بطور کلی، طراحی رابط کاربری (UI) به ایجاد یک رابط برای کاربران وب‌سایت یا اپلیکیشن کمک می‌کند تا با آن ارتباط برقرار کنند. در mockplus نیز به این موضوع اشاره شده است. طراحی UI بخش بسیار حیاتی از فرآیند طراحی رابط کاربری است که طراحان باید هنگام استفاده از فتوشاپ به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. اصول و قواعد خاص خود را دارد و اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند اعتماد مشتریان وفادار به برند تجاری را به خطر بیاندازد. با ما همراه باشید تا درباره طراحی ui با فتوشاپ بیشتر صحبت کنیم. در سلسله مقالات آموزش ui ux، با بررسی 10 اصل طراحی ui به این موضوع خواهیم پرداخت که یک ui ux کار چگونه با فتوشاپ می تواند اقدام به طراحی نماید.

چناچه شما در ابتدای مسیر آموزش طراحی رابط کاربری هستید به شما پیشنهاد مطالعه مقاله چگونه ui ux کار با تجربه و خلاقی شویم؟ را می دهیم

اصول طراحی رابط کاربری چیست؟

در ادامه با بررسی 10 مورد از اصول طراحی رابط کاربری (ui ) با فتوشاپ همراه ما باشید:

اصل اول طراحی ui با فتوشاپ، وضوح (Clarity)

در طول طراحی یک رابط کاربری کارآمد و ساده در با فتوشاپ، اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید وضوح است. در وب‌سایتی که طراحی آن از وضوح خوبی برخوردار است، کاربر در یک نگاه عناصر ثابت و تعاملی را تشخیص داده و اتفاقات بعدی را پیش‌بینی می‌کند. در ضمن، اطمینان می‌دهد که اطلاعات به طور دقیق به کاربر منتقل می‌شوند و از اشتباه کاربر جلوگیری می‌کند. در یک کلام، وضوح اساسی‌ترین اصل طراحی است که امکان تجربه کاربری بی‌نقص را فراهم می‌کند.

طراحی ui با فتوشاپ

اصل دوم، طراحی کاربر محور (User-centered design)

منظور از طراحی کاربر محور، ایجاد محصولاتی است که کاربر دوست داشته باشد. چرا؟ چون این کاربر است که با محصول شما تعامل خواهد داشت و شما به عنوان یک طراح باید مخاطب هدف خود را بشناسید. قبل از شروع طراحی ui با فتوشاپ، ابتدا تحقیقات جامعی در مورد نیازها، خواسته‌ها و رفتارهای کاربر انجام دهید تا نتیجه نهایی دقیقاً مطابق ایده آل‌های مخاطب باشد.

اصل سوم، حواستان به سادگی طراحی رابط کاربری باشد

طراحی‌های شلوغ و درهم شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما اگر کاربر نتواند به راحتی هرچه می‌خواهد را بیابد و مجبور باشد به دنبال یک گزینه کوچک (مثل گزینه ورود به سایت) چندین بار صفحه را از ابتدا تا انتها بگردد، دیگر پای خود را به آن وب‌سایت یا اپلیکیشن نمی‌گذارد. بنابراین در طول طراحی رابط کاربری، حواستان به تفاوت عادات و توانایی‌های کاربران مختلف باشد. سادگی بهترین راه ممکن برای جذب کاربران با میزان توانایی‌های مختلف است. این نکته را به خاطر بسپارید.

اصل چهارم، ثبات و یکپارچگی، چهارمین اصل طراحی ui با فتوشاپ

طراحی سازگار در ذهن کاربر تأثیر خوبی از خود به جا می‌گذارد. ناوبری سایت یکپارچه، کاربر را راهنمایی می‌کند تا در سریع‌ترین حالت ممکن اطلاعاتی که به دنبال آن آمده را بیابد و عملکرد یکپارچه ویژگی‌های محصولات را فوراً در اختیار کاربر قرار می‌دهد. طبیعتاً از آن طرف ماجرا عدم ثبات و یکپارچگی کاربر را گمراه می‌کند و تجربه کاربری بدی برای او رقم می‌زند. پس به هنگام طراحی ثبات و یکپارچگی را فراموش نکنید.

اصل پنجم، توجه به سلسله مراتب اهمیت در مراحل طراحی ui با فتوشاپ

سلسله مراتب بصری یکی دیگر از اصول اساسی طراحی رابط کاربری مخصوصاً برای صفحات وب است. اگر همه مطالب و عناصر در سرتاسر صفحه از میزان اهمیت یکسانی برخوردار باشند، چنین رابط کاربری نه تنها جذاب به نظر نمی‌رسد، بلکه بی‌نظم و درهم است. فراموش نکنید که در طول طراحی به عناصر موجود در صفحه درجات اهمیت متفاوت بدهید.

