تعریف طراحی تجربه کاربری

می‌خواهم برایتان یک داستان بگویم: در زمانه فعلی که هزینه بلیت‌های کنسرت سرسام‌آور است، و مردم می‌توانند یک سی دی از یک خواننده تهیه کنند، یک سی دی که بارها در استیو ضبط ‌شده، ایرادات آن برطرف شده بسیار باکیفیت است و نهایتاً ۱۵٫۰۰۰ تومان هزینه دارد؛ چرا برای خرید بلیت کنسرت هزینه می‌کنند، بااینکه می‌دانند ممکنه صدای خواننده کوک نباشد، ممکنه شعر را فراموش کند، ممکن کلی اتفاقات مختلف بد حین اجرا رخ دهد؟

پاسخ ساده است. تجربه! مردم از تجربه کردن لذت می‌برند. سال‌هاست که استارتاپ ها متوجه شده‌اند که نباید بر سر قیمت و کیفیت و… با رقیبانشان رقابت کنند. ارائه خدمات خوب، طراحی یک تجربه حول سرویس و محصول بسیار درفروش و وفاداری مشتری تأثیرگذار است.

ما در نسخه دوم دوره طراحی تجربه و رابط کاربری در ادامه مباحث نسخه اول قصد داریم با عمق بیشتری افکار و احساسات مردم ایران را بررسی کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم محصولاتی خلق کنیم که استفاده از آن‌ها برای مردم عادت شود.

حتماً توجه کرده‌اید که در دنیا مشکل خاصی وجود ندارد که حل‌نشده باشد! البته منظورم مشکلاتی است که اپلیکیشن ها و نرم‌افزارها حل می‌کنند. پس بااین‌وجود چرا هرروز صدها استارتاپ جدید متولد می‌شوند؟

این قسمت از ماجرا ارتباط مستقیمی به ما ندارد، چیزی که مهم است این است که، مردم می‌توانند انتخاب کنند که از محصولات استفاده نکنند!مثلاً اینستاگرام، در مرحله اول چه نیازی را از مردم برطرف می‌کند؟ چه دردی را دوا می‌کند؟ هیچی!

اما استفاده از آن عادت روزانه مردم است. این فرآیند یعنی عادت سازی مهارت شماست… شاید جالب باشد بدانید که هر بار که مردم در اکسپلورر اینستاگرام صفحه را رفرش می‌کنند حس می‌کنند در حال کشیدن دسته بازی‌های بلک جک در قمارخانه هستند! حس همان حس است. این جادوی گیمیفیکیشن ( ویکی پدیا ) است!

طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری، طراحی رفتار، گیمیفیکیشن و کلی عنوان و اصطلاح دیگه که شاید روزانه بارها آن را شنیده باشید. در این دوره با عمق بسیار زیادی وارد این مباحث خواهیم شد.

از مبانی سواد بصری را برسی خواهیم کرد تا مهارت‌هایی که برای دادن مشاوره به کسب‌وکارها به آن نیاز داریم.اگر با طراحی تجربه کاربری آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنم به نسخه اول دوره سری بزنید.

ما این دوره آموزشی را ویژه طراحان تجربه کاربری، طراحان رفتار، گرافیست‌ها، طراحی کرده‌ایم. اما این دوره را به  مدیران محصول، مدیران پروژه‌های نرم‌افزاری، فاندر های استارتاپی نیز توصیه می‌کنیم.

خب بیایید سرفصل‌ها را باهم بررسی کنیم و ببینیم در نسخه دوم دوره چه خبره!

جلسه صفرم دوره: آن چیزی که باید راجع به نسخه دوم بدانیم…

  • در نسخه دوم چه خبره؟
  • دانشگاه طراحی تجربه کاربری! این‌همه اتفاق خوب؟!
  • مطالعه بخش اول : ظرف سُس
  • مبادی سواد بصری: جلسه اول: دیدن!
  • ارزش‌آفرینی : جلسه اول: فرصت‌ها
  • مشاور شو: اولین پُرسش: طراحی پیام تبلیغاتی
  • مطالعه موردی سینما
  • تمرین در خانه!

جلسه اول: یک شروع پرقدرت!

  • تجربه مشتری: کاربرد!
  • مبادی سواد بصری: خصوصیات و محتوای سواد بصری – بخش اول
  • مبادی سواد بصری: خصوصیات و محتوای سواد بصری – بخش دوم
  • ارزش‌آفرینی: کارآفرین‌ها چگونه فکر می‌کنند؟ بخش اول
  • محصول ایرانی، کلاس جهانی – بخش اول
  • مشاور شو: یک سؤال کلیدی!
  • مطالعه موردی: تأثیر صدا
  • تمرین در خانه
  • معرفی مکمل‌ها

جلسه دوم: خودمان را گرم‌کنیم!

  • تجربه مشتری: طراحی حسی – بخش اول
  • تجربه مشتری: طراحی حسی – بخش دوم
  • مبادی سواد بصری : ترکیب‌بندی
  • ارزش‌آفرینی: مدیریت کسب‌وکار
  • ارزش‌آفرینی: بوم ناب
  • محصول ایرانی، کلاس جهانی – بخش دوم
  • تحلیل کن: سه پیام خطا در اپلیکیشن ها
  • مطالعه موردی
  • معرفی مکمل‌ها
  • ابزار طراحی بوم

جلسه سوم: شروع می‌کنیم

  • تجربه مشتری، کوه یخ
  • تجربه مشتری، دیزاین
  • مبادی سواد بصری: تجزیه‌وتحلیل پیام‌های بصری – بخش اول
  • مبادی سواد بصری: تجزیه‌وتحلیل پیام‌های بصری – بخش دوم
  • ارزش‌آفرینی: مدیریت محصول – بخش اول
  • ارزش‌آفرینی: مدیریت محصول – بخش دوم
  • خطاهای شناختی – بخش اول
  • تحلیل کن: حس پس از مصرف
  • مطالعه موردی
  • راهنمای تولید ناب

جلسه چهارم: محصول ایرانی، کلاس جهانی

  • راهنمای خلق محصول ناب – بخش اول – تفاوتی که دیده نمی‌شود
  • راهنمای خلق محصول ناب – بخش دوم – سفر به مرکز زمین
  • راهنمای خلق محصول ناب – بخش سوم – ساختن قلعه خودتان
  • مبادی سواد بصری: کنتراست
  • ارزش‌آفرینی: تحقیقات کاربر و مدل‌سازی – بخش اول
  • ارزش‌آفرینی: تحقیقات کاربر و مدل‌سازی – بخش دوم
  • اقتصاد رفتاری مقدماتی – بخش اول
  • اقتصاد رفتاری مقدماتی – بخش دوم
  • خطاهای شناختی – بخش دوم
  • مطالعه موردی
  • مشاور شو
  • تمرین و پرسش‌های متداول

جلسه پنجم : طراحی احساسی محصولات

  • تجربه مشتری، غریزه
  • تجربه مشتری، درس‌هایی که پای کلاس دونالد نورمن یاد گرفتم
  • تجربه مشتری، مطالعه موردی
  • مبادی سواد بصری، بخش پایانی
  • طراحی سرویس – بخش اول
  • طراحی سرویس – بخش دوم
  • طراحی سرویس – بخش سوم

جلسه ششم: شروع عملیات!

  • روانشناسی تخصصی طراحی محصول
  • محصول بد، محصول خوب!
  • مدیریت محصول
  • کار با ابزارهای مدیریت پروژه
  • تحقیقات کاربر و مدل‌سازی – بخش اول
  • تحقیقات کاربر و مدل‌سازی – بخش دوم
  • تحقیقات کاربر و مدل‌سازی – بخش سوم
  • مطالعه موردی
  • مشاور شو: برسی کیس لاغری

جلسه هفتم: طراحی رفتار

  • خطاهای شناختی – بخش اول
  • خطاهای شناختی – بخش دوم
  • خطاهای شناختی – بخش سوم
  • معماری انتخاب
  • نقشه‌نگاری تجربه مشتری
  • فراهم کردن مقدمات محصول اول
  • جلسه لایو پرسش و پاسخ پیرامون شروع طراحی محصول

جلسه هشتم: طراحی رابط کاربری

  • مروری بر دانش سواد بصری
  • اسکچینگ
  • وایرفریمینگ
  • معماری اطلاعات
  • ابزارهای طراحی با دست
  • اصول گرافیک – بخش اول
  • اصول گرافیک – بخش دوم
  • پروژه عملی

جلسه نهم: ابزارهای

تعریف طراحی تجربه کاربری

  • مبانی طراحی نمونه اولیه
  • آزمایش ایده
  • سه مثال حرفه‌ای مرتبط با تمرین در ادوبی ایکس دی – بخش اول
  • سه مثال حرفه‌ای مرتبط با تمرین در ادوبی ایکس دی – بخش سوم
  • سه مثال حرفه‌ای مرتبط با تمرین در ادوبی ایکس دی – بخش چهارم
  • کار با پرینسیپل
  • Justmind prototype – بخش اول
  • آزمایش کنید – بخش اول

جلسه دهم: جزئیات

  • تحلیل نمونه‌های موردی ایرانی – بخش اول
  • تحلیل نمونه‌های موردی ایرانی – بخش دوم
  • تحلیل نمونه‌های موردی ایرانی – بخش سوم
  • شروع پروژه سوم: مشاور خوبی باشید.

جلسه یازدهم: گیمیفیکیشن

  • از آشنایی تا طراحی
  • استفاده از گیمیفیکیشن در محصول
  • طبقه‌بندی رویکردها
  • شناخت ابزارها
  • چالش‌های پیاده‌سازی در ایران

جلسه دوازدهم: شناخت کاربر، کاربر پژوهی پیشرفته

  • تحلیل و برسی بازار هدف
  • آزمایش ایده
  • تجربه نگاری
  • مطالعه موردی
  • مدیریت هیجانات
  • تحلیل رفتار
  • مبانی اقتصاد رفتاری

جلسه سیزدهم: آزمایشگاه محصول

  • برسی و تحلیل انواع تست‌هایی که می‌توانید در حالات مختلف بر روی محصولات نرم‌افزاری انجام دهیم.

جلسه چهاردهم: یک جلسه مرموز و جذاب که درآمد شمارا افزایش می‌دهد!