قراره تو این دوره چی یاد بگیرم؟

  • آموزش نصب و فعال‌سازی نرم افزار MATLAB
  • آموزش متغیرها و انواع داده‌ها
  • آموزش ماتریس (MATrix)
  • آموزش رسم نمودار
  • آموزش برنامه نویسی در محیط متلب
  • آموزش ساخت توابع در متلب
  • و...

سرفصل های دوره

۱ فصل
۱۰ جلسه
۳ ساعت
۱

لیست ویدئوهای دوره

۱۰ قسمت
۰۲:۳۲:۱۳
1

نصب و کرک متلب

رایگان
۰۸:۱۷
3

بررسی متغیرها و انواع داده در متلب

۱۴:۱۹
4

مقدمات محاسبات ریاضی در متلب

۲۱:۰۶
5

دنیای ماتریس در متلب

۲۴:۰۷
6

پیشرفته محاسبات ریاضی در متلب

۱۴:۳۳
7

رسم نمودار در متلب

۱۳:۱۳
8

ورودی و خروجی و کار با فایل در متلب

۱۴:۱۲
9

برنامه نویسی در متلب

۲۲:۴۲
10

ساخت توابع در متلب

۱۳:۲۷

نرم افزار MATLAB، یک ابزار قدرتمند برای بیان و حل مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از کامپیوتر است. این نرم افزار، با استفاده از زبان برنامه نویسی خاص خود به نام متلب، محاسبات ریاضی را به زبان قابل فهم برای کامپیوتر ترجمه می‌کند. MATLAB، با توانایی‌های بی‌نظیر خود در حوزه‌های مختلف علمی و مهندسی، از جمله تجزیه و تحلیل داده‌ها، طراحی الگوریتم‌ها، ایجاد مدل‌های ریاضی و ساخت و تست پروتکل‌های شبکه، به یک ابزار ضروری برای دانشمندان، مهندسان و پژوهشگران تبدیل شده است. در دوره آموزش متلب سایت دانشجویار، می‌توانید صفر تا صد Matlab را فرا بگیرید و از آن در پروژه‌ها و پژوهش‌های خود استفاده کنید.

چرا باید در دوره آموزش متلب دانشجویار شرکت کنیم؟

دوره آموزش متلب در سایت دانشجویار، با توجه به نیازهای یادگیری شما طراحی شده است. این دوره، با تدریس مباحث از سطوح پایه، به شما امکان می‌دهد تا با افزایش تسلط به مباحث قبلی، به مرور به مباحث پیچیده‌تر برسید. این دوره در 10 فصل منتشر شده و به مرور، بروزرسانی‌های جدید برای آن ارائه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های برجسته دوره‌های سایت دانشجویار، ارائه مدرک دوزبانه پایان دوره است. این مدرک، پس از مشاهده کامل دوره برای شما فعال شده و در دو زبان فارسی و انگلیسی، به شما ارائه می‌شود. این مدرک را می‌توانید در رزومه یا صفحه LinkedIn خود مورداستفاده قرار دهید و پیشنهادهای شغلی مرتبط را دریافت کنید.

دوره آموزش متلب برای چه افرادی مناسب است؟

  1. دانشمندان و پژوهشگران
  2. مهندسان و دانشجویان رشته‌های برق، هوافضا، شیمی، فیزیک، مکانیک، ریاضی، کامپیوتر و…
  3. علاقمندان به یادگیری یک زبان برنامه نویسی قدرتمند در محاسبات ریاضی
  4. افرادی که نیاز به انجام محاسبات ریاضی گسترده با کامپیوتر دارند
  5. علاقمندان به توسعه هوش مصنوعی
  6. علاقمندان به حوزه Deep Learning در برنامه نویسی
  7. علاقمندان به پردازش تصاویر و ویدیوها
  8. و…

سرفصل‌های دوره آموزش متلب

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، دوره آموزش متلب در 10 فصل تهیه و منتشر شده است. سرفصل‌های این دوره در زیر قابل مشاهده است.

