قراره تو این دوره چی یاد بگیرم؟

  • آشنایی با انواع ساختمان‌های داده‌ای
  • اصول اولیه برنامه‌نویسی و الگوریتم‌ها
  • آرایه‌ها و لیست‌ها
  • درخت‌ها و گراف‌ها
  • آشنایی با توابع بازگشتی
  • بهینه‌سازی و بهبود عملکرد

سرفصل های دوره

۹ فصل
۴۳ جلسه
۱۴ ساعت
۱

فصل 1: پیچیدگی زمانی

۱۰ قسمت
۰۳:۰۳:۵۸
1

قسمت 1

رایگان
۱۷:۲۲
2

قسمت 2

رایگان
۱۵:۳۱
5

قسمت 5

۱۵:۳۲
6

قسمت 6

۲۱:۱۵
7

قسمت 7

۱۷:۵۸
8

قسمت 8

۱۹:۱۶
9

قسمت 9

۲۳:۵۹
10

قسمت 10

۲۰:۱۷
۲

فصل 2 : توابع بازگشتی

۹ قسمت
۰۲:۴۵:۵۴
۳

فصل 3 : آرایه

۴ قسمت
۰۱:۱۶:۰۰
۴

فصل 4: لیست پیوندی

۵ قسمت
۰۲:۰۷:۳۳
۵

فصل 5: صف

۳ قسمت
۰۱:۰۲:۲۰
۶

فصل 6 : پشته

۶ قسمت
۰۱:۵۰:۰۹
۷

فصل 7 : درخت

۳ قسمت
۰۱:۰۰:۱۷
۸

فصل 8 : گراف

۲ قسمت
۰۰:۵۰:۴۱
۹

فصل 9:انواع روش های مرتب سازی

۱ قسمت
۰۰:۱۹:۲۸

ساختمان داده ها یا Data Structure از جملهٔ بنیادی‌ترین مباحث مورد نیاز جهت یادگیری و درک بسیاری از مفاهیم عمده در علوم رایانه است. ساختمان داده، روش های ذخیره داده ها در کامپیوتر با هدف دسترسی آسان تر و بهینه تر است. در حالیکه الگوریتم روشی به منظور حل مسئله به وسیله کامپیوتر می باشد. درس ساختمان داده یکی از دروس اصلی و پایه در رشته کامپیوتر است. در دوره آموزش ساختمان داده دانشجویار، این مفهوم به صورت کامل و مفهومی بررسی شده است بطوری که تمام نیاز کاربر در این زمینه، با این دوره برطرف شود.

چرا باید این دوره را انتخاب کنیم؟

یک الگوریتم خوب معمولاً با مجموعه‌ای از ساختارهای داده‌ای خوب همراه می‌شود که به الگوریتم اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به طور موثر دستکاری کند. در این دوره، ساختارهای داده رایجی را که در مسائل مختلف محاسباتی استفاده می‌شوند را برسی خواهیم کرد. شما یاد خواهید گرفت که چگونه این ساختارهای داده در زبان های برنامه نویسی پیاده سازی می شوند. این به شما کمک می کند تا بفهمید در داخل یک پیاده سازی داخلی خاص از یک ساختار داده چه می گذرد و چه انتظاراتی از آن دارید.

پیش نیازهای دوره آموزش ساختمان داده

ساختمان داده ها را بدون پیش نیاز شروع میکنیم و نیاز به یادگیری یک زبان خاص نیست و در هر زبان برنامه نویسی شما این مفاهیم را خواهید داشت و میتوانید آنها را پیاده سازی کنید. اما چنانچه با یک زبان برنامه نویسی از قبل کار کرده باشید و یا مفاهیم برنامه نویسی را بدانید، قطعا بهتر خواهد بود.

