سرفصل های دوره

۱ فصل
۲۲ جلسه
۶ ساعت
۱

لیست ویدئوهای دوره

۲۲ قسمت
۰۵:۵۹:۵۴
1

دمو

رایگان
۰۷:۰۱
2

بخش یک-قسمت اول-مقدمه و آشنایی با Neo4j

رایگان
۳۶:۱۷
3

بخش یک-قسمت دوم-نصب نرم افزار

رایگان
۱۵:۳۱
4

بخش یک-قسمت سوم-ایجاد نود

۱۷:۳۶
5

بخش یک-قسمت چهارم-ایجاد روابط بین نودها

۳۰:۵۰
6

بخش دو-قسمت اول-دستورات Merge

۱۸:۱۶
7

بخش دو-قسمت دوم-اضافه کردن ویژگی ها به نود

۱۴:۲۱
8

بخش دو-قسمت سوم-حذف Node و Relationships

۱۴:۲۲
9

بخش دو-قسمت چهارم-حذف labelیک نود و ویژگی های آن

۰۹:۰۵
10

بخش سه-قسمت اول-بازیابی نود ها

۱۱:۳۷
11

بخش سه-قسمت دوم-فیلتر کردن نتایج جستجو

۱۶:۲۰
12

بخش سه-قسمت سوم-تابع Count

۰۸:۵۶
13

بخش چهار-قسمت اول-Returnدستور

۱۴:۱۴
14

بخش چهار-قسمت دوم-مرتب سازی نتایج

۰۶:۰۸
15

بخش چهار-قسمت سوم-ایجاد محدودیت تعداد نتایج

۱۰:۳۳
16

بخش چهار-قسمت چهارم-Skipدستور

۰۵:۴۱
17

بخش چهار-قسمت پنجم-Withدستور

۱۵:۰۹
18

بخش چهار-قسمت ششم-Unwindدستور

۱۷:۰۱
19

بخش پنج-انواع توابع در Neo4j

۴۰:۰۴
20

بخش شش-قسمت اول-نحوه ی پشتیبان گیری و بازگرداندن دیتابیس

۱۹:۰۹
21

بخش شش-قسمت دوم-ایجاد و حذف Index

۲۲:۵۱
22

بخش ششم-قسمت سوم-ایجاد و حذف محدودیت های منحصر به فرد

۰۸:۵۲
23

فایل های جانبی

آموزش پایگاه داده Neo4j
آموزش پایگاه داده Neo4j

در دنیای امروز که تقریباً سهم زیادی از کارهای روزانه ی افراد مثل بازی‌ها و سرگرمی‌ها در شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش در سایت‌های مختلف انجام کارهای روزانه و … در اینترنت و به طور خاص در اپلیکیشن‌های تحت وب صورت می‌گیرد و در پی آن با گسترس ارتباط میان کاربران نیاز به پایگاه داده‌هایی که توان ذخیره و پردازش داده‌های بزرگ و خواندن و نوشتن آن‌ها را داشته باشند بیش از پیش حس می‌شود. از این رو ذخیره‌ی چنین داده‌هایی همراه با ارتباط بین آن‌ها در پایگاه داده‌های سنتی با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

در صورت استقاده از این روش ناچاریم از تعداد زیادی جدول برای نگهداری داده‌ها و تعداد زیادی دستور join برای بازیابی روابط بین جداول استفاده کنیم که با چنین رویکردی قطعاً کارایی پایگاه داده ی خود را از به کمترین حالت ممکن رسانده ایم. اکنون می‌خواهیم درباره آموزش پایگاه داده Neo4j که یکی از انواع دیتابیس‌های مبتنی برگراف است، صحبت کنیم تا شما عزیزان بتوانید از این آموزش جامع در جهت هرچه بالاتر رفتن کارایی بهره ببرید.