  1. آموزش نصب و فعال‌سازی نرم افزار MATLAB
  2. آشنایی با محیط نرم افزار و بخش‌های مختلف آن
  3. آموزش متغیرها و انواع داده‌ها
  4. آموزش مقدماتی محاسبات ریاضی در متلب
  5. آموزش ماتریس (MATrix)
  6. آموزش پیشرفته محاسبات ریاضی در MATLAB
  7. آموزش رسم نمودار
  8. آموزش Import و Export و کار با فایل‌ها در متلب
  9. آموزش برنامه نویسی در محیط متلب
  10. آموزش ساخت توابع در متلب

هدف از برگزاری این دوره ؟

ما با برگزاری دوره آموزش متلب دو هدف کلی را دنبال میکنیم:

  1. دانشجویانی که به عنوان برنامه نویس وارد این دوره آموزشی میشوند ، مطالب را از صفر و پایه شروع کرده و تا حد پیشرفته پیش بروند و بتوانند برای خود یک نرم افزار تولید کنند.
  2. دسته دوم دانشجویانی که وارد این دوره آموزشی می شوند افرادی هستند که غالبا تحصیلات دانشگاهی دارند و یا رشته تحصیلی آنها مهندسی می باشد که مطالبی که برای این دسته از دانشجویان شامل حل محاسبات ریاضی ، حل معادلات دیفرانسیل و حل انتگرالها و … می باشد نیز بطور کامل در این دوره گنجانده شده است.

بازار کار متلب را چطور توصیف میکنید؟

این رو خیلی واضح خدمتتون بگم که برنامه نویس خوب و حرفه ای متلب در ایران به سختی و به میزان کم پیدا میشه ، البته هستند برنامه نویسانی که فقط در سطح مقدماتیاین زبان را فرا گفتند اما به جهت کاربرد وسیع این زبان در صنعت این رو خدمتتون بگم که اگر روی این زبان و یکی دو مورد از کتابخانه های کاربردیش در صنعت مسلط شوید در سریعترین زمان استخدام و دستمزد های بسیار بالایی دریافت خواهید کرد.

منابع مکمل برای آموزش متلب

در اینجا، تعدادی از منابع مکمل برای آموزش متلب را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند در کنار آموزش متلب دانشجویار به یادگیری هرچه بیشتر شما کمک کند.

متلب MATLAB چیست؟

به زبان ساده، متلب یک نرم افزار محاسباتی و برنامه نویسی برای حل مسائل ریاضی و علمی است که به ما کمک می‌کند مسائل را با دقت بالا و به شکل ساده‌تر حل کنیم. از این نرم افزار در محاسبات عددی، تحلیل داده‌ها، طراحی و شبیه‌سازی سیستم‌های کنترل، پردازش سیگنال، پردازش تصویر، یادگیری عمیق و… استفاده می‌شود.

اما اگر بخواهیم اندکی تخصصی‌تر و کامل‌تر توضیح دهیم، می‌توانیم MATLAB را به این صورت تعریف کنیم: MATLAB یک پلتفرم برنامه نویسی مختص دانشمندان و مهندسان است که به کمک آن، می‌توانند محاسبات و شبیه‌سازی‌های مسائل و پدیده‌های مختلف را انجام دهند. همچنین می‌توانند داده‌های بدست آمده را تحلیل کنند و سیستم‌های کنترل طراحی شده را آزمایش کنند.

کلمه MATLAB از ادغام سه حرف اول کلمات Matrix که همان ماتریس در ریاضی است و LABoratory به معنای آزمایشگاه، بدست آمده است. بنابراین می‌توان آن را مخفف عبارت Matrix Laboratory به معنی آزمایشگاه ماتریس دانست!