  • به اطلاعات اصلی وزن بصری بیشتری بدهید.
  • عناصر ثانویه همیشه باید در اولویت دوم باشند. نه بولدتر و مهم‌تر از اطلاعات اصلی و نه بی‌اهمیت‌تر از عناصر رده سوم.
  • عناصری که در رده سوم قرار می‌گیرند، به توجه چندان زیادی نیاز ندارند.

نمونه طراحی ui با فتوشاپ

نکته
چناچه می خواهید یک طراح رابط کاربری شوید می توانید مقاله پنج مهارت مهم برای ui ux که هر طراحی باید بداند را مطالعه فرمایید

اصل ششم، طراحی ui با فتوشاپ، خوانایی

خوانایی مطالب بسیار حیاتی است. اگر محتوای صفحه واضح و قابل هضم نباشد، کاربران حتی زحمت خواندن آن را به خود نخواهند داد. بنابراین در طول طراحی رابط کاربری با فتوشاپ، همیشه خوانایی مطالب را در وهله اول قرار دهید و به دنبال سبک‌هایی برای UI باشید که در پایان کار مخاطب نتواند از نتیجه طراحی چشم بردارد.

عوامل بسیاری بر خوانایی رابط کاربری تأثیر می‌گذارند، از جمله رنگ پس زمینه، سلسله مراتب، فضای سفید، زمینه، تایپوگرافی و… . اما انتخاب فونت به جرئت مهم‌ترین این موارد است. یک طراح باید به‌قدری ماهر باشد که بداند برای طراحی با یک هدف خاص از چه فونتی استفاده کند.

اصل هفتم، از اهمیت رنگ‌ها غافل نشوید

رنگ یک صفحه می‌تواند با کاربر حرف بزند و صدایش اگر بلندتر از دیگر عناصر طراحی نباشد، کوتاه‌تر هم نیست. در طراحی رابط کاربری از ترکیب رنگ‌های عاقلانه استفاده کنید. به عنوان یک طراح از شما انتظار می‌رود به هنگام طراحی ui با فتوشاپ، رنگ‌هایی انتخاب کنید که بازتاب هویت یک برند تجاری باشند و کاربران را مشتاق به خرید از آن برند کنند.

نکته
برای الهام گرفتن و ابده پردازی در نقطه شروع می توانید مقاله نمونه بهترین منابع و سایت ها UI برای ایده و الهام گرفتن از آن ها را مطالعه فرمایید.

اصل هشتم، انعطاف‌پذیری، اصل هشتم طراحی ui با فتوشاپ

طرحی بزنید که در همه شرایط خوب به نظر برسد. به روش‌های طراحی سنتی که بیشتر رسپانسیو (واکنش گرا) هستند و عناصر کمتری را در گوشه و کنار صفحه انباشته می‌کنند، اعتماد کنید. به عنوان یک طراح باید به تمام موقعیت‌های احتمالی محتوا و همه انواع دستگاه‌ها و رزولوشن‌ها فکر کرده باشید.

نمونه طراحی ui گوشی با فتوشاپ

اصل نهم طراحی رابط گرافیکی، امکان ثبت بازخورد

یکی از ساده‌ترین راه‌های برقراری ارتباط با کاربر، ارائه بازخورد به موقع و مرتبط با محتوا است. از تجربه و مهارت خود استفاده کرده و امکان بازخوردهای دیداری و شنیداری را به طراحی اضافه کنید. بازخورد صوتی برای مواقعی که باید مشکلی به کاربر اطلاع رسانی شود، گزینه جالبی است. البته فراموش نکنید که امکان غیرفعال سازی بازخورد صوتی را به کاربران بدهید.

اصل دهم، کاربر را بی‌جواب نگذارید

هر بار که کاربر عملیاتی در صفحه انجام می‌دهد، رابط کاربری باید متناسب با آن عملیات به کاربر پاسخ دهد. هرگز کاربر را برای مدت طولانی منتظر جواب نگذارید؛ این یکی از مهمترین اصول طراحی است. انتظار باعث یاس و ناامیدی فرد می‌شود. به عنوان یک طراح زیرک، مدت زمانی که کاربر باید منتظر نتیجه بماند را به او اطلاع دهید و ترجیحاً با یک شمارش معکوس او را سرگرم کنید.

نکته
برای اطلاع از سطح در آمد یک متخصص UI UX می توانید مقاله میزان درآمد و بازارکار متخصصان UI UX را مطالعه فرمایید

کلام آخر

پس از همه مواردی که به عنوان اصول و مبانی طراحی UI با فتوشاپ در این مقاله ذکر شد، به این نتیجه می‌رسیم که یک طراحی UI زمانی موفقیت‌آمیز است که کاربر مشتاق به استفاده از آن باشند. در این مقاله مهم‌ترین اصولی که باید به عنوان یک طراح وب حین طراحی رابط کاربری آویزه گوش خود کنید تا کاربرپسند شود را بررسی کردیم. اگر شما هم اصل دیگری می‌شناسید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.