مدل بانک اطلاعاتی Neo4j

با تمامی چالش‌هایی که در مسیر ذخیره و پردازش داده‌های بزرگ و خواندن و نوشتن آن‌ها وجود دارد، استفاده از یک مدل بانک اطلاعاتی غیررابطه‌ای که با کم کردن حجم کد نویسی و پیچیدگی‌های ذخیره‌ی داده‌ها بتواند داده‌ها و روابط بین آن‌ها را به صورت ساده و قابل فهم برای همه نشان دهد پیشنهاد می‌شود. دیتابیس Neo4j یکی از پایگاه داده‌هایی است که به صورت open-source یا متن باز از مدل بانک‌های اطلاعاتی No SQL به شمار می‌آید.

از این نوع پایگاه داده برای ارتباط بین داده‌ها و همچنین ذخیره آن‌ها از نوع گراف استفاده می‌شود. استفاده از آن به این صورت است که دیتاها را به شکل گراف و در قالب تعدادی گره و رابطه بین آن‌ها ذخیره می‌شود. دیتابیس Neo4j قابل اجرا در سیستم عامل‌های مک، ویندوز و همچنین لینوکس می‌باشد و کارایی، عملکرد، مقیاس‌پذیری و سرعت بسیار خوبی را مطابق با ACID ارائه می‌کند. این نوع پایگاه داده برخلاف دیگر پایگاه داده‌ها همانند MySQL ،SQL Server و Oracle به پیاده سازی اتصال‌های پیچیده و سنگین نیاز ندارد و تنها از طریق گراف می‌توانید مدل‌های کوئری را پیاده سازی کنید.

پایگاه داده NoSql به چه نوع پایگاه‌داده‌هایی گفته می‌شود؟

این نوع پایگاه داده‌ها به گونه‌ای هستند که به صورت متفاوتی ارتباط و ذخیره داده‌ها را انجام می‌دهند. استفاده از این شیوه، کاربرد بسیاری در کلان داده ها دارند و تاکنون پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است. ساده بودن نسبت به دیتابیس‌های رابطه‌ای، مقیاس پذیری افقی با کنترل بهتر و ساده‌تر از مزایای این نوع دیتابیس است. با استفاده از گراف ها دیگر نیازی به ترسیم جدول ها در Neo4j نمی‌باشد. زیرا دیگر نیازی به نوشتن کدهای طولانی و پیچیده نیست و می توان با کمی کدنویسی، سیستمی بسیار انعطاف پذیر و Agile برای ذخیره کردن داده‌های مختلف و Rlation ها داشته باشیم.

همچنین اکثر افرادی که تخصص کمتری نسبت به متخصصان این حوزه دارند، می‌توانند تنها با داشتن یک دید کلی نسبت به دیتاها و ارتباطات آن‌ها، به راحتی مفهوم پروژه‌ها را درک و تحلیل کنند. اگر به این نوع از دیتابیس‌ها علاقمند هستید و می‌خواهید نحوه کار با آن را فرا بگیرید، آموزش پایگاه داده Neo4j دقیقا همان چیزی است که احتیاج دارید.

در این دوره آموزشی پس از تعریف دیتابیس‌های NoSQL و انواع آن، به آموزش دیتابیس Neo4j می‌پردازیم که محبوبترین دیتابیس از نوع دیتابیس‌های مبتنی بر گراف است. این دیتابیس Open Source بوده و شما می‌توانید بدون نگرانی از بابت خرید لایسنس روی هر پلتفرمی که مدنظر دارید آن را راه اندازی کنید. نحوه ی نصب و راه اندازی این بانک اطلاعاتی را با هم دنبال می‌کنیم و سپس کار با زبان CQL را برای نوشتن کوئری های مورد نیاز آغاز می‌کنیم. در پایان دوره شما می‌توانید به عنوان یک متخصص داده یا مهندس داده‌ای که مسلط به مدیریت پایگاه داده‌های گرافی است مشغول به کار شوید.