ویژگی های زبان برنامه نویسی متلب

  • شما می‌توانید علاوه‌بر این کتاب‌خانه‌ها (که در متلب APP نامیده‌ می‌شوند) ، افزونه‌هایی تحت عنوان  Add-ones  را هم نصب کنید. همچنین می‌توانید با نصب  Hardware Support Package، با استفاده از متلب برای ابزار‌هایی مانند Arduino  یا Raspberry Pi  برنامه بنویسید.
  • از سوی دیگر، نرم‌افزار متلب بخشی تحت عنوان Simulink  دارد که کار مدل‌سازی و شبیه‌سازی سیستم‌های مختلف (در زمینه‌های مختلف، مانند کنترل، الکترونیک، هوافضا و…) را انجام می‌دهد. همانطور که اشاره شد متلب آزاد یا اوپن سورس نیست و جامعه‌ای بسیار محدود ولی حرفه‌ای آن را توسعه می‌دهند. به همین علت، برنامه‌هایی که با متلب نوشته می‌شوند نسبت‌ به برنامه‌هایی که به زبان‌های دیگر نوشته می‌شوند پایدارترند.
  • همان‌طور که اشاره شد ، زبان برنامه‌نویسی متلب سطح بالا بوده و به زبان انسان نزدیک است ، بدین جهت برای اجرای سریع ایده‌ها و تولید نمونه اولیه بسیار مناسب است. معمولا زبان‌هایی که سطح بالا هستند در اجرا بهینه نیستند، بدین معنا که در مصرف منابع بهینه نیستند. (دقیقا به همین علت است که ما هنوز از فورترن و سی پلاس پلاس استفاده می‌کنیم). این مشکل برای متلب هم صدق می‌کند ولی با این حال کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. برای مثال برنامه دستگاه‌های MRI  با متلب نوشته می‌شود.

جالب است بدانید که می‌توانید از کد متلب خروجی C  و C++  بگیرید.

چرا زبان برنامه نویسی متلب؟!

متلب کتاب‌خانه‌های بسیاری در موضوعات مختلف دارد. برای مثال برای فعالیت در حوزه های زیر متلب از بهترین گزینه ها محسوب میشود.

  • Artificial intelligence یا هوش مصنوعی (و یادگیری ماشین)
  • Image processing یا پردازش تصویر
  • Signal processing یا پردازش سیگنال
  • مخابرات
  • حل دستگاه معادلات
  • حل معادلات دیفرانسیل (PDE ، ODE)
  • کنترل

خلاصه‌ای از تاریخچه MATLAB

اولین نسخه از نرم افزار متلب در اواخر دهه 1970 میلادی توسط یک استاد جبر خطی به نام کلیو مولر (Cleve Moler) توسعه داده شد. در ابتدا، این نرم افزار شبیه به یک ماشین حساب ساده ماتریسی بود؛ اما توانست نظر برخی دانشمندان و مهندسان را به خود جلب کند. مولر این نرم افزار را برای دسترسی راحت دانشجویان دانشگاه نیومکزیکو (که در آن مشغول به تدریس بود) به کتابخانه‌های LINPACK و EISPACK برای محاسبات عددی و ماتریسی نوشته بود.

در سال 1983، شخصی به نام جک لیتل (Jack Little) که دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برنامه نویسی بود، ایده تجاری سازی MATLAB را بیان کرد. او با تشویق مولر و تلاش مداوم، یک نسخه از نرم افزار متلب را برای کامپیوترهای IBM به زبان C نوشت. همچنین ویژگی‌هایی نظیر توابع، گرافیک ترسیمی و جعبه ابزار را به آن اضافه کرد.

تا سال 2000، روند رشد متلب ادامه داشت. در این سال، برنامه به صورت کامل بازنویسی شد و کتابخانه‌های زیادی برای آن توسعه داده شدند. همین موضوع باعث علاقمندی بسیاری از مهندسان، دانشمندان، پژوهش‌گران و دانشجویان رشته‌های مختلف به استفاده از این نرم افزار شد. تا جایی که این نرم افزار در بسیاری از رشته‌های مهندسی، تدریس و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مشکلات دانشجویان در یادگیری متلب

معمولا دانشجویان در زمان استفاده از متلب، به چند مشکل اساسی برخورد می‌کنند.

اولین مشکل، این است که کدهای MATLAB به صورت مفسری هستند؛ این یعنی نسبت به زبان‌های کامپایلری نظیر C و C++، سرعت پایین‌تری دارد. البته این مشکل با روش‌هایی نظیر استفاده از کامپایلر درون برنامه و استفاده درست از نرم افزار قابل رفع است.