این دوره مناسب چه کسانی است ؟

به طور کلی، ساختمان داده برای هر کسی که با داده سر و کار دارد و میخواهد برنامه نویسی را به صورت حرفه ای یاد بگیرد مناسب است زیرا ساختارهای داده به ما کمک می کنند تا حجم زیادی از داده ها را مدیریت کنیم و عملیات پیچیده ای را روی آنها انجام دهیم. برای مثال، می‌توانیم از آرایه‌ها، فهرست‌ها، پشته‌ها، صف‌ها، درختان، نمودارها، جداول هش و غیره برای ذخیره و دسترسی به داده‌ها به روش‌های مختلف با توجه به نیاز خود استفاده کنیم.

اما به طور خاص، ساختمان داده برای دانشجویان رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات، مانند مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات(IT) و … بسیار ضروری است. چرا که این موضوع پایه و اساس بسیاری از دروس پیشرفته تر، مانند الگوریتم ها، هندسه محاسباتی، گراف ها، هوش مصنوعی و … را تشکیل میدهد.

سرفصل های دوره ساختمان داده ها

  • مرتبه اجرایی
  • لیست ها
  • لیست های پیوندی
  • صف و پشته
  • درخت ها
  • گراف ها

این دوره گواهی شرکت در دوره دارد؟

دوره آموزش ساختمان داده شامل مدرک پایان دوره و گواهی شرکت در دوره میباشد. شما با گذراندن این دوره و تکمیل 80 درصد تماشای ویدیو ها بصورت آنلاین، قادر به دریافت مدرک خواهید بود.

دلیل اهمیت یادگیری ساختمان داده‌ها

اهمیت یادگیری و آموزش ساختمان داده‌ به دلیل موارد زیر است:

  1. بهینه‌سازی عملیات: استفاده از ساختمان داده‌های مناسب به ما کمک می‌کند تا عملیات مختلف را به طور بهینه‌تر و با زمان اجرای کمتر انجام دهیم. این امر برای برنامه‌هایی که با حجم بزرگی از داده سروکار دارند و کارایی مهم است.
  2. حافظه‌ی بهتر: استفاده از ساختمان داده‌های مناسب می‌تواند کمک کند تا حافظه مورد نیاز برنامه کاهش یابد. این امر مخصوصاً برای سیستم‌هایی که با محدودیت‌های حافظه روبرو هستند مهم است.
  3. راهنمایی در طراحی الگوریتم: یادگیری ساختمان داده‌ها به ما در طراحی بهتر الگوریتم‌ها کمک می‌کند. انتخاب ساختمان داده صحیح می‌تواند منجر به الگوریتم‌های بهتر و کارآمدتر شود.

انواع ساختمان داده؟

انواع ساختمان داده‌ها به صورت کلی شامل موارد زیر هستند:

  1. آرایه (Array)
  2. لیست‌ها (Lists): شامل لیست پیوندی (Linked List)، لیست پیوندی دوطرفه (Doubly Linked List) و لیست پیوندی دور (Circular Linked List) می‌شود.
  3. صف (Queue)
  4. پشته (Stack)
  5. درخت‌ها (Trees): شامل درخت دودویی (Binary Tree)، درخت جستجو (Binary Search Tree) و درخت شجره‌ای (Tree) می‌شود.
  6. گراف (Graph)
  7. صفحه‌های هش (Hash Tables)
  8. صفحه‌های برگردان (Hash Tables with Chaining)

کاربردهای ساختمان داده چیست؟

ساختمان داده‌ها در بسیاری از زمینه‌ها و کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند، از جمله:

  1. برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار
  2. پایگاه‌داده‌ها و سیستم‌های مدیریت داده
  3. شبکه‌های اجتمی، اینترنت و طراحی پروتکل‌ها
  4. الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی
  5. سیستم‌های عامل و مدیریت حافظه
  6. گرافیک کامپیوتری و شبیه‌سازی‌ها
  7. بهینه‌سازی و بهینه‌سازی مسائل
  8. تحلیل الگوریتم‌ها و پیچیدگی زمانی

چنانچه هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا سوالی در مورد دوره آموزش ساختمان داده دارید، میتوانید در ادامه همین صفحه از بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان گذاشته تا در کمترین زمان ممکن مناسب ترین پاسخ را دریافت کنید.