آموزش پایگاه داده Neo4j برای چه کسانی مناسب می‌باشد؟

Neo4j امروزه توسط هزاران شرکت و سازمان تقریباً در همه صنایع از جمله خدمات مالی، دولتی، انرژی، فناوری، خرده فروشی و تولید و …  مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در مواردی دیده شده شرکت‌ها به محض مواجهه با داده‌ها و روابط گسترده میان آن‌ها تصمیم گرفتند تا پایگاه داده‌های خود را به بانک‌های اطلاعاتی Nosql تغییر دهند. اگر فکر می‌کنید پتانسیل برطرف کردن مشکلات شرکت‌هایی که هنوز از بانک اطلاعاتی سنتی استفاده می‌کنند را دارید با ما همراه باشید تا با گذراندن دوره آموزش پایگاه داده Neo4j ، شما آن فرد انتخاب شده به عنوان متخصص داده باشید!

این دوره برای تمامی داشنجویانی که در رشته های فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر مشغول به تحصیل می‌باشند، مناسب است.

افرادی که علاقمند به فعالیت در زمینه تحلیل داده، مهندسی داده و دیگر موقعیت‌هایی از این قبیل می‌باشند نیز می‌توانند از این دوره بهترین استفاده را ببرند.

آیا این دوره پیش نیاز دارد؟

با توجه به اینکه  کار با دیتابیس‌های غیر رابطه‌ای بسیار آسان‌تر از چیزی است که تصور می‌شود،‌ این دوره آموزش پایگاه داده Neo4j برای افراد مبتدی و کسانی که در این زمینه تخصصی ندارند بسیار مناسب است. با این حال اگر می‌خواهید بهره‌ی بیشتری از آموزش‌های این دوره داشته باشید بهتر است دانش اولیه‌ی پایگاه داده‌ها را داشته باشید و با مفاهیم اولیه RDBMS آشنا باشید. از آنجایی که این بانک اطلاعاتی با گراف‌ها کار می کند، بهتر است شناخت مختصری از گراف ها و نحوه ی عملکرد آن‌ها نیز داشته باشید.

تکنولوژی‌هایی که در این آموزش تدریس می‌شود:

بانک اطلاعاتی Neo4j از زبان CQL که مخفف Cypher Query Language است، به عنوان زبان پرس و جو استفاده می‌کند. مانند پایگاه داده‌های SQL server  و Oracle که از زبان SQL برای کوئری‌های خود استفاده می‌کنند. سینتکس‌های CQL بسیار ساده و قابل فهم هستند و به راحتی می توان با آن‌ها کار کرد.

در آمد افراد مسلط به پایگاه داده چقدر است؟

تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در سازمان‌های دولتی و یا خصوص به طور میانگین می‌‌توان گفت: 5 الی 7 میلیون تومان است اما این رقم ثابت نیست و متناسب با دانش و تسلط هر فرد در سازمان و میزان کارایی وی متفاوت است. بنابراین هرچه که توانمندی بیشتری داشته باشید می‌توانید بازار کار پر درآمدتری را برای خود ایجاد کنید. در این دوره آموزش پایگاه داده Neo4j ، سعی شده تا تمامی مباحث به صورت جامع آموزش داده شود و شما را در این حوزه قوی و توانمند کند.

تسلط به این حوزه نوید یک بازارکار پر درآمد را به شما خواهد داد.

سرفصل‌های آموزش پایگاه داده Neo4j

  • مقدمه
    1. مقدمه و آشنایی Neo4j
    2. نصب نرم افزار
    3. ایجاد نود
    4. ایجاد روابط بین نودها
  • عملیات نوشتن
    1. دستورات Merge
    2. اضافه کردن ویژگی‌ها به نود
    3. حذف Node و Relationships
    4. حذف label یک نود و ویژگی‌های آن
    5. دستور foreach
  • عملیات خواندن
    1. بازیابی نود‌ها
    2. فیلتر کردن نتایج جستجو
    3. تابع Count
  • کار با دستورات عمومی در Neo4j
    1. دستور Return
    2. مرتب‌سازی نتایج
    3. ایجاد محدودیت تعداد نتایج
    4. دستور Skip
    5. دستور With
    6. دستور Unwind
  • توابع در Neo4j
    1. انواع توابع در Neo4j
  • مدیریت پایگاه داده
    1. نحوه‌ی پشتیبان‌گیری و بازگرداندن دیتابیس
    2. ایجاد و حذف Index
    3. ایجاد و حذف محدودیت‌های منحصر به فرد