هزینه بالای این نرم افزار، دومین ایرادی است که به آن وارد می‌شود. گرچه در ایران، بسیاری از نرم افزارها به صورت کرک شده قابل دسترسی هستند؛ اما اگر بخواهید از نسخه اصلی و استاندارد MATLAB استفاده کنید، نیاز به پرداخت بیش از 1000 دلار خواهید داشت. البته این مقدار بسته به پلن خریداری شده و افزودنی‌های موردنیاز شما، متفاوت است.

دیگر مشکلی که افراد طی آموزش متلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مصرف بالای رم در زمان کامپایل است. به طور متوسط، این نرم افزار به ازای استفاده از هر رشته پردازشی (Thread)، 500 مگابایت رم کامپیوتر را درگیر خواهد کرد.

اهمیت یادگیری MATLAB

زبان برنامه ‌نویسی و نرم افزار MATLAB، یکی از ابزارهای حیاتی و ضروری در عرصه علمی و فنی است که در حال حاضر به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در مطالعات علمی در رشته‌های مختلف شناخته می‌شود. این زبان برنامه ‌نویسی قدرتمند، با قابلیت‌های فراوانی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان حل مسائل پیچیده ریاضی و علمی، شبیه‌سازی سیستم‌های مختلف، پردازش سیگنال، طراحی و شبیه‌سازی مدارهای الکتریکی و مکانیکی، تحلیل داده‌ها و… را فراهم می‌کند.

با استفاده از متلب، شما می‌توانید الگوریتم‌های پیچیده را طراحی کنید، نمودارهای متنوع و جذاب را رسم کنید و تحقیقات پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را انجام دهید. این ابزار قدرتمند، با قابلیت‌های فوق‌العاده خود، به شما امکان حل مسائل پیچیده با سرعت و دقت بالا را می‌دهد. همچنین امکان دریافت نتایج به صورت گرافیکی نیز فراهم است که قابل ارائه به انواع مختلف توسط شما خواهد بود.

با شرکت در دوره آموزش متلب سایت دانشجویار، به خوبی با محیط این نرم افزار آشنایی پیدا می‌کنید. همچنین در 10 فصل، مباحث موردنیاز را فرا می‌گیرید تا آماده انجام پروژه‌ها و حل مسائل مختلف شوید.

شما می توانید در راستای بهبود کیفیت دوره آموزش متلب، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در قسمت نظرات سایت در میان بگذارید.

سوالات متداول

تعداد جلسات دوره آموزش متلب چند است؟

دوره آموزش متلب دانشجویار شامل 10 جلسه است.

آیا دوره متلب مقدماتی است یا پیشرفته؟

دوره آموزش متلب هم مباحث مقدماتی و هم مباحث پیشرفته را پوشش می‌دهد، تا به درستی به افراد با تجربه‌های مختلف بپردازد.

پس از مطالعه کامل این دوره چه کنیم؟

پس از به پایان رساندن دوره آموزش متلب، شرکت‌کنندگان یک پایه قوی در متلب به دست می‌آورند، از جمله نصب، بررسی محیط برنامه، کنترل متغیرها و انواع داده‌ها، محاسبات ریاضی، عملیات ماتریسی، محاسبات پیشرفته ریاضی، رسم نمودارها، عملیات ورودی/خروجی و برنامه‌نویسی متلب. آن‌ها برای استفاده از متلب در حوزه‌های مختلف مانند تحلیل داده، مهندسی و تحقیقات علمی آماده‌سازی شده‌اند.

آیا این دوره بهترین آموزش متلب در سایت‌های فارسی است؟

دوره آموزش متلب به عنوان یک منبع جامع و مؤثر برای یادگیری متلب به زبان فارسی طراحی شده است. هرچند که ادعا کردن به عنوان \\\\\\\\\\\\\\\"بهترین\\\\\\\\\\\\\\\" بدون ارزیابی‌های خارجی دقیق نمی‌باشد، اما هدف از انتشار این دوره ارائه دانش و مهارت کافی برای متلب به تمامی دانشجویان عزیز میباشد.

آیا این دوره تمرین دارد؟

بله، دوره آموزش متلب دانشجویار شامل تمرینات عملی است تا یادگیری را تقویت کرده و افراد را قادر به استفاده از مفاهیم متلب در شرایط واقعی کند.