بپردازید. برای این کار می‎توانید از کتاب‎ های مهم و معروف حوزه طراحی UX استفاده کنید. در مرحله بعد می‎توانید با شروع یک دوره مقدماتی طراحی و خلق نمونه کار آمادگی خود را برای ظهور در عرصه شغلی خود بالا ببرید. شرکت در این دوره ‎ها به شما کمک می‎کند از تجارب مربیان حرف ه‎ای استفاده کنید و مدرک معتبری هم درباره دوره ‎ها و واحدهای سپری کرده خود داشته باشید. سرانجام، پس از کسب تجارب مورد نیازتان می‎توانید بر پروژه ‎های شخصی تمرکز کرده و به عنوان یک طراح UI  UX فعالیت کاری خود را آغاز کنید.

نکته
برای اطلاع از سطح در آمد یک متخصص UI UX می توانید مقاله میزان درآمد و بازارکار متخصصان UI UX را مطالعه فرمایید

چه مدت زمان طول می‎ کشد تا به یک طراح UI UX حرف ه‎ای تبدیل شوم؟

ما به سوال چگونه UI UX کار شویم بالاتر پاسخ دادیم، حالا ممکن است کنجکاو باشید بدانید چه مقدار زمان برای یادگیری طراحی UI UX نیاز است. در پاسخ به این سوال باید گفت شما به زمان زیادی برای یادگیری UX UI نیاز ندارید. شما می‎توانید با سپری کردن دوره ‎های دو تا چهار ساله، بدون کسب مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، به عنوان یک طراح UI  UX فعالیت خود را آغاز کنید.

تنوع دنیای UI UX کارها

جمع‎ بندی چگونه UI UX کار با تجربه و خلاقی  شویم؟

در آخر امیدواریم پاسخ سوال خود درباره اینکه چگونه UI UX کار با تجربه و خلاقی بشوید را در این مقاله به دست آورده باشید. حتما از نکات ذکر شده فوق همچون شرکت در دوره‎ های طراحی UI UX کاربردی و اصولی استفاده کنید. به این ترتیب، در سریع‎ترین زمان ممکن می‎توانید به کاربردی‎ترین نکات دست پیدا کنید و از آنها در حرفه و شغل خود به عنوان یک طراح  خلاق و با تجربه UI UX بهر‎ه‎ مند شوید.