قراره تو این دوره چی یاد بگیرم؟

  • آشنایی با selector ها در JQuery
  • Variable Deceleration in JS
  • آشنایی با متدهای set & get
  • آشنایی با متدهای Add & Remove
  • و ...

سرفصل های دوره

۷ فصل
۲۱ جلسه
۱۷ ساعت
۱

فصل صفر : مقدمه

۲ قسمت
۰۱:۴۵:۳۴
1

مقدمه، بررسی JQuery و ترسیم یک نقشه ی راه به سمت حرفه ای شدن

رایگان
۰۱:۲۹:۰۱
2

نصب و آشنایی با محیط VS Code

رایگان
۱۶:۳۳
۲

فصل اول : JQuery Selectors

۳ قسمت
۰۱:۵۶:۵۰
۳

فصل دوم : گذری بر JS (مروری بر مباحث مورد نیاز از زبان javascript)

۷ قسمت
۰۵:۱۸:۲۸
۴

فصل سوم : JQuery Event Methods

۲ قسمت
۰۱:۳۹:۴۱
۵

فصل چهارم : JQuery HTML & CSS Methods

۳ قسمت
۰۲:۱۷:۳۶
۶

فصل پنجم : JQuery Effects

۲ قسمت
۰۲:۱۲:۲۳
۷

فصل ششم : JQuery Traversing

۲ قسمت
۰۱:۴۵:۱۶

اصلا چرا طراحی سایت با JQuery ؟

برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید بدانیم JQuery چیست؛ JQuery یکی از کتابخانه های محبوب زبان بزرگ Javascript است که سالهاست در دنیای توسعه وب فرانت (سمت کاربر) یکه تازی میکند و طبق آماری که سایت medium در سال 2019 منتشر کرد در توسعه ی بالغ بر 95 درصد وب سایت های توسعه داده شده تا آن تاریخ از Javascript استفاده شده بود و ساده انگاریست اگر بخواهیم بگوییم که این آمار تا به امروز دچار کاهش شده است.

اما حال به پرسش اصلی برگردیم”چرا JQuery؟

اولا چون کدهای Javascript را ساده و کوتاه میکند و سرعت شما را در توسعه و کدنویسی به طرز چشمگیری بالا میبرد اجازه دهید مثالی را باهم بررسی کنیم

var post = document.getElementById("Block")
var post = $("#Block")

دو قطعه کد بالا هر دو المانی از صفحه با id به نام Block را در متغیری به نام post ذخیره میکنند، اما از شما میخواهم بدون توجه به این که کدها چه کاری را انجام داده اند یا اصلا این کار به چه منظور انجام می شود به هر خط از کد توجه کنید کدام کوتاه تر است ؟ کدام راحت تر در ذهن می ماند؟ احتمالا پاسخ شما هم به هر دو پرسش دومی است، حال مقصود از این مثال چه بود؟ همانطور که در بالا شرح داده شد هردوی این کدها یک کار را انجام میدهند اما اولی به زبان javascript  و دومی با استفاده از کتابخانه ی JQuery است. خب حال شما بگویید وقتی راهی کوتاهتر و ساده تر برای انجام کاری وجود دارد آیا باز هم ترجیح میدهید به سراغ راه طولانی تر بروید؟

دوما یادگیری JQuery ساده و راحت است (البته از ما نشنیده بگیرید 😉 اما اگر برای ورود به بازار کار عجله دارید میتوانید پس از HTML و CSS آموزش جی کوئری را شروع کنید و پس از آن فعالیت خود را به عنوان یک توسعه دهنده سمت کاربر در بازار کار آغاز کنید) یعنی صرفا اینطور نیست که برای یادگیری JQuery نیاز به تسلط به Javascript داشته باشید هرچند یک آشنایی اولیه بسیار میتواند مفید باشد.

یک توصیه ی دوستانه : برای یادگیری زبان های حوزه ی فرانت میتوانید به ترتیب زیر عمل کنید

در ابتدا به آموختن HTML و CSS بپردازید و پس از آن یادگیری javascript  را آغاز کنید، وقتی به تسلط نسبی در مباحث اولیه ی javascript رسیدید و با فضای زبان کمی آشنا شدید کم کم به طور موازی یادگیری و آموزش jquery را نیز آغاز کنید این کار به شما هم در یادگیری و درک عمیق تر مباحث کمک میکند هم یک دید مقایسه ای و کل نگرانه به شما میدهد همچنین روند یادگیریتان را نیز سرعت میبخشد و شما با صرف زمان کمتری به تسلط بالایی خواهید رسید.

یک استراتژی اشتباه در رابطه با یادگیری زبان های برنامه نویسی وب – سمت کاربر این است که افراد تصور میکنند باید در ابتدا به زبان javascript تسلط کامل پیدا کنند و سپس به سراغ یادگیری فریمورک ها و کتابخانه هایش بروند اما به خاطر داشته باشید که آموختن javascript را پایانی نیست! یعنی این یک تفکر غلط است که بنشینیم به انتظار روزی که بگوییم حال پروسه ی آموختن javascript برای ما به پایان رسیده و از امروز میتوانم آموزش دوره ی جدیدی را آغاز کنم (دوستان آن روز هرگز نمیرسد چون همانطور که خدمتتان عرض کردم js را پایانی نیست) پس بهترین روش برای پیش برد روند یادگیری استفاده از همین تکنیک آموختن به طور موازی است.

و در انتها نیز به عنوان یکی از بزرگترین حسن های این کتابخانه می توان به پشتیبانی از Ajax به عنوان یکی از تکنولوژی هایی که انقلابی در حوزه ی طراحی و برنامه نویسی وب محسوب می شود اشاره کرد، البته مجموعه پلاگین های غنی و سازگاری بالای آن با  CSS و همچنین پشتیبانی آن از افکت ها و انیمیشن های آماده را نیز نباید از قلم انداخت.

لازم به ذکر است که JQuery یکی از کتابخانه ی بسیار محبوب و معروف javascript است و شاید بتوان گفت پر طرفدارترین کتابخانه ی این زبان در سراسرجهان به حساب می آید و این یک فاکتور بسیار مهم برای انتخاب یک کتابخانه است چون اگر با ارور یا ابهامی مواجه شوید با توجه به این که جامعه ی آماری برنامه نویسانی که از این کتابخانه استفاده میکنند بسیار بالاست احتمال بیشتری وجود دارد که ارور یا ابهامتان را در یکی از سایت ها مثل  stack overflow پیدا کنید یا افراد بیشتری برای کمک به شما وجود دارند و اگر با فریمورک های کم طرفدارتر از قبل کار کرده باشید قطعا میدانید جامعه ی آماری بالا برای یک زبان یا کتابخانه موردی بسیار حیاتی و مهم است.

از نکات مهم برنامه نویسی سمت کاربر سازگاری ابزار و کتابخانه ها با مرورگرهاست، حال این که توسعه دهندگان این کتابخانه توجه بسیار زیادی به این مورد داشته اند و دارند و همواره این کتابخانه یکی از بهترین نمونه های سازگار با مرورگرها بوده و با تقریبا تمام مرورگرهای مطرح جهان سازگار است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید بسیاری از غول های جهان تکنولوژی مانند Google, Microsoft, IBM, Netflix نیز در بستر وب از Jquery استفاده کرده اند.

سرفصل های دوره آموزش جی کوئری:

سرفصل های دوره آموزش jquery عبارتند از:

  • بررسی JQuery و ترسیم یک نقشه ی راه به سمت حرفه ای شدن
  •  آشنایی با selector ها در JQuery
  • JS popup boxes
  • Variable Deceleration in JS
  •  JS Data Types
  • توابع
  • JQuery Event Methods
  • آشنایی با متدهای set & get
  • آشنایی با متدهای Add & Remove
  • آشنایی با متدهای class
  •  Effect Methods
  • آشنایی با متدهای پیمایشی والد فرزندی
  •  آشنایی با متدهای هم نیایی

بازارکار دوره طراحی سایت با JQuery :

اهمیت وب و فضای اینترنت در جهان امروز بر کسی پوشیده نیست و شاید بتوان گفت وسعت بازار کار مرتبط با طراحی و توسعه ی سایت به اندازه ی تمام کسب و کار های مدرن و سنتی است، از مشاغل شکل گرفته بر بستر شبکه های مجازی گرفته تا فروشگاه ها، شرکت ها، اشخاص حقیقی و … همه و همه در جهان امروز محتاج بستر وب هستند و در واقع از حیث جامعه ی آماری مشتریان یک جهان پیش روی شماست، اما اگر بخواهیم در رابطه با سختی کار و ارقام درآمدی صحبت کنیم من به طرح یک سوال بسنده میکنم جایی راحت تر از اتاقتان و رئیسی بهتر از خودتان(برای خودتان) با در آمدی همپای برنامه نویسی سراغ دارید؟

و این فقط یک مثال از ساده ترین حالت ممکن است یعنی حالتی که شما جذب شرکت های معتبر، استارتاپ ها، کارخانه ها و… نشوید و صرفا به کار فریلنسری بسنده کنید.

دوره آموزش jquery برای چه افرادی مناسب است؟

علاقمندان به برنامه نویسی و توسعه وب در سمت کاربر

علاقمندان به برنامه نویسی و توسعه وب در سمت